Komiksárium

28.10.2011 10:17

Jsou někdy shody okolností. Jakoby kolem mě kroužil fenomén komiksu. Vím o něm z dob popularity Káji Saudka v jeho tehdejších podobách až k té filmové v Kdo chce zabít Jessii, sice ho nečtu, ale znám Zeleného Raoula, sledoval jsem street art na Novém Městě v Drážďanech těsně po Obratu na začátku devadesátých let, fascinoval mě japonský komiks na výstavě knih v tenkrát ještě nevyhořelém Průmyslovém paláci na holešovickém Výstavišti, a zcela aktuálně knihy Jaroslava Rudiše a Jaromíra 99 plus film Alois Nebel, mám-li to shrnout v jedné větě.

Přiznám se, že to není můj žánr v tom smyslu, že bych byl na čtení komiksu navyklý jako ti Japonci, kteří prý málem už nic jiného nečtou. Nicméně líbí se mi jeho kreativita, výtvarná pestrost a různorodost, a pak je to téma, které mě dlouhodobě zajímá, totiž vztah mezi textem a obrazem, případně narativní postup výtvarně vyjádřený, vyprávění příběhu prostřednictvím obrazu.

Stejně ale jako se tento rok mnohé věci dějí dvakrát (na tomto místě to nebudu vysvětlovat, ale je to opravdu neuvěřitelné), tak s komiksem se setkávám v tyto dny, respektive v časovém rozmezí několika hodin, dvakrát, ačkoli kauzálně obojí setkání spolu nijak nesouvisí.

První setkání je konkrétní knížka či lépe řečeno projekt Jiřího Vydry, jičínského kastelána, u kterého jsem byl včera na čaji a který mi řečenou knížku, o níž jsem už věděl a stočili jsme na ni pochopitelně řeč, půjčil. Zmínil jsem se o ní v článku, který jsem rovněž nedávno přidal na tyto stránky, jedná se o linorytový komiks Příběh věčného studenta podle literární předlohy lotyšského spisovatele Kãrlise Skalbeho. A znovu se mi potvrdilo, jak to, co nazýváme „komiks“, má interdisciplinární a multimediální potenciál. Ze zdrojů na webu jsem znal video s linorytem, tedy vlastně příběh už převedený do „filmu“, záznam z vernisáže, věděl jsem, že příběh má divadelní, tedy hranou podobu, a nyní jsem držel v ruce držel „papírový“ originál knížky, ve které jsem si listoval (což je, jak známo, podstata knížky „an sich“). A k tomu jsou ještě jako další artefakt karty, které jsou součástí příběhu (osamělý student hraje sám se sebou karty a na nich se náhle objevují tváře lidí, které zná), které jsou jako jediná část souboru barevné, a vedle toho je ještě cédéčko Příběh věčného studenta s podtitulem „Scénické obrazy z linorytového komiksu Jiřího Vydry“, na němž hraje věčného studenta Marcello Lilliardi a hudbu přičinili Jitka Vaňátková a Jakub Soldán. To vše tvoří celek v krabičce, kterou jsem sice neviděl, ale umím si představit.

Druhé setkání je zatím virtuální, možná k němu dojde v reálu, neboť když jsem hledal informace o programu pražské MeetFactory v souvislosti se zítřejší plánovanou cestou do Prahy, narazil jsem na to, že 29. 10. je zde den věnovaný komiksu. Od MeetFactory jsem se dostal k projektu Komiksária, a k tomu, že v tyto dny Komiks nastoupil do metra: Šest komiksových autorů zkrášlilo prostory šesti stanic pražského metra na červené lince C. Dopravní podnik hlavního města v noci spustil projekt na podporu mladého umění u příležitosti letošního KomiksFEST!u, píše se na webových stránkách. Rapper a výtvarník Vladimir 518 realizoval své věci na stanici Kačerov, další dvojice jsou Opatov/Jaromír Plachý, Háje/Karel Jerie, Pražského povstání/David Böhm, I. P. Pavlova/Kateřina Bažantová aka Ktaiwanita a Nádraží Holešovice/Jaromír 99.

Projekt, spuštěný 26. 10., je součástí  letošního Komiksfestu, který je datován (ode dneška) 28. 10. – 5. 11. 2011 (ten státní svátek jako první den je náhoda?). Už 25. 10. byla otevřena v Bio Oko výstava plakátů Káji Saudka, 29. 10. vychází komiksová kniha Ještě jsme ve válce – Příběhy 20. století, která bude pokřtěna v 17 hodin právě v MeetFactory.

Ještě tu je jeden vnitřní paradox, který zmíním na závěr. Tím, že jedu do Prahy, mi unikne „komiksový“ film Alois Nebel v jičínském Biografu Český ráj, protože v pátek (dnes) hraju na koncertě PSO v Semilech a film dávají v Jičíně právě dnes a zítra.

Článek o J. Vydrovi zde
https://jan-k-celis.webnode.cz/news/jiri-vydra/

Komiksárium, KOMIKSfest atd.
Komiks v pražském metru
https://www.komiksarium.cz/?p=12625
FB, uživatel Umění v metru
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=192273174184053&set=pu.191809837563720&type=1&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=192273174184053&set=pu.191809837563720&type=1&theater#!/media/set/?set=pu.191809837563720&type=1
Ihned.cz
https://life.ihned.cz/umeni-a-design/c1-53420870-prazske-metro-zkrasluji-komiksy-vladimir-518-nakreslil-bezdomovce-svejdik-basnika#fotogalerie-gf108002-1-1323370
Komiksfest 2011
https://www.komiksfest.cz/
Kája Saudek
https://www.terryhoponozky.cz/plakaty/parametr-1-autori/34-saudek-karel
Ještě jsme ve válce – Příběhy dvacátého století https://www.komiksfest.cz/2011/program/pribehy_20_stoleti_v_komiksu

V souvislosti s brouzdáním jsem ještě narazil na stránky možná pro informace o českém komiksu  klíčové.
https://www.komix.kvalitne.cz/saudek.htm

Zpět