Orhan Pamuk

02.09.2013 22:40

Měl jsem trochu štěstí, že dílo Orhana Pamuka v Čechách vycházelo trochu v jiném pořadí, než v jakém je psal. Zatímco jeho prvním románem je Pan Cevdet a jeho synové (vyšel v roce 1982), první knihou, která vyšla u nás (v roce 2006) byla „vzpomínková“ kniha Istanbul. Po té jsem také skočil, když jsem se dozvěděl, že u nás vyšla, vzhledem k tomu, že jsem nedlouho před tím tuto metropoli, jedno z míst, které vnímám jako klíč k poznání osudů naší kultury, navštívil (toto byl také hlavní důvod pro onu možnost, která se naskytla)  - a v knize jsem viděl možnost další roviny či vrstvy rozšíření právě té zkušenosti, kterou jsem později u Pamuka pro sebe objevil jako hodně důležitou (a tutéž zkušenost jsem o několik let později učinil v Jeruzalémě). Uvědomil jsem si to, když jsem stál před chrámem Boží Moudrosti (Hagia Sofia), který byl tisíc let křesťanským svatostánkem, dlouhou dobu vůbec největším na světě dávno předtím, než byl v Římě postaven chrám sv. Petra, stejně tak jako při pohledu na známé panorama Jeruzaléma se zlatou kopulí Skalního dómu z Olivové hory. Uvědomil jsem si onu složitost jednotlivých kultur (chceme-li náboženství, ale nezjednodušoval bych to) a jejich vztahu, uvědomil jsem si, jak jsou stavěny (a jak se stavějí) proti sobě, ale také jak navazují. Nebudu to zde příliš rozebírat, stěží bychom došli k nějakému „závěru“, ale dám konkrétní příklad. Když jsem zahlédl na mozaikách v těchto zemích ornamenty, které jsem znal od dětství z koberců, které jsme měli v obýváku, pochopil jsem, že ony souvislosti jsou hlubší, než si běžně uvědomujeme. Ostatně také Václav Cílek to v některých knihách také píše, když se zmiňuje o krajinách, které viděl ve vzdálených zemích, a jsou to tytéž krajiny, které známe z Českého Středohoří.

Utekl jsem od Orhana Pamuka. Ale alespoň v tomto příspěvku nebudu „rozebírat“ jeho knihy, kterých jsem posléze přečetl přehršel. Protože v téhle jednoduché metafoře je to stejně zhruba všechno (i když ne deskriptivně, jak by si to zasloužilo) obsaženo.

Takže alespoň odkaz na místa, kde se píše něco více o spisovateli, který letos navštívil Festival spisovatelů Praha:
https://www.iliteratura.cz/Clanek/18575/pamuk-orhan-2006
(v dalších více než tuctu článků je na iLiteratuře probráno Pamukovo dílo)

https://www.pwf.cz/archivy/autori/orhan-pamuk/cz/

https://www.rozhlas.cz/zpravy/literatura/_zprava/orhan-pamuk-nalakal-na-festival-spisovatelu-stovky-priznivcu--1201478

https://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/223141-festival-spisovatelu-2013-orhan-pamuk-aj/
https://aktualne.centrum.cz/kultura/umeni/clanek.phtml?id=777088

Zpět