Blondie / Heart of Glass

10.10.2015 02:11

Blondie / Heart of Glass
legendární hity „sedmdesátek“

Asi každý tenhle šlágr z alba Parallel Lines. Za jeho vznikem je dvojice Debbie Harryová a Chris Stein, partneři na jevišti i v životě, a kapela, jejíž jsou základem. Její název se vztahuje k frontmance (blbé slovo, co?, ale jak to říci?), jméno ženě, která bývá také nazývána Marilyn Monroe pop-music, prý dali – podle vlasů – taxikáři. Zpěvačka, herečka, punkerka, narkomanka a představitelka jedné z nejznámějších a komerčně nejúspěšnějších kapel historie, říká se na jednom miniportrétu na webu. V článku z Příběhů písní v Instinktu se hovoří o tom, že původní název písně byl The Disco Song, a že to byla jedna z prvních písniček, kterou Debbie napsala, stále však nevěděli, co s ní, když ji vytáhli ze šuplíku, možná proto, že byla „na první dobu“, producent Mike Chapman, který Parallel Lines natáčel, doporučil změnit rytmus „na druhou“ a dnes je to klasika. Zároveň s albem běžel rovněž hned klip.

Song Heart of Glass je čtvrtá na straně B alba, které vyšlo jako třetí, nejúspěšnější deska skupiny (v září 1978, 2001 jako CD s bonusy), žánrově označované jako new wave nebo post-punk, jako single bylo na jaře 1979 (toto datum uvádí článek v Instinktu) bylo první v britské a americké hitparádě. Z desky dali Blondie na trh šest singlů (neuvěřitelné). Na první místo v žebříčcích se dostala písnička i v německy mluvících zemích (Německu, Rakousku, Švýcarsku). To vedlo k tomu, že originální album je dnes velice vzácná rarita.

Heart of Glass je v dnešních poměrech asi už trochu muzeální záležitost, nicméně osud Debbie, která mimochodem dodnes vystupuje, stojí za pozornost. Angelu Trimble, což je její původní občanské jméno, dala její vlastní matka, uznávaná koncertní klavíristka, k adopci. Má tedy jméno po svých adoptivních rodičích, Richardovi a Catherine Harry. Konzervativní prostředí v Hawthorne (New Jersey), kde zpívala od dětství v pěveckém sboru, nicméně neodpovídalo už v jejím dívčím věku jejím představám, že se stane umělkyní. V devatenácti se přestěhovala do New Yorku a hledala vazbu na undergroundovou scénu. Živila se jako tanečnice, kosmetička, číšnice v Playboy klubu a v Max´s Kansas City. To byl oblíbený lokál v Downtownu (jižní část Manhattanu), kde obsluhovala takové veličiny,  jako jsou Andy Warhol, Jimi Hendrix, Miles Davis, David Bowie, Iggy Pop či Janis Joplin. S Andy Warholem se potom dost úzce spřátelila.

V Blondie vytvořila Deborah Harryová punkovou jevištní osobnost, jako silnou, samostatnou ženu, která je zároveň sexy a zároveň svým sex-appealem má pod kontrolou i publikum. To bylo ve své době něco neobvyklého, revolučního, neboť žena se v sedmdesátých letech nejčastěji stylizovala jako oběť (lásky). Zpěvačka tento postoj odmítla a stala se tak součástí hnutí, nazývaného na začátku 80. let v USA sex-positive feminism. Později se tímto směrem vydala třeba Madonna či Riot Grrrl. Nechtěla se ovšem přitom, jak sama řekla, stát „významnou feministkou“.

Debbie Harry vystupovala na jevišti jako zpěvačka již od šedesátých let, stejně tak jako i po skončení s Blondie (udělala sólo kariéru, zajímavá kapitola jsou i Jazz Passengers), nicméně s touto kapelou, tedy v letech 1974-1981 měla největší úspěch. Zřejmě i proto se v roce 1997 k této marketingově skvělé značce znovu vrátila. V roce 2006 byla kapela uvedena do rockandrollové síně slávy. V roce 2014 odmítla kapela pozvání na Zimní olympijské hry v Soči – pro ruské zákony diskriminující homosexualitu, v témže roce se Debbie veřejně oznámila svou bisexualitu. Také její filmografie zahrnuje několik desítek titulů, a to od roku 1975 až takřka do současnosti.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Blondie
https://www.showbiz.cz/lide/debbie-harry/
https://www.extra.cz/zivotopis/debbie-harry
https://www.ireport.cz/news/11858-debbie-harry-z-blondie-zavidi-beyonce

https://www.youtube.com/watch?v=WGU_4-5RaxU

Zpět