Robert Smithson

08.12.2011 17:34

Robert Smithson
Výtvarné umění 2. pol. 20. století

Americkému malíři a land-artovému umělci, narozenému ve středně velkém městě Passaic ve státě New Jersey v roce 1938, osud nedopřál příliš času pro jeho tvorbu. Letadlo, které se zřítilo v Novém Mexiku, předčasně ukončilo jeho život. Podobně jako jiní autoři, kteří se přihlásili v šedesátých létech minulého století k hnutí, které si dalo jméno land art, umění v krajině, byly realizace Roberta Smithsona zaměřeny „geometricky“, podobně jako třeba Richarda Longa. Nejznámější rozměrný projekt „Spiral Jetty“ z roku 1970, realizovaný ve Velkém solném jezeře v americkém Utahu, dodnes fascinuje autory videí na YouTube, takže máme celou řadu pohledů na dílo „environmentálního umění“, jak se také někdy dnes tento obor nazývá. Robert Smithson však nebyl zaměřen pouze jedním směrem jako někteří jiní land-artoví tvůrci, prvek struktury a tvaru promítá i do plastik, objektů, kreseb i fotografie.

Spirálové molo je nicméně nejznámějším Smithsonovým výtvorem.  Na anglické Wikipedii je útvar, který představuje, označen jako earthwork sculpture, tedy skulptura zemního díla. Chceme-li popsat způsob, jak byla vytvořena a porovnat se způsobem, jak vzniká běžně jiné útvary sochařství, které jsou buď vytesány do kamene, vyřezány do dřeva nebo odlity do bronzu, pak v tomto případě bylo těžkou technikou přemístěno obrovské množství materiálu, které bylo nasypáno na místo tak, aby vytvořilo žádoucí tvar. Na rozdíl od tradiční plastiky se počítá u „environmentálního či zemního díla“ s jeho dočasností. Na jeho charakter, existenci případně zánik budou působit okolní vlivy, klimatické či jiné, voda, vítr atd. V tom spočívá filozofie land artu, zahrnující vědomí proměnlivosti a pomíjejícnosti věcí, někdy dokonce podstatně rychlejší než tomu je u tohoto díla, jehož záznamy, které jsem si prohlížel, jsou vlastně skoro nedávné. Jiné, „lyričtější“ objekty land artu mohou akcentovat právě limitnost svého trvání, jestliže je to třeba položený pruh papíru či obarvené listí, sníh atd. Pouštní klima v případě Smithsonova díla působí relativně pomalu, přestože se počítá s postupnou destrukcí, takže je útvar 460 metrů dlouhý a 4,6 metrů široký i po čtyřiceti letech poměrně dobře zachován.
To však není všechno. Součástí konceptu, jak jej chápe umělec, jsou rovněž nákresy, ale i filmový záznam (právě fotografie či film je prostředkem, který uchovává objekty v okamžiku vzniku, někdy je to dokonce jediný vizuální obraz onoho objektu). Robert Smithson natočil film v trvání 32 minut v roce vzniku, v jeho pojetí kombinuje aspekty geologie, paleontologie, astronomie a mytologie, takže film představuje jakousi dokumentaci „historie země“.
Místo je poměrně obtížně dostupné, přesto se fandové na něj vydávají, dokonce mapují možnosti, jak se k němu dostat.


https://www.diaart.org/sites/main/spiraljetty
https://www.getty.edu/conservation/publications_resources/videos/focus/spiral_jetty.html
https://www.youtube.com/watch?v=OtwXvKtXwDw&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=5ZIRpqfDzns&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=5ZIRpqfDzns&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=5ZIRpqfDzns&feature=related
https://www.rudylemcke.com/Pages/VideoPages/SpJettyPg.html
https://www.flickr.com/groups/spiraljetty/
https://apod.nasa.gov/apod/ap101204.html

Zpět