Daniel Barenboim hraje Beethovenovy klavírní sonáty

19.04.2020 22:16

Daniel Barenboim hraje Beethovenovy klavírní sonáty / Stránky Berlínské státní opery

Někde dole ve skříni s notami mám krásně svázané kompletní Beethovenovy klavírní sonáty, jeden ze zajímavých notových zdrojů, kterými jsem si za dob, kdy jsem trochu víc hrál na klavír, spíše listoval než že by se mi podařilo zvládnout alespoň nějakou část opravdu kvalitně zahrát. Přestože jsem přesvědčen, že při určitém úsilí bych byl schopen něco nacvičit, ale život šel tak rychle, že jsem se v muzice vrhnul na úplně jiné oblasti, takže nebylo nic ani z domácích produkcí či hraní pro přátele. Kromě toho to mám i ve vážné hudbě tak nastaveno, že se – zjednodušeně řečeno – dychtivě zaposlouchám do Johanna Sebastiana Bacha, zatímco Ludwig van Beethoven pro mě není nijak „osudový“. Nebudu se teď pokoušet pojmenovat, proč tomu tak je.

Řízením osudu jsem mezi příležitostmi, vzniklými zvraty ve všem kolem nás na jaře 2020, sáhnul po několika oblastech, které jsem už takřka definitivně „odvrhl“ ze svého aktuálního programu. A jednou z nich je skutečnost, že jsem si pustil Beethovenovu interpretaci Danielem Barenboimem, kterého jsem více poslouchal jako dirigenta. Přes stránky Berlínské státní opery, kde už jsem před několika dny poslouchal právě pod Barenboimovou taktovkou Wagnerova Tristana a Isoldu, jsem se proklikl na stránky www.arte.tv, kde umělec – v poněkud mladším vydání – hraje Beethovena.

DANIEL BARENBOIM SPIELT BEETHOVENS KLAVIERSONATEN

Beethovens Klaviersonaten zählen zu den bedeutendsten Werken der klassischen Klavierliteratur. Daniel Barenboim zeichnete 1983 und1984 den kompletten Zyklus in historischen Wiener Stadtpalais auf.

Wir zeigen den Zyklus hier an 4 Tagen in 8 Teilen. Ergänzt wird die Aufzeichnung durch Teil 1 »Music and Politics« der Dokumentation »Crossing Borders – Daniel Barenboim on Music«, die Daniel Barenboim begleitet bei der Erforschung der gesellschaftlichen Bedeutung und des politischen Einflusses von Musik - als Mittel um kulturelle Differenzen zu überwinden.

(Beethovenovy klavírní sonáta patří k nejvýznamnějším dílům klasické klavírní literatury. Daniel Barenboim nahrál v letech 1983 a 1984 kompletní cyklus v historických vídeňských městských palácích.

Předkládáme zde cyklus ve čtyřech dnech v osmi částech. Doplněn je záznam částí 1 »hudba a politika« z dokumentace »Crossing Borders – Daniel Barenboim on Music«, kterou Daniel Barenboim doprovází při zkoumání společenského významu a politického vlivu hudby – jakožto prostředek překonání kulturních rozdílů.)

TEIL I
SONATE F-MOLL OP. 2/1, SONATE C-DUR OP. 2/3,
SONATE A-DUR OP. 2/2, SONATE ES-DUR OP. 7

TEIL II
SONATE C-MOll OP. 10/1, SONATE D-DUR OP. 10/3,
SONATE F-DUR OP. 10/2, SONATE C-MOLL OP. 13 »PATHÉTIQUE«

atd.

Poslechl jsem si čtyři první sonáty ve čtyřech zhruba půlhodinových videích. Když sjedu dolů na další nabídku, je tu množství dalších věcí, člověk by mohl poslouchat donekonečna.

Odkazy

https://www.arte.tv/de/videos/RC-019364/daniel-barenboim-spielt-beethovens-klaviersonaten-i/  (časově omezeno)

https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_klav%C3%ADrn%C3%ADch_son%C3%A1t_Ludwiga_van_Beethovena
https://de.wikipedia.org/wiki/Ludwig_van_Beethovens_Klavierwerke

 

 

Zpět