Kronos Quartet na Colours of Ostrava

31.07.2019 15:10

Kronos Quartet na Colours of Ostrava
drobná glosa

Na Colours of Ostrava jsem žel nebyl, mimo jiné přemýšlím, kolik z tří set padesáti pořadů, což je jejich letošní počet, se dá skutečně stihnout. Byl jsem ale na koncertu jazzového projektu Marka Novotného s participací Epoque Quartet na Lomnickém kulturním létě a z MF dnes 7. 5. 2019 mám výstřižek textu Václava Hnátka, jenž zajímavě komentuje kulturní události, s názvem Hrát Yesterday není žádná ostuda, což je rozhovor se zakladatelem amerického smyčcového kvartetu Davidem Harringtonem.

Nikdo to nemůže „vymyslet“ lépe než sama realita, která takto spojuje to, co k sobě zásadním způsobem patří. Neptal jsem se (bylo by to možná zajímavé) členů českého souboru, zda Kronos Quartet byl jejich vzorem. Je pravděpodobné, že ať tak či onak, bude alespoň určitou jejich inspirací, byť dnes narazíme na spojení umělce z oblasti nonartificiální hudby s kvartetem či jiným malým komorním seskupením docela často – jen o letošní zimě jsem slyšel, i když to nebyl „čistý“ případ něčeho podobného, v sále Novoměstské radnice koncert Viléma Veverky a Kateřiny Englichové s Mucha Quartetem a vloni v Rudolfinu v lednu 2018 doprovázel kromě Jihočeské filharmonie též soubor Bardolino (dvoje housle, violoncello plus bandoneon nebo akordeon nebo obojí). Crossover svého druhu byl u nás kdysi pro mě legendární Penguin Quartet, který založil svůj celý program na svého druhu hudebně-divadelní performanci a který dnes, coby Zemlinsky Quartet ovšem hraje tradiční vážnou hudbu.

Oba soubory, tedy Kronos Quartet i Epoque Quartet, jsou ve svém kulturním kontextu těmi prvními, ten český je navíc jubilantem: Epoque Quartet 26. 3. slavil 20 let své existence ve Velkém sále Lucerny za účasti celé řady exkluzívních hostů – na stránkách saglproduction.cz se hovoří o „nejznámější české multižánrové formaci“ jsou uvedeni Dagmar Pecková, Barbora Poláková, Dasha, Dan Bárta, Marek Eben, Matěj Ruppert, Jiří Lábus, Petr Čtvrtníček, Robert Balzar, Ondřej Brousek, Jan Kučera, Radek Baborák, Martin Kumžák, David Braid, Belfiato Quintet, Duo Siempre Nuevo. Jeden z komentářů Časopisu Harmonie hovoří o „nezařaditelném“ Epoque Quartetu. Sledovat jejich projekty je samo o sobě pozoruhodné, na svých stránkách uvádějí v úvodním přehledu „turné s Danem Bártou a Ilustratosphere, spolupráci s kapelami Monkey Business, Tatabojs, Clarinet Factory, nebo koncerty a nahrávky s Michalem Pavlíčkem, Gregory Porterem, Lenkou Dusilovou, Dashou, Ondřejem Brzobohatým, Tomášem Klusem, Kamilem Střihavkou, Lucií Bílou, Ewou Farnou, Gabrielou Vermelho, s jazzmany Karlem Růžičkou, Robertem Balzarem, Martinem Brunnerem, nebo Miroslavem Hloucalem, na poli klasičtějším pak s Dagmar Peckovou, Radkem Baborákem, Ivanem Klánským, Janem Kučerou a dalšími.“

Na Lomnickém kulturním létě hrál Epoque Quartet ve svém dnešním obsazení David Pokorný 1. housle, Vladimír Klánský II. housle, Vladimír Kroupa viola, Vít Petrášek violoncello. Na stránkách kvarteta jsem si potvrdil, co mi z koncertu vyplynulo, totiž že manažerem souboru je violoncellista Vít Petrášek.

Kronos Quartet, založený v roce 1973, tedy existující bezmála půl století, čtyři hudebníci – vedle zmíněného Davida Harringtona ještě John Sherba, Hank Dutt a Sunny Yang – vystoupili na Colours of Ostrava 18. 7. t. r. na Cylinders Gong stage v 18:00 hod., ještě s předchozí diskusí na Meltingpot Alarm stage v čase 13:45 – 14:45. V anotaci je uvedena nejstručnější charakteristika souboru, který začínal nahrávkami autorů 20. století, a jehož směřování lze alespoň z jednoho hlediska definovat spoluprací s řadou světových skladatelů a osobností, jak se uvádí, jejich cestou bylo se „kontaktovat jak s Davidem Bowiem, Laurie Anderson, Björk, Davem Matthewsem nebo Paulem McCartneym, tak s Terrym Rileym, Arvo Pärtem, Astorem Piazzollou, Philipem Glassem, Henrykem Góreckým či Stevem Reichem.“ Stylové rozpětí kvarteta je vyznačováno v závratné šíři, „od moderní klasiky přes experimentální avantgardu, minimalismus, folk a rock až k world music a vlastní nadčasové tvorbě.“

V rozhovoru s Václavem Hnátkem hovoří David Harrington o nahrávce písně Purlple Haze od Jimiho Hendrixe a živém doprovázení v jeho písni Yesterday. Na tuto otázku odpovídá „Já myslím, že doprovod v Yesterday byl pro miliony lidí první smyčcový kvartet, který kdy slyšeli. A že tu skladbu zná víc lidí než kterýkoli jiný kvartet v historii.“ Ano, je to tak. Když The Beatles nahráli v roce 1965 na album Help! tuto píseň a vyčlenili ji jako samostatný singl, učinili právě onen krok, vykročení k jiným žánrům, spojení populární hudby s hudbou „vážnou“ způsobem, jaký do té doby byl nemyslitelný (ne že by nejrůznější kompozice či produkce předtím neexistovaly), a to bez ohledu na skutečnost, že autorem této aranže vlastně nebyli sami členové skupiny, ale jejich producent George Martin. To už je, z té celkové perspektivy historie populární hudby detail. Tenkrát to byla jedna píseň mezi ostatními, aranžovanými do rockového kvarteta (tři kytary a bicí), v historii skupiny, v níž takovýchto vykročení pak následovala celá řada (vzpomeňme třeba na užití indického sitáru), je Yesterday přesto výjimečná už tím, že je údajně nejnahrávanější písní populární hudby vůbec a podle posluchačů stanice BBC Radio 2 nejlepší písní vůbec.

Překvapilo mě označení ikonické skladby na české stránce Wikipedie coby „barokní pop“. Myslím, že to není výstižné, přesto to svým způsobem poukazuje k delšímu časovému horizontu v historii hudby vůbec. Klasické obsazení smyčcového kvarteta se ustálilo v této podobě v době vídeňského klasicismu, autorem, jenž se tomuto hudebnímu žánru věnoval, byl „papá“ Haydn, než se ho chopili další, Mozart, Beethoven atd.. Spojení dnešních podob hudby, která je samozřejmě ve všech ohledech (stylově, žánrově, harmonicko-melodickými strukturami, funkcemi ve společnosti atd.) „jinde“, s fenoménem nástrojového obsazení, z něhož se zrodila i někdejší podoba skladeb pro něj, v němž nicméně hudebníci produkují novou podobu hudby, je cosi pozoruhodného, řekněme možná i charakteristického z širšího hlediska dnešního vnímání hudby.

Odkazy
https://saglproduction.cz/cs/20-let-epoque-quartet.html
https://www.casopisharmonie.cz/rozhovory/nezaraditelny-epoque-quartet.html
https://www.colours.cz/ucinkujici/kronos-quartet
https://www.novinky.cz/kultura/273103-fascinujici-uvod-colours-of-ostrava-obstaral-kronos-quartet.html

Zpět