Lars von Trier

19.02.2011 18:44

Kdybychom chtěli hledat nějaký příklad boření konvencí, vykročení ze zaběhaných kolejí, překročení mezních situací, nenašli bychom lepší příklad než filmovou tvorbu Larse von Triera. Vlastně každé umělecké dílo je tímto svým způsobem prostě proto, že objevuje nové světy nebo prostě odhaluje ty, které dobře známe, ale neodvážili jsme se na ně poukázat či je ztvárnit z několika důvodů – to, co je převedeno do filmového obrazu, bude vždy vyzývavější, byť by to byla čistá kopie reality, nebo prostě pokrytecky přivíráme oči před něčím, co by se, kritizováno, mohlo obrátit proti nám. U Larse von Triera však jde o kontroverzní témata, kde se velmi lehce dostáváme na tenký led.

Tuto problematiku vnímám o to výrazněji, že mám sám určitou zkušenost, jestliže mám kdykoli ve veřejném prostoru hovořit o nějakém takovémto tématu. Jde samozřejmě jen o pocit, nebo spíš jen drobný záchvěv. Vyprávím příběh Lolity – nejsem pedofil? Hovořím o Pieru Paolu Passolinim či Alanu Hollinghurstovi. Nejsem náhodou homosexuál? Mám rád knížky Chucka Palahniuka. To budu určitě úchyl. Musím dobře volit slova, aby vyzněla tak, jak jsem to zamýšlel říci, aby zachytila zároveň tu kontroverznost, aby případně neurážela posluchače či nebyla nevhodná před patnáctiletými dívkami – byť jsou dnešní mladí lidé až neuvěřitelně tolerantní a svým způsobem otevření.

Na hraně snesitelnosti, mezi trapností a sarkasmem jsou vnímáni Idioti (1998), ve kterých si partička intelektuálů hraje v nejrůznějším prostředí na debily – s veškerou přesvědčivostí. Podobně Prvek zločinu, první díl tzv. evropské trilogie (následují Epidemic a Evropa, v českém překladu nám může uniknout ona asonance trojího „e“ – element/epidemie/evropa), příběh brutálních vražd malých děvčátek, komentuje uživatel Faye na CSFD k filmu: děsivá noční můra se spoustou mrtvých koňských hlav, vody, hniloby, rozkladu. No a pak je ten asi nejkontroverznější film, Antikrist z roku 2009, který zvedl vlnu nevole na jedné straně a adorace na straně druhé. Nu a můžeme se pomalu chystat na další film v celé řadě na téma přímo apokalyptické, o konci světa,“překrásný film o konci světa,” řečeno slova autora, s názvem Melancholia.

O filmu Antikrist, pokud jsme ho neviděli, se nejvíce a nejkompaktněji dozvíme v recenzi na moviezone.cz. Marigold jej uvádí: Na počátku byla ztráta. Ztráta dítěte, která Ji uvrhla do hlubokého žalu a Jeho dostala do sedla. Druhdy netečný a nevšímavý manžel se náhle stává vševědoucím terapeutem, jenž věří, že svou ženu dokáže vyvést ze spletitého křoví beznaděje. Obrněn moderní arogancí lékaře lidské duše a iritující sebejistotou člověka, který dokáže spolehlivě odlišit realitu od představ, odvádí Ji tam, kde dle něj všechno začalo. Do lesa jménem Ráj, do opuštěné lovecké chaty. Tam někde tuší entitu, která v pyramidě Jejích největších strachů obsazuje samý vrchol. Co to však je? Chaotická náruč přírody, tolik se příčící jeho pedantickému intelektu? Nebo snad chimerická postava Satana, která tvořila předmět jejího vědeckého výzkumu? (stojí za to přečíst celé, viz odkaz pod textem)

Celou tu komplikovanou problematiku se pokusil uchopit v článku o Antikristovi ve svém blogu na aktuálně.cz Marek Vácha. Pravidla a pravdivost, démoni, které v běžném životě raději necháváme v podzemí, racionalita a iracionální příroda, či přirozenost? Nenechme se ovšem nachytat. Představa „muže s kružítkem“, který pravidla racionálně dodržuje, a ženy, která iracionálně staví lásku coby absolutní nárok a také šílenství, od čehož se odvíjí obscénnost, odsuzující tuto polovinu lidstva do pekel, to může být pohled, který provokuje. "Jednou z mých technik, je obhajovat názor či myšlenku, kterou nezastávám," říká kdesi Lars von Trier). Názor ovšem ať si tedy každý udělá sám. V žádném případě to nebude mít jednoduché, pokud svůj pohled nebude chtít odbýt prvoplánovým odsudkem brutality a absurdnosti. To, jak rozdílné ty úhly pohledu mohou být, dokládá následujících několik vět.

Hořkosladký, emocionální a svým způsobem i neskutečně krásný. Trier má jedinečný dar, který vkládá do každého svého filmu a můžeme být rádi, že je to právě film, kde zúročuje svůj talent. Jeho Idioti jsou natolik silným zážitkem, že jsem o nich musel dumat dlouho a dlouho po skončení, což se mi příliš často nestává. Svojí hloubkou a nejednoznačnými otázkami nutí stále k přemýšlení. Larsův nejlepší počin (zatím nepřekonaný). (uživatel dwi v diskusi na CSFD o Idiotech)

http://www.csfd.cz/tvurce/3111-lars-von-trier/
http://www.odaha.com/tomas-odaha/recenze/film/lars-von-trier-evropa

http://film.moviezone.cz/antikrist/recenze/
http://www.lidovky.cz/kdo-je-antikrist-nevim-rika-lars-von-trier-fiq-/ln_kultura.asp?c=A091119_185647_ln_kultura_ani
http://www.aerofilms.cz/novinky/119-Lars-von-Trier-nataci-prekrasny-film-o-konci-sveta/
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/marek-vacha.php?itemid=9064

 

Zpět