Zámek Rychnov nad Kněžnou

30.09.2014 19:23

Mám před sebou vstupenku, na níž je natištěno Jan Kolowrat Krakowský / zámek Rychnov nad Kněžnou a propiskou v kolence Okruh / Čas vepsáno „kostel“.  V rychnovském zámku jsem byl několikrát, jednou hrát s Malou Muzikou, jednou ještě při příležitosti nějaké výstavy. Zaujala mě tenkrát skutečnost, že kastelánem rychnovského zámku byl Konstantin Korovin, potomek bělogvardějce, který musel emigrovat, chtěl-li si zachránit kůži. Kunsthistorik Korovin dělal předtím v Hradci Králové, kde pracoval v krajském muzeu, úžasné filmové kluby, bylo možné vidět jinak zcela nedostupné evropské kultovní filmy.

Rychnov je při cestě z Hradce Králové směrem na Vamberk, Žamberk a Králíky, kam jsem jel, dostupný na odbočce pouhých asi sedm osm kilometrů, buď odbočkou před zámkem Častolovice (asi o dva kilometry delší) nebo z kruháku  ve Vamberku – a tento odskok pro mě představoval krátkou přestávku na cestě.  Nechtěl jsem procházet expozici, o níž vím, že po návratu rodu Kolowratů (na webových stránkách je ono jméno, které jsem uváděl ze vstupenky, ještě více vyšperkováno: Jan Egon Kolowrat Krakowský Liebsteinský), spíše vyvolat nějaký pocit. A mohu říci, že byl příznivý. V nádvoří velké květináče s kvetoucími keři, fasáda pěkně čistá, převažoval pocit upravenosti, z průčelí bylo zřejmé, že se část opravuje.

Vzpomínám si, že z posledního nádvoří zámku byl vidět pozoruhodný kostel Jana Blažeje Santiniho-Aichla. I dnes by si zasloužila fasáda určité opravy, ale nedá se říci, že by kostel byl vyloženě v havarijním stavu. Mírná zašlost naopak působí starobyle. Na zmíněných stránkách je popsán zásah barokního architekta do původní stavby, totiž přizpůsobení tím, že vytvořil kromě dalších prostorů uvnitř zámku (loretánská kaple ad.) pootočené průčelí navazující na osu zámeckého komplexu. Úpravu nechal provést v roce 1713 Norbert Leopold hrabě Kolowrat Libštejnský. Takto to okomentoval i průvodce.

V prostoru kostelní lodi stojí malé varhany, ale jak jsem zjistil, i při několika málo registrech mají pěkný silný zvuk.

https://www.kolowrat.com/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Rychnov_nad_Kn%C4%9B%C5%BEnou_%28z%C3%A1mek%29
https://www.castles.cz/zamek-rychnov-nad-kneznou/

Zpět