Svátek hudby Jičín 2014

06.07.2014 12:05

Na plakátech a s nimi identických programových letáčcích se dozvíme, že se jedná o 3. ročník multižánrového celoměstského festivalu, na stránkách Valdštejnské loggie pak je ještě přiložena mapka míst v centru Jičína, na kterých vystoupilo na dva tucty interpretů; ta byla pak i na programových letáčcích v jejich dotištěném „druhém vydání“, které byly k dispozici v den festivalu, tedy 21. června.
Už v loňském roce jsem si uvědomil, že není možné ani jen „obejít“ všechna místa, kde se hrálo.  To ovšem ani není smyslem festivalu, každý si vybere přece podle svého vkusu a filozofií podniku je oživit místo hudbou, „nasvítit“ jí prostory, které každodenně vnímáme jinak. Já jsem ovšem také chtěl pro sebe „zaregistrovat“ některé muzikanty, kteří přijeli mnohdy zdaleka, a proto jsem v některých případech jen „ochutnal“ a šel dál, abych si poslechl další kapelu, jejíž vystoupení bylo v témže čase. Mám přesto pocit, že tentokrát bylo ještě více míst, kromě těch v historickém centru města, tedy pod Valdickou branou, mezi kostelem a zámkem, v Židovské škole a Židovské synagoze, v Zahradě Pod Koštofránkem, některých kavárnách poblíž Valdštejnova náměstí jako Café-Café, Don Cortéz, či vlastně restauračních či jiných zařízení přímo na Valdštejnském náměstí, tj. v Music clubu Tango, zahrádce U Kata, na Žižkově náměstí – v Maňáně, na Novém Městě – v Restauraci Veselka, nebo až na vlakovém nádraží a mimo vlastní město pak v Kostele pod Zebínem a ve Valdštejnské loggii. Uvědomuju si, že těch míst muselo být více už vzhledem k tomu, že se v tomto týdnu slavnostně otevírala Židovská škola s instalovanou unikátní výstavou židovských spisovatelů v Čechách.

Na poslední chvíli, zato ze spolehlivých zdrojů, přímo od kastelána Jiřího Vydry, iniciátora celého festivalu, jsem se dověděl, že odpadne Iamme Candlewick, kterou jsem fotografoval tuším před dvěma lety u vrat kostela sv. Jakuba. Bylo to tehdy velmi příjemné, uvolněné vystoupení. Žel, „alternativní folkařka“ byla nemocná, a stejně tak rovněž „alternativní folkař“, který se označuje jako Cermaque (zřejmý fór, Čermák, jako můj dědeček, který si také v Itálii nechal říkat nějak jinak), její partner. Vydra mě nicméně ujistil, že Iamme do Jičína přijede, totiž do Lodžie na svou svatbu. Prý v srpnu. Trochu mě mrzelo, že mně kvůli tomu uniklo vystoupení Pavla Krčmárika a hostí v kostele na Zebíně, kde jsem sám hrál nedávno s Kubou Kazdou. Prý skvělé vystoupení (mám na mysli to Krčmárikovo, Kubu si ovšem taky posluchači chválili).

Přes toto zkrácení programu jsem musel vybírat, jednak s ohledem na to, které muzikanty už dobře znám a mám je několikačetně nafocené, např. Řehečskému kvartetu jsem se věnoval mj. o pohádkovém festivalu, nebo z časových důvodů: Vypustil jsem prý velmi zdařilý koncert Pavla Krčmárika v kostele pod Zebínem, kdybych jen věděl přece jen o odpadlých koncertech o něco dříve a ne deset minut předtím, byl bych se tam vydal. Terezu Pazderovou v kavárně Don Cortéz jsem si chtěl poslechnout alespoň chvíli s tím, že přeběhnu z Židovské synagogy, která je přes náměstí, zdržel jsem se ale už před tím, když jsem si chvilku povídal s Tomášem Podroužkem, který navíc nechtěl nechat bezprizorný akordeon v tu chvíli ještě otevřené škole, zatímco vedle v synagoze už běžel koncert, a když jsem přišel ve tři čtvrtě na sedm do kavárny, bylo vystoupení Terezy Pazderové už u konce. Nečekal jsem, že bude trvat jen tři čtvrtě hodiny.

Na úvod jsem se vydal pod bránu do prostoru odpočinkového prostoru v ulici Pod Koštofránkem, kde je na malém vydlážděném plácku příjemný prostor mezi stromy a kde zahrál a zazpíval Lev-H-art, folkové seskupení z Lomnice nad Popelkou, které znám z několika společných vystoupení s Fidle. Před časem nahráli zdařile svoje věci na album Lítání. Hraje a zpívá s nimi Lenka Krausová, autorka pořadů Fidle, a tentokrát s nimi zpívala jejich „dvorní zpěvačka“ Valérie, kterou jsem léta neviděl. Se sluncem ozářenou hradební zdí se nefotilo dobře, ale fotograf musí vyjít s tím světlem, které má.

Řehečskému kvartetu jsem přece jen udělal pár snímků, protože dohrávali jedno ze svých vystoupení, než se Lev-H-art připravil (druhé pak měli odpoledne na Veselce) a stejně tak jsem udělal pár fotek i Holkám z gymplu, které po Lev-H-artu následovaly. Byly jen dvě, třetí nemohla, jak mi vysvětlil Pavel Nožička, ředitel KZMJ, jednoho z organizátorů, jehož je jedna „holka“ dcera. I ty dvě mají pěkné hlasy.

Na nádraží ČSD hrála BrnKačka, kterou jsem neznal. Věděl jsem, že pan učitel Jaroslav Bureš učí mladé lidi hrát na kytaru a má v jičínském K-Klubu nějakou skupinu, a slyšel jsem ho párkrát hrát v country kapele Trosky, ale v tu chvíli jsem ho trapně nepoznal. Zpívali čistě, nástroje ladily, bylo to opravdu příjemné, ani nebyli ozvučení, škoda, že na přece jen odlehlém místě neměli posluchačů tolik, kolik by si zasloužili.

Další dvojzastávkou byly dvě vystoupení v židovských památkách, druhá v Židovské synagoze byla česko-švýcarská, žánrově něco mezi šansonem a folk-blues. Songs from Utopia. Ve dvojici žena zpívala s kytarou, muž obstarával drobné bicí nástroje. Chci se vyhnout kritickým komentářům, nicméně aspoň tady si neodpustím, že zmíněné perkuse byly v některých uplatňovány trochu násilně zbytečně po celou skladbu. Dramatické vystoupení působilo jinak dobře. Jméno druhého interpreta jsem už zmínil. Tomáš Podroužek je z Karlových Varů a hraje a zpívá písně z celého světa.

 Ani já, ani on neměl papír (ačkoliv jsem si původně chtěl nějaký vzít, abych si případně mohl něco poznamenat), napsal mi tedy mejlovou adresu, abych mu mohl poslat odkaz na fotky na Rajčeti na složený linkovaný papír. Teprve doma jsem zjistil, že si na něj velice pečlivým písmem napsal program toho, co bude zpívat:

Jičín 21. 6. 2014
1. Zapevala sojka ptica (Makedonie)
2.Gubite (Bolharsko, cikánská)
3. Ušti, ušti, baba (Makedonie, cikánská)
4. Sandavisko horo (Makedonie)
5. Jo hanino (Bosna, židovská)
6. Čuperlika (Makedonie)
7. Jovanke, Jovano (Makedonie)
8. Trei pazeste (Rumunsko)
9. Jako umram il zaginam (Makedonie)
10. Dem trisker rebns nigun (Izrael)
11. Šibolet basadeli (Izrael)
12. Kol ha-dam kulo (židovská)
13. Šerele (Izrael)
14. Nigun šel bossi (Izrael)
15. Hej, az én szeretöm (Maďarsko)
16. Maggie in the Woods (Irsko)
17. King of the Fairies (Irsko)
18. Šafárova céra
19. Cikánský pláč / Čhajori romani
20. Komu kytka
21. Oříšek léskový

Pod červenými deštníky (které dělaly docela pěknou paseku při fotografování, protože dost stínily) zahrádky kavárny Café-Café ve Fortně, kousek od Valdštejnova náměstí, pak hrálo pět muzikantů kapely Les Gars D´en Bas, u níž bylo na plakátku označení F/CZ, ve skutečnosti to ale byli dva Francouzi, dva Češi a jeden Slovák. Už u vchodu se na mě vrhl kamarád Míla Puš, starý rocker (hráli jsme spolu kdysi v YBE), jaká je to super kapela, a jestli jsem viděl tu maringotku, ve které přijeli a která stojí kousek odtud na parkovišti. Musel jsem souhlasit, přinejmenším spontaneita a radost, s jakou hráli a zpívali, ale i skvělá souhra, střídání nástrojů – kdo co popadl, na to hrál (a dobře!), jednotliví muzikanti střídali kontrabas, kytaru a akordeon, francouzský „šmrc“ a živočišná energie, to vše bylo tak trochu zjevení. Jednoho z těch hochů jsem už znal z nějaké jiné formace, která zde už před časem vystoupila, nevzpomněl jsem si, z které, ale akordeonista (na fotkách se pozná podle veselého knírku) mi to potvrdil. Další doklad oněch nejrůznějších propojení, které jsou dokladem osobní svobody těchto lidí, kteří – jak jsem pak zjistil nahlédnutím na webové stránky – se seberou a jezdí po celé Evropě, ale i třeba do Turecka, a hrají a zpívají na desítkách vystoupení v nejrůznějších prostředích. Nahlédnutím do programu jsem zjistil, že vystoupí na závěr dne/noci ještě ve Valdštejnské loggii.

Teď už toho mnoho nebylo, vlastně ještě tři místa. V zahradě Pod Koštofrankem, kde Robert Smolík postavil roubenku a organizuje sobotní dětské pohádky, zahrály se zpěvem dvě dívky na housle a akordeon, vystoupení svého dua Vobezdud označily jako folk-punk, Robert mi prozradil, že to jsou jeho studentky (Robert je odb. asistent na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU v Praze, scénograf, který spolupracoval mj. se souborem Buchty a loutky, spolupracuje s Valdštejnskou loggií, více viz odkaz dole). Zajímavý je i samotný projekt zahrady, v níž rostou bambusy atd. Na zahrádce U Kata na Valdštejnském náměstí hrál Martin Chic v triu s kontrabasem a bicími na kytaru a zpíval blues, v Maňáně na Žižkově náměstí jsem pak chvíli poslouchal další trio Sootbow, označující svou muziku jako anternative indie.

Nu a na závěr ještě jednou Les Gars D´en Bas, kteří to rozbalili v rondelu Valdštejnské loggie. Chvílemi se k session přidali Vojta Drahoňovský, který objevil tuto komunitu před nedávnem a podílí se na aktivitách zde (např. na letošním Čarodění, viz příslušné album na Rajčeti, zahrál si ale i dnes odpoledne s Darinou Stránskou pod Valdickou branou) a Martin Chic se svou kytarou. Nechci komentovat, jak se dokázali s kapelou sehrát, to samozřejmě nikdy není jednoduché, podstatné je, že byla skvělá nálada, mnozí se pustili v příšeří starobylých prostorů Valdštejnova letohrádku do tance, a nevím, jak jim to dlouho vydrželo, protože jsem se, myslím někdy po jedné hodině, potichu vytratil, spokojený s tím, že se taky takovéto svátky v Jičíně slaví.

Odkazy

Svátek hudby, reportáž Jičínský deník (fotky, video)
https://jicinsky.denik.cz/kultura_region/video-svatek-hudby-v-ulicich-mesta-jicina-20140624.html

Jednotlivé kapely

Lev-H-art
https://bandzone.cz/levhart
Moje fotky
https://jankcelis.rajce.idnes.cz/Lev-H-art_Svatek_hudby_Jicin_2014/

Řehečeské kvarteto
https://kvarteto.rehec.cz/
Moje fotky
https://jankcelis.rajce.idnes.cz/Rehecske_kvarteto_Svatek_hudby_Jicin_2014/

Holky z gymplu
Moje fotky

https://jankcelis.rajce.idnes.cz/Holky_z_gymplu_Svatek_hudby_Jicin_2014/

BrnKačka, K-Klub, Jičín
https://www.kackojicin.cz/brnkacka/
Moje fotky
https://jankcelis.rajce.idnes.cz/Brnkacka_na_nadrazi_CSD_Svatek_hudby_Jicin_2014/

Iamme Candelwick (Andrea Knotková)
https://www.hithit.com/cs/project/21/iamme-candlewick-vydava-releases-album-i-am-you?variant=a

https://clanky.vychytane.cz/clanek.php?id=6394
https://www.bindu-yoga.cz/CS/lektori/iamme-candlewick-andrea-knotkova

Vobezdud
https://bandzone.cz/vobezdud
https://www.youtube.com/watch?v=toHMOCh8Xz8 (ve větším obsazení)
https://www.damu.cz/cs/katedry/katedra-alternativniho-a-loutkoveho-divadla/pedagogove/mga-robert-smolik
Moje fotky
https://jankcelis.rajce.idnes.cz/Vobezdud_Svatek_hudby_Jicin_2014/

Sootbow
https://www.facebook.com/sootbow
Moje fotky
https://jankcelis.rajce.idnes.cz/Sootbow_Svatek_hudby_Jicin_2013/

Les Gars D´en Bas
https://lesgarsdenbas.free.fr/index2.php
Composition du groupe :
Grégoire: Chant, Guitare, Contrebasse, Cajon
Matej: Chant, Clarinette
Maxime: Guitare, Chant, Sitar, Cajon
Vojta: Accordéon, Chant, Contrebasse
Petr: Percussion
Pro představu jejich rozmachu stačí kliknout na „dates“ a otevře se neuvěřitelný kalendář akcí po celé Evropě. Na stránkách jsou i krátké ukázky jejich hudby.
Na YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=fLjlWExa8YM
https://www.youtube.com/watch?v=4Gaqf6FtvBI

Moje fotky
https://jankcelis.rajce.idnes.cz/Les_gars_d_en_bas_Svatek_hudby_Jicin_2014/
https://jankcelis.rajce.idnes.cz/Les_gars_d_en_bas_ve_Valdstejnske_loggii_Svatek_hudby_Jicin_2014/

Zpět