P. I. Čajkovskij / Smyčcový sextet d moll „Souvenir de Florence“

07.12.2013 18:55

P. I. Čajkovskij / Smyčcový sextet d moll „Souvenir de Florence“
skladby festivalu České doteky hudby

Smyčcový sextet d moll, op. 70, „Souvenir de Florence“ je jednou z posledních komorních skladeb ruského skladatele Petra Iljiče Čajkovského. Neobvyklé obsazení dvou houslí, dvou viol a dvou violoncell na jedné straně, na straně druhé klasické čtyřvěté uspořádání a stavba je nejstručnější hudební charakteristika skladby inspirované několikaměsíčním pobytem v italském renesančním městě, jehož jméno se objevilo i v názvu skladby, v roce 1890, kde vznikla i jeho opera Piková dáma.

Ve Florencii vznikl náčrt skladby, skladatel ji dokončil v ruském Klinu, městě vzdáleném 90 kilometrů od Moskvy, kde žil ve svém domě takřka do své smrti a kde je nyní zřízeno jeho muzeum, o dva roky později, v roce 1892. Čajkovskij věnoval sextet Petrohradské hudební společnosti, která jej krátce předtím jmenovala svým čestným členem.

Sextet patří k jasným, životu přitékajícím skladbám, což lze připsat právě pobytu ve Florencii. Podobně pozitivní vliv na jeho tvorbu měl lázeňský pobyt ve městě Clarens u Ženevského jezera několik let předtím, během něhož Čajkovskij zkomponoval svůj houslový koncert.

Čtyři věty skladby jsou označeny jako

Allegro con spirito
Adagio cantabile e con moto
Allegro moderato
Allegro vivace

První věta v sonátové formě přináší bez introdukce spíš důrazné než lyrické hlavní téma v d moll, druhé v A dur je, v kontrastu k prvnímu klidnější, je možná jediná melodie v sextetu, která má vzdušnost italské lyriky. Plynule přechází od prvního tématu a stejně tak se rozvíjí do provedení a rekapitulace s temperamentní a efektní rychlou codou.

Druhá věta v D dur, která začíná jako jakási pomalá verze hlavního tématu první věty, je nevinná, romantická melodie v prvních houslích, podbarvená pizzicatem, než ji převezme violoncello a než začíná nabývat na naléhavosti a rozmachu a opět se vrací k lyrickým sólovým houslím. Ve střední části dochází k výrazné změně melodických vln v s rytmickými akcenty, nádhernou melodií violoncella, jemuž přizvukují housle, které ji pak v dialogu s ním přebírají, a po poslední vlně dochází ke ztišení a uklidnění.

Obě poslední věty mají ducha ruské lidové hudby, třetí věta v a moll v bezstarostném jasu a triem, které připomíná po celou dobu tanečního Louskáčka, a čtvrtá, finále, v d moll, rovněž s nekomplikovanou melodií pravděpodobně lidového původu rozvádí všechny instrumentální možnosti orchestru včetně fugata těsně před brilantním závěrem.

Všechny čtyři věty působí jako neuvěřitelně kompaktní celek, jako by pocházely z jednoho původního melodického zdroje a byly jeho variacemi. Přitom přináší neustále nová překvapení v modulacích a různých postupech, takže se posluchač po celou dobu může oddávat invenci, proměnám a spádu skladby.

Dílo bylo zhruba kolem roku 1893 Antonem Seidlem upraveno pro smyčcový orchestr v Carnegie Hall. Dodnes je možné slyšet různé verze, např. s kontrabasy nebo bez nich, a s různým podílem sólových partů.

Odkazy
Základní informace

https://en.wikipedia.org/wiki/Souvenir_de_Florence

Podrobnější popis a další zdroje
https://www.allmusic.com/composition/souvenir-de-florence-for-string-sextet-or-string-orchestra-in-d-major-op-70-mc0002390716
https://www.tchaikovsky-research.net/en/forum/forum0067.html
https://www.laphil.com/philpedia/music/souvenir-de-florence-peter-ilyich-tchaikovsky

Muzika
https://vimeo.com/15101079

https://www.youtube.com/watch?v=6svIN14phkw 1
https://www.youtube.com/watch?v=Rke34ewn9A8 2
https://www.youtube.com/watch?v=hhLAYbVR_JA 3
https://www.youtube.com/watch?v=8P-tq-mwsFE 4

Na festivalu České doteky hudby 2013 zazní na vánočním koncertu Festivalového orchestru České doteky s uměleckým vedoucím Pavlem Fischerem 20. 12. v Sukově síni Rudolfina.

 

Zpět