Ricky Martin / Livin´la Vida Loca

15.12.2018 17:59

Ricky Martin / Livin´la Vida Loca
příběhy slavných songů

Honza Dědek sleduje (mimo jiných významových souvislostí) ve svých Příbězích slavných písní i historické souvislosti, tj. průlomové situace, které přinášely změny v mapě světové populární hudby. Jednou z nich byl průnik Rickyho Martina a s ním latinskoamerického popu do Spojených států: „Skoro žádný Američan do 24. února 1999 o Rickym Martinovi neslyšel, po jeho strhujícím provedení písně La Copa de la Vida na předávání cen Grammy se ale stal senzací. A po něm enrique Iglesias, Shakira, Thalia a Paulina Rubio…,“ znějí úvodní slova jeho příspěvku o písni, jejíž autory jsou Robi Rosa a Desmond Child, autorem textu Luis Gómez Escolar, a interpretem Ricky Martin.
Mohl bych kontextuálně dodat, že průlom této oblasti hudby se nekonal jen na poli hudby populární, ale – jen o něco později – v oblasti symfonické interpretace: V témže roce, kdy přišla na trh píseň, která je tématem tohoto příspěvku (1999), se Gustavo Dudamel, venezuelský dirigent a houslista, v pouhých osmnácti letech stal šéfdirigentem Symfonického orchestru venezuelské mládeže Simóna Bolívara (Orquesta Sinfónica de la Juventud Venezolana Simón Bolívar) v hlavním městě Caracasu (cituji Wikipedii), který později pronikl mimo hranice své země (2007 Carnegie Hall), v roce 2017 dirigoval v pouhých pětatřiceti letech proslulý Novoroční koncert Vídeňských filharmoniků. A tento dirigent přinesl do světa i latinskoamerickou hudbu v symfonickém podání (více o tom v příslušných příspěvcích na těchto stránkách).

Zpět ale k Ricky Martinovi a jeho songu Livin´la Vida Loca. Kdo trochu zná latinskoamerickou kulturu, ví, jaká to může být smršť. A je. Taneční riffy dechové sekce, která tu má trochu jinou funkci než třeba kdysi u skupiny Chicago (Transit Autority), polyrytmické pasáže (říkám vždycky tak trochu jako vtip, že to v Čechách v matenících, od odtud přeneseno k Antonínu Dvořákovi v jeho Furiantech máme také) – teď si to pouštím, a jak holt ty náhody bývají, v sérii nabízených dalších klipů mi naskakuje Mambo No. 5, právě příklad toho latinskoamerického tance, jenž má – v jiných skladbách – též orchestrální podobu, jak jsem ji zmiňoval (nu tak, dal jsem to všechno do odkazů, každý si to může porovnat).

Portoričan Ricky Martin (Enrique Martín Morales, nar. 24. prosince 1971) natočil několik alb ve španělštině, píseň, o níž píše Honza Dědek, uvádí česká Wikipedie pod anglickým názvem The Cup of Life  (a je tak označena i na klipech na YouTube) je opravdu lépe nazývat ve španělském originále (když si to poslechnete, viz odkaz dole, je to španělština). Přitom samozřejmě je tu onen moment, který provází populární hudbu už řadu desetiletí (kdoví, zda vlastně není vůbec její podstatou), a uvědomíme si to v okamžiku, kdy do španělského světa vtrhne kytarový brejk, jak vyšitý z rocku – onen moment prostupování, integrace, inspirace odjinud, který je vlastní každé živé tvorbě.

Potvrzuje to Honza Dědek, když reprodukuje onen čas, kdy zemřel Frank Sinatra (1998) a skladatel Desmold Child, jeden z autorů písně (a také hitů pro Kiss, Cher, Bon Jovi či Aerosmith) hovořil o tom, že najednou zněl všude právě tento zpěvák a oni „chtěli z Rickyho Martina udělat latinskoamerického Elvise Presleyho“ a proto namíchali do refrénu rokenrol, přidali swing atd. Zajímavá je i skutečnost, že Livin´la Vida Loca je první písní ze špičky americké hitparády natočenou „bez použití analogových technologií, výhradně za pooci produkčního audio softwaru Pro Tools. Klip vytvořil americký režisér Wyan Isham (mj. ceny MTV za snímek Piece of me od Britney Spears), tančí chorvatská modelka Nina Morić.

Je zajímavé, když přehlednéte Martinovu diskografii, že řada alb se vrací ke španělským názvům, nedejme se ale zmást, třeba song Ádios, první z alba A Quien Quiera Escuchar, desátého studiového alba (2015), vydaný jako singl, vyšel ve čtyřech jazykových verzích - španělské, anglické, anglicko-francouzské a anglicko-turecké (říká česká Wikipedie, no – moc si to neumím představit, v každém případě si to mohu pustit coby pohodovou muziku). Českému publiku portorický zpěvák není neznámý, dokonce tu byl nedávno – v září 2018 v 02 aréně (a ostatně na recenzi na Musicserveru je poznámka o zpěvákově plynulém přecházení ze španělštiny do angličtiny).

Základní odkazy
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ricky_Martin
https://musicserver.cz/clanek/59178/ricky-martin-o2-arena-praha-9-9-2018/

La Copa de la Vida na Grammy na Grammy
https://www.youtube.com/watch?v=Injqz3mds8Q
https://www.youtube.com/watch?v=ptKd-VEIYp8
(mimochodem taky moc pěkné sólo na trubku, především ale show v celém sále)

Livin´la Vida Loca
https://www.youtube.com/watch?v=p47fEXGabaY
https://www.youtube.com/watch?v=GQeoTv3noHo

Mambo Nr. 5
https://www.youtube.com/watch?v=EK_LN3XEcnw
Dudamel – Mambos
https://www.youtube.com/watch?v=zsG0fNO-_QA

A Quién Quiera Escuchar
https://www.youtube.com/watch?v=Rhyt4_I_TdM

Zpět