Bugatti / 100 let

10.02.2010 21:27

100 let Bugatti

Znáte „Bugatti step“, klavírní skladbu Jaroslava Ježka, autora písní Osvobozeného divadla, jejichž spoluautory byli jeho hlavní protagonisté V+W? Svižný kousek pro technicky zdatného hudebníka, ruce se jen míhají, každá v samostatném rytmu, evokujícím nejen rychlost závodního auta, ale také střídání pístů ve válcích jeho výkonného mootoru. Ani ne tříminutová skladba dá zkrátka zabrat.

Skladba byla poctou české automobilové závodnici Elišce Junkové, hrdince závodu Targa Florio, na němž startovala s vozem Bugatti. Stala se jednou z nejpopulárnějších Ježkových skladeb vůbec, jak v klavírní, tak v orchestrální podobě,“ píše se v komentáři k nahrávce Tomáše Víška, vydané na labelu Šimon Matoušek – Studio Matouš http://www.matous.cz/detail.php?id=MK%200055

Vznikla jako předehra divadelní hry OD Don Juan & Comp. Revue o 7 obrazech (1931, prem. Praha 13. 1. 1931, 114 repris), byla rovněž na gramodesku jako samostatná skladba již v prosinci 1930 a poslechnout si ji můžeme též ve filmu Pudr a benzin, říká internetový Český hudební slovník http://www.ceskyhudebnislovnik.cz/slovnik/index.php?option=com_mdictionary&action=record_detail&id=3514

O Ježkovi samém toho na českých stránkách příliš mnoho nenajdeme, přestože je to jeden z nejznámějších meziválečných skladatelů a interpretů. http://www.libri.cz/databaze/kdo20/list.php?od=j&start=29&count=1
Informace si můžeme doplnit alespoň na anglické adrese http://www.kapralova.org/JEZEK.htm

Jaroslav Ježek byl v životě limitován špatným zrakem, závodním autem by se byl sám stěží svezl. Vztah Osvobozených k autům byl ovšem stejně tak signifikantní (vzpomeňme třeba jen na název filmu Pudr a benzín) jako neskrývané nadšení celé avantgardy, pro niž „disk“ automobilu byl jednu z jejích ikon, pro moderní techniku. Nejen auta, ale i mrakodrapy, film, jazzová hudba, o níž v Praze vyšla jedna z prvních publikací v Evropě (E. F. Burian, Jazz). A ovšem – nevídané životní tempo. Svým způsobem šťastná naivní doba, která ještě nemusela téma techniky problematizovat (Čapkovy příspěvky, mám na mysli R.U.R. či Krakatit, byly přece jen poněkud jiného charakteru, o zhoubných vlivech na životní prostředí velký dramatik nemohl mít ještě ponětí).

V roce 2009 oslavila firma, jejíž produkt inspiroval Jaroslava Ježka k pozoruhodné kompozici, 100 let svého trvání. O její historii píše Tomáš Pohanka ve svém článku, jehož nemnoho odlišná verze v papírové podobě vyšla rovněž v Instinktu (č. 40, 8. října 2009) http://www.tyden.cz/rubriky/auta/historie/o-kompromisy-bugatti-nestoji-ani-po-sto-letech_142043.html

Autor článku popisuje osud syna návrháře luxusního nábytku a šperků Carla, Etore Bugatti, narozený v Miláně, který si otevřel v Molsheimu, městečku nedaleko Štrasburku, tenkrát ještě německém, vlastní firmu a v roce 1910 předvedl na Velké ceně Francie první typ svého vozu, úspěchy firmy v meziválečné době, smrtelnou havárii Etoreho syna Jeana, útlum firmy a její znovuvzkříšení na konci 80. let, i její úžasné modely značky, která „sází na perfekcionismus jako ve svých začátcích v roce 1909“. Zřejmě nejvíce fascinuje model Veyron 16.4, jak se ostatně můžete sami přesvědčit, když kliknete na ten správný odkaz pod textem. Mne konvenuje i firemní kultura, jak ji ukazují stránky www.bugatti.com, zvláště elegance a interaktivní „configurator“ či videoprezentace zmíněného modelu. Méně už komentář k tomuto modelu na jedné české stránce („na to nemáte“), kde je zato pěkná fotogalerie.

Je to příjemné pokoukání, podobně jako na všechna pěkná auta, ať už na vybraných webových stránkách firem či muzeí (vzpomínám si třeba na historii Mercedesu ve Stuttgartu, teď jsem našel pěkné album na Rajčeti, a povícero německých stránek, ty, které jsem si prohlížel tenkrát, jsem teď nenašel), stejně jako všechno, co voní či jinak harmonizuje – ať již tóny, odstíny barev či rytmem. A ani netoužím se svézt. I když i to by byla paráda.

Bugatti

http://cs.wikipedia.org/wiki/Ettore_Bugatti

http://cs.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron

http://www.autofun.cz/bugatti-veyron-4023/

http://www.bugatti.com/de/tradition/geschichte/bugatti-geschichten.html

 http://www.bugatti-configurator.com/bugatti_en.html

Mercedes

http://ludge.rajce.idnes.cz/Mercedes_Benz_Museum_-_Stuttgart/

http://www.archiweb.cz/buildings.php?action=show&id=760

http://www.mercedes-benz-classic.com/content/classic/mpc/mpc_classic_website/en/mpc_home/mbc/home/museum/overview_museum.html

http://www.euxus.de/mercedes-benz-museum-stuttgart.html

Á, tak myslím, že jsem to přece jen našel – ty stránky, které jsem prohlížel před pár lety:

http://www.pbase.com/markushuck/mercedesbenz_museum

Zpět