Ludwig van Beethoven / Smyčcový kvartet cis moll op. 131

02.06.2020 22:52

Ludwig van Beethoven / Smyčcový kvartet  cis moll op. 131
Komplet díla Ludwiga van Beethovena na ARTE tv

Stává se mi to u Beethovena málokdy, ale zde v prvních tónech cítím cosi tajemného. Je to vlastně protichůdné dobové estetice, která směřuje k dokonalé zřejmosti vztahů, uměřenosti a „nevybočování“, kvůli čemuž jsou ostatně klasicistická díla ceněna. V tomto případě nicméně samostatná melodie houslí v prvních tónech této skladby, která je všechno jiné než „ovčáci, čtveráci“, je člověk, než se přidají další nástroje jakoby dezorientován, dokonce to na mě v první chvíli působilo jako až záchvěv jakési moderny (nejsem sám, jak jsem si posléze přečetl, pro R. Wagnera je ona podivná fuga „wohl das Schwermütigste, was je in Tönen ausgesagt worden ist“ (to nejtrudomyslnější, co kdy bylo tóny řečeno, otázkou se zabývali i hudební teoretici). Je to otázka, čím to je, ale podobný, tenkrát ovšem ještě silnější pocit jsem měl u pozdních děl Ference Liszta, když jsem je poprvé před desítkami let slyšel.

Ať je to, jak chce, ty pozdní Beethovenovy kvartety v sobě mají cosi jiného a je to pro mě těžké pojmenovat. To ale ostatně není smysl těchto příspěvků. Smyčcový kvartet, zde označovaný jako č. 14, tedy cis moll op. 131 (tedy hned následující číslo tomu předchozího, 13. kvartetu), který patří (v předchozím příspěvku) do řečené skupiny skladeb napsaných pro knížete Golicyna. Také tento kvartet má neuvěřitelných šest částí:

Adagio ma non troppo e molto espressivo (cis moll)
Allegro molto vivace (D dur)
Allegro moderato (h moll – E dur)
Andante ma non troppo e molto cantabile (A dur)
Presto (E dur)
Adagio quasi un poco andante (gis moll)
Allegro (cis moll)

V anotaci u nahrávky se říká, že kvartet byl napsán bezprostředně po předchozím (právě jsem na to poukázal) a že je zde cítit zpětná vazba k Velké fuze, která se na konci původně nacházela. Skutečnost, že kvarteto začíná jako fuga, což jsem rovněž zmínil, je dost neobvyklá. Zajímavé je, že skladba dostala také orchestrální kabát, když ji Leonard Bernstein v roce 1977 nahrál se šedesáti Vídeňskými filharmoniky a označil tuto nahrávku jako své nejoblíbenější album.

Belcea Quartet
Corina Belcea – housle                                                                  
Axel Schacher – housle
Krzysztof Chorzelski – viola
Antoine Lederlin – violoncello

2012
Záznam je dostupný od 17. prosince 2019 do 14. června 2020

https://www.arte.tv/de/videos/094370-031-A/beethovens-streichquartett-nr-14/

info
https://de.wikipedia.org/wiki/14._Streichquartett_(Beethoven)

Nahrávka Leonarda Bernsteina
https://www.youtube.com/watch?v=wYGTurA-5bA

Zpět