Theatrum mundi

05.05.2019 13:46

Theatrum mundi
fragment z performancí ve Veletržním paláci NG v Praze 27. dubna 2019
z jednoho určitého pohledu

///
dvě postavy leží na zemi vedle sebe, pohybují se pomalu dopředu, čtyři ruce s roztaženými prsty
za nimi několik dalších, mladé dívky, v různých pozicích, svlékají či oblékají si volné části oděvu, je to potrhané/protrhané, zavázané na uzel, přehozené, zahozené
přikrčení / podřep
nedá se říci, že by se zmítaly / všechny pohyby jsou
vláčné, povlovné, vyložené, provlečené
plavně se posunují prostorem
bosé nohy, zapletené vlasy, prohnutá či přetočená těla,
interakce, dotyky se zemí, dotyky rukou, chodidel, někdy jiných částí těl, scénické konstelace
po straně zábradlí a pět pater nahoru a dolů

bytost s červeným pleteným přehozem přes hlavu a tabletem místo obličeje
bezprostřední a zprostředkovaná komunikace/obraz, zelené tvary obličeje na obrazovce
v interakci
co přenáší, co zprostředkovává? co přenášíme, co zprostředkováváme?
jak se zprostředkováváme?

ve výklenku bosý muž v černém plášti eremity říká něco druhému v civilním oblečení, před nimi stará šedá krosna, ještě s koženými pásky, na ní přivázané malé štokrle místy polité bílou barvou
za chvíli budou v interakci
k sobě vzájemně
k dalším performerům
k dalším objektům
k prostoru Veletržního paláce

žena oblých tvarů, černou lepící páskou obmotané ruce a chodidla a trup, na hlavě maska, páska spojuje její tělo s tabletem, na něm text

naflusat si do ksichtu dehet
zhnisané rány zakrýt škraboškou
třpytky a krajky…

je to vlastně protiklad otevřenosti a uzavřenosti
kontaktu a zamezenému kontaktu
bosé nohy a ruce na podlaze versus jiné nohy a ruce zakryté maskou černoty
zatímco obnažené tělo se zrcadlí v  zrcadle za ní opřeném o stěnu
uvězněné tělo a nemožnost řeči
jen zprostředkované elektronickým textem

tělo se zvedlo, opírá se zafáčovanými končetinami o zem, vzpíná se, hlavu skloněnou k zemi, zrcadlí se v tabletu před ním a holý zadek v zrcadle za ním

žena s dlouhými vlasy, plisované sukni, bosa, stojí na prkně
trochu podobném tomu skokanskému na plovárnách
v architektonickém prostoru pod ní a nad ní
nespadne, pokud váhu jejího těla vyváží pískovcový blok položený
na druhé straně prkna
pojídá sušenky pohled upřený před sebe

u protějšího zábradlí dav lidí pozoruje, co se bude dít

sloupec pater / opakování téhož
horizontalita a vertikalita

muž v černé sutaně, který seděl ve výklenku, s krosnou na zádech
se zastavuje před zafačovanou ženou, kolem níž prochází
ona leží, možná ho nevidí, je soustředěná k svým pomalým pohybům
on k ní shlíží
ani jeden z nich nic neříká
jednosměrné vnímání toho druhého

muž prochází dále pomalým krokem dál

u zábradlí stojí dívka, zřejmě jen v mužském kabátě
který je jí velký
něco drží v začerněných rukou
a dívá se do neurčita

muž jde, ona stojí

kruh / jeden z kruhů v prostoru
obtahovaný něčím černým, magická uzavřenost
hořící modrá svíce a něco ve středu kruhu
kolem se po čtyřech pohybuje dívka
ve žluté potrhané halence a černé sukni
leží na zádech s široce roztaženýma nohama
začerněné dlaně střídavě zvedá nahoru
a pokládá na stehna
erotické/rituál / pohled vzhůru
nohy opřené o špičky prstů
nedá se říci, že by se zmítala

muž v černé sutaně se setkává s tím druhým,
jenž přichází nyní z druhé strany,
má na zádech rovněž krosnu, vlastně klec na páva
přikrytou modrou látkou
máchají proti sobě rukou
papír, nůžky, kámen
za nimi slavná plastika klečícího muže s nataženým lukem
a nohou vzepřenou o balvan

je to rovněž jednosměrné vnímání
nebo ona plastika rovněž něco pozoruje?
v každém případě vzhlíží nahoru k cíli,
na nějž míří

muž v sutaně stojí nehnutě před ní,
pak klade bosou nohu na balvan
dívá se muži do očí
sevře dlaň v pěst a napře ji proti té mužově s lukem
opakuje to gesto, přesto je to jiné gesto
obě pěsti se dotýkají

sedící dívka v bílých šatech namotává červenou přízi
muž v černé sutaně na zádech se k ní sklání

u stolku s psacím strojem sedí chlapec/mladý muž a stiskává klávesy
na jeho klávesnici
trochu nepravidelné údery páček s literami / na papíře vzniká text
na stolku vedle se vrší hromádka popsaných papírů
vzniká kniha
muž v černé sutaně writera pozoruje, poté
zvedá ruku a ta se hřbetem přibližuje páčce řádkování,
jak se s papírem posunuje válec stroje
a jíž se vrací válec zároveň na začátek dalšího řádku
interakce / další řádek textu

bílá kostka a na ní zavřená dřevěná šachovnice
vykládaná, s šachovými figurkami uvnitř
muž v černé sutaně ji otevírá
vyjímá velice pomalu figurku střelce
a klade ji na opět zavřenou šachovnici
figurka se kymácí
spadne?
komunikace, proces události a pravidla hry

nyní muž v sutaně stojí proti muži s tabletem
faciality / tvářnost
dvě tváře / dvě tvářnosti
vzájemně upřené zraky a
pohyby svaly v obličeji, zavírání očí
a vyplazování jazyku, škleb a otázka
pak obcházení/odcházení

divadelní točna, ústřední místo performance
symbol pomíjivosti a cykličnosti,
performeři a peformerky, tanečníci a tanečnice
intuice a čistá fyzická improvizace
objímání / sdílení / vzájemnost
instalace a performance, která zachycuje vnitřní prostor člověka
a metaforicky také světa
jeden ze středů autonomní zóny
kruh / cyklus / otáčení
více kruhů /
kruh u ležící dívky, promítaný proměňující se kruh z přenášených obrazů 
performance, zachycený na pozvánce, panta rhei
vnitřek a vnějšek
kosmos města a kosmos kosmu venku

na točně nyní dívka s květinovým věncem ve vlasech a mikrofonem v ruce, čte
chlapec s houslemi, několik dětí, jiná dívka, která otáčí točnou
přichází velice kyprá žena s výrazně pestrobarevnými vlasy, obličejem a mohutnými prsy natřenými tmavě červenou barvou, s dlouhými plastickými drápy na konečcích všech prstů na rukou, s nimiž provádí jakési čarodějné úkony, a výraznou velikou mašlí nad zadkem coby snad jediným oblečením, kleká si k ostatním na točně a hraje si s malým děvčátkem
jiné děvčátko se na ně dívá
točna se točí, otáčena lidskou silou

dvě dívky v černých kalhotách a bílých tričkách sedí proti sobě
v rukách každá mobil, hrají jakousi barevnou hru

muž v sutaně se znovu setkává s mužem s klecí na pávy
nyní proti sklu proti protější straně patra
muž s klecí stále zakrytou modrou textílií drží v ruce
vodňanské kuře
právě vytažené z obalu
napřahuje jej proti muži v sutaně
jenž ve strnulé pozici sklápí zrak a ruku
kamsi dolů
k dvoraně, kde bude za čas ležet
ve změněném stavu vědomí
už nyní je to zvláštní druh transu
patrný v pohybech obličeje, grimas
úst, jazyka…

na okamžik vstřícně vzhlíží
k odpeřenému opeřenci
uchopuje jej a oba muži se o něj začínají
přetahovat
čtyři ruce, které uchopily křídla a nohy
muž s klecí zkroucený na kolenou
muž se sutanou a krosnou zcela vyvrácený
v nepochopitelné poloze
jaktože mu krosna s židličkou nespadne ze zad?

kuře vykonává podivné pohyby
muž s klecí jej tiskne k ploše skla, pohybuje jím
kuře zanechává na skle stopy
také muž s krosnou tiskne tvář a ruce ke sklu
deformovaný obličej se posouvá po skle
kuře vydává pleskavé zvuky

vylízané
ku-ře ne-u-va-ře-né
zvrat vratnosti

z lahvičky s černým prachem si nyní muž
na hlavu sype její obsah, jeho stopy má
na obličeji, na nohách a podél chodidel na zemi
mezi jejich hranou a plochou pokrytou rozsypaným prachem
nepokrytá malá mezera

za sklem projíždí skleněný výtah s objemnou nahou ženou
se vztyčenými drápy
souvztažně se za ní zvedají křídla kuřete
v ruce muže s paví klecí a pohled muže v sutaně
s nyní černou tváří
za chvílí se pohybuje výtah opačným směrem
žena se ohlíží a shlíží přes kuřetem znečištěné sklo
na muže

v jednu chvíli se ocitají proti sobě
žena s roztaženýma rukama a mohutnými ňadry
a muž v sutaně se zvednutou rukou,
z níž se sype černý prach

v příštím okamžiku je začerněno i kuře
z klece naopak odstraněna modrá látka
a před obličejem muže v sutaně se ocitá
jedno z pavích per
interakce, zavřené oči, muž olizuje péro
svrašťuje obličej, jakoby pozřel něco kyselého

nyní se oba muži vracejí
k plastice muže s lukem, před ním leží žena
za ním stojí muž ve zvláštních černých brýlích
nyní je všechno ve hře
kuře, paví pera, oba muži,
jen žena nehybně leží a muž vzadu nehybně
celou scénu pozoruje

po chodbě
změť projektů, techniky a osob, objektů, přihlížejících,
přemisťujících se, muž s paví klecí na jiném místě
pokouší se dosáhnout přes rameno a vytahovat paví pera
po chvíli se ocitají v rukou jiných lidí na jiných místech
patřičné či možná nepatřičné detaily
v protilehlosti a spojitosti

//
dole ve dvoraně muž v černé sutaně stojí
na malé židličce a dívá se vzhůru, krosna leží vedle
po chvíli si lehá, krosna za jeho hlavou, židličku
má v ruce, poté na hrudi
spočívá / celý prostor kolem
celý prostor v něm
zároveň / takřka se vznáší

shora spouští postupně bělovlasý muž
s dlouhými vousy modré fólie
ty se snášejí v monumentálním prostoru
architektury paláce
přichází několik osob s prapory, rovněž modrými
zatímco muž s krosnou a židličkou nyní nehnutě
leží, oni se pohybují po prázdné ploše dvorany a
mávají prapory

na ploše se objevuje muž celý v černém, včetně tváře,
v klobouku, před chvílí sjel dolů výtahem
u vchodu do něj za chvíli leží žena, která předtím
ležela u plastiky
nahoře stojí na prkně v prostoru žena

///
dvě dívky sedí nad dvěma elektronickými zařízení
s viditelnými součástkami a spoji natěsnanými do desek
manipulují s čímsi na nich
co tato zařízení propojují? co vytvářejí?
obrazy? zvuky? prostorové vztahy?
řídí to, co se na chodbě odehrává či
jsou součástí intimního světa těch dvou dívek?

miniaturní dron jako barevná svítící včelka
se vznáší v konstrukci z lešeninových segmentů
v níž manipuluje se svým tělem žena
chvílemi zavěšená rukou ve smyčce připevněné
na konstrukci
dva způsoby vznášení
kdoví, zda muž, jenž ovládá dron
a žena v konstrukci mají spolu vůbec
něco společného / nyní ano

muž skoro nahý na zádech má přilepené nějaké zařízení
generující zvuk / zvuky
před chvílí byl opřen o boční stěnu a
jakoby v křeči se pomalu sesouval k zemi
jsou jeho pohyby těla reakcí na ony zvuky
nebo jsou ony zvuky reakcí na jeho pohyby těla?
kdosi na jeho zádech otáčí jedním ovládacím prvkem
otáčí se
úpornost pohledu / sladkosti seladonů
elektronický zvuk se mění
dá se říci, že se zmítá

//
ve třetím patře se nyní zvedla hladina zvuku
i aktivit, v prostoru se vznáší  bílý kouř
proměňuje vztahy světel, zhmotňuje vztahy přímek,
rozevírá vztahy prázdnoty a plnosti
vytváří halucinogenní vztahy jiného světa
vztahy/stavy mysli
stavy / stahy

světlo a temnota / černá a bílá
šedě ředí tmu

odněkud
z různých míst je cosi slyšet
identifikovatelné a neidentifikovatelné
něco znepokojujícího
něco zaslechnutelného, ale
nerozlišitelného
proměny šedi a běloby zastavené
v tento okamžik

skupina několika dívek, houslisty a ženy recitující z knihy se
pohybuje jako procesí kolem celého ochozu
scéna jak ze starých obrazů

na druhé straně ochozu ona žena s plastickými drápy
ona tlustá žena s dětmi, za nimi dvě desky s promítanými obrazy
skutečné a neskutečné, pastelově barevné, vzájemně se
vše zrcadlí, žena si s dětmi hraje, možná i povídá
spočinutí a poklid a selanka a rozprostraněnost a

hluk se nyní ozývá i zdola
křik a svist
stále výraznější
muž s bílým vousem a další přinášejí
z různých koutů velké květináče
dvě centra proti sobě
centrum zenové prázdnoty dole
a centrum zaplněného ruchu nahoře

shora to vypadá jako ve velké dálce
ale je to intenzívní

 

scéna na točně / skupina několika lidí
muž se zařízením na zádech hraje na housle
dvěma (třema) několika smyčci, rozzářený, trochu šílený pohled
žena blondýna s velkým tabletem, zakrývá si jím tvář, pak
se dívá podobně jako muž, jako na divadelním představení
s pohledem upřeným do dáli, další postavy
performeři/rky jsou na některých částech těl vzájemně spojeni/y
černou lepící páskou
ta se pohybuje spolu s tím, jak jsou propojeni/y
připoutáni/y, pomněni/y
pomník s/pojení a odpoutání
vedle jiná žena ve stínu / děti
plastika skupiny / plastičnost skupiny
nedá se říci, že by se zmítali
po/hlavně / v hlavě
dramaturgický děs

velká oslava člověka a světa
s jeho otázkami, jeho místem a časem, jeho dnešní
virtualitou a konkrétností / komunikací a mlčením
zmítáním a změtí / řevem a tichem
tělem a duchem

 

v textu použity segmenty a fragmenty textu Dariny Alster, autorky konceptu kolektivní performance Theatrum Mundi

https://goout.net/cs/vystavy/theatrum-mundi-kolektivni-performance/wnfbe/+xhxvl/
https://www.ngprague.cz/program-detail/tyden-umeni-theatrum-mundi-kolektivni-performance

https://www.tydenumeni.cz/theatrum-mundi-kolektivni-performance

Zpět