Dan Flavin

08.12.2011 15:39

Dan Flavin
Výtvarné umění 2. pol. 20. století

Každý dnes určitě zná fotbalový stadion Alianz Arena v Mnichově, otevřená veřejnosti v květnu roku 2005. Myslíte si nejspíš, že jsem na toto místo zařadil špatný článek. Nezařadil. Jen chci ukázat, jak určitý fenomén umění se stal v „užitém“ smyslu něčím obecným. Znáte-li fotky Alianz Areny v noci, jistě víte, že oválné těleso stavby nejen svítí, ale i proměňuje barvy, takže máme obrázky zářící červeně, modře či jinak. V Alianz Areně jsem nebyl, ale viděl jsem jinou stavbu, která mne v první chvíli fascinovala, když jsem se k ní přiblížil, aniž bych věděl, co mám přesně očekávat. Byl to komplex budov na Postupimském náměstí v Berlíně. Střecha ve tvaru kráteru sopky mění rovněž barvy, takže efekt překvapení je v prvním okamžiku pro někoho, kdo se s něčím podobným ještě nesetkal, strhující. A to jsem tak trochu připraven byl, věda, že je zde architektonicky pojednán v současnosti nejdražší prostor v Evropě, a byv obeznámen s pojmem „Lichtkunst“, tedy světelné umění.
Princip světla v kontextu nějakého objektu vznikl, pokud nepočítáme onu prvotní funkci světla jako osvětlení, právě v oblasti moderního umění. U nás to byl už ve třicátých létech Zdeněk Pešánek, který do plastiky zahrnul světelný zdroj, tenkrát to byl neon. Česká výtvarná avantgarda byla tenkrát na světové úrovni. Systematicky se světelnými plastikami jakožto svébytným útvarem nicméně začali pracovat američtí minimalističtí umělci v šedesátých létech minulého století a pro toho, o němž je tento článek, je světlo tématem celé jeho tvorby.
Dana Flavina, který se narodil v roce 1933 v Queens, New York City, proslavily právě světelné instalace, v některých případech nazývané i site specific instalations. Původně vystudovaný letecký metereolog, který se nicméně umělecky projevoval už od dětství, vystudoval na konci padesátých let na Columbia University v New Yorku (v Americe se studuje výtvarné umění i na univerzitách) a v roce 1961 poprvé vystavil instalace, které zahrnovaly světelné prvky. Zprvu to byly obyčejné žárovky, postupem času se v tematických sériích rozvíjely jeho realizace, koncipované zároveň s výrazným aspektem geometrie a seriality. Průlomová byla Diagonála z 25. května z roku 1963, v roce 1964 následoval Pomník V. Tatlina (také zmíněný Pešánek realizoval některé své práce jako pomníky, Tatlin je jedním ze symbolů ruské meziválečné avantgardy). Nejproslulejší jsou pravděpodobně realizace, vystavené na dvou expozicích documenta v západoněmeckém Kasselu v letech 1968 a 1977.
Nejvýznamnější výstavou Dana Flavina byla jeho retrospektiva v mnichovské Pinakothek der Moderne, moderním muzeu umění, jehož nová budova byla otevřena veřejnosti v roce 2002, v sezóně 2006/2007. Pravděpodobně není náhoda, že právě v bavorské metropoli je jedna z nejznámějších staveb, jejichž architektura spočívá právě na světelném umění.

https://www.lidovky.cz/ln_kultura.asp?c=A061208_085844_ln_kultura_hlm
https://www.diaart.org/sites/main/danflavinartinstitute
podrobný katalog prací heidelberské university (pdf, v katalogu jsou rovněž díla Donalda Judda a Carla Andrého)
https://archiv.ub.uni-heidelberg.de/artdok/volltexte/2006/38/pdf/II-Abbildungsteil_3.pdf
https://poulwebb.blogspot.com/2011/05/dan-flavin.html
https://www.davidzwirner.com/danflavin/
zajímavý článek (taky názor)
https://magazinuni.cz/vytvarne-umeni/neco-malo-o-zarovkach/ https://de.wikipedia.org/wiki/Pinakothek_der_Moderne
https://cs.wikipedia.org/wiki/Allianz_Arena

Zpět