80 let automobilky v Kvasinách 1934 - 2014

30.10.2014 17:27

80 let automobilky v Kvasinách 1934 - 2014
výpisky z tisku

Nejsem technicky zdatný a mé vědomosti v oblasti automobilismu jsou spíše prachbídné než jen podprůměrné, auta nejsou mou zájmovou oblastí, nicméně rád autem jezdím (po Pegeuotu a Fordu mám coby poslední českou Fabii) a fenomén "automobil" prostě patří přes sto let k pohledu na svět. Z tohoto důvodu si pročítám novinový arch s titulem shodným s tím tohoto příspěvku, poznámku si ale píšu spíše pro sebe než pro fandy, kteří tuto historii nejspíš dobře znají do daleko větších podrobností.

Na první straně listu, který jsem našel jako přílohu k novinám (Jičínský deník, pá 26. září 2014), je přehled historie závodu, která se začíná psát koupí panství zahrnujícího zámek, velkostatek a pilu s bednárnou v roce 1928, kdy se jeho majitelem stal inženýr F. K. Janeček, syn majitele pražské zbrojovky a firmy Jawa v Týnci nad Sázavou. V malé obci v podhůří Orlických hor vybudoval továrnu na výrobu automobilů, parní strojní pila a bednárna se stala základem pro jeho vybudování.  První automobil, lidový vůz Jawa 700, byl smontován z dovezených dílů německého modelu Meisterklasse 701 v roce 1934. Tak domácí firma Jawa začala pronikat na automobilový trh.

Postupně se začal v kvasinské továrně vývoj vlastního automobilu. V Kvasinách zprvu na koleně vyráběné karoserie putovaly do Týnce, tam se vyráběly motory a v nedalekých Brodcích probíhala finální montáž. Nový vůz Jawa Minor byl představen na pražském autosalonu v roce 1937. Přebírám-li pak z přiložené tabulky shrnutí dat, jednotlivé etapy výroby aut v Kvasinách jsou tyto: 1928 - 1933 Ing. F. K. Janeček: parní pila, bednárna a cihelna, 1934-1945 Ing. F. K. Janeček - továrna karosérií, 1946 - 1948 Zbrojovka Brno, n. p., 1950 - 1953 AZNP Mladá Boleslav, 1954 - 1959 samostatný závod AZNP Kvasiny, 1960 - 1990 AZNP Mladá Boleslav, 1991 - 1994 Škoda a. s. Mladá Boleslav, 1995 - 2014 Škoda Auto a. s. Mladá Boleslav.

Legendou mezi modely, která se zapsala zlatým písmem do historie automobilového závodu" je vůz Škoda 450/Felicia. Byl vyvinut právě v Kvasinách v druhé polovině padesátých let (to byla jinak doba rovněž proslulého Spartaka) a později byl nazván Felicie, tedy „štěstí". V roce 1964 ji nahradil model Škoda Octavia Combi, který byl vyráběn až do roku 1971. Otevřený sporťák působil na českém trhu už tenkrát jako zjevení a dodnes působí svou štíhlostí velice moderně.

Ostatní tabulky, uvedené na zadní straně, příliš nepročítám, jen narychlo a zkráceně shrnuju pro rozvoj automobilismu příznačná data - v roce 1934 bylo vyrobeno 1241 vozů Jawa 700, za války se nevyrábělo, první rok po válce jen 270 auto, 1960 přes 4 tisíce Felicií, 1986 takřka dvacet tisíc Škodovek, především stovek, 2002 52 tisíc Fabií a dalších modelů, 2012 153 tisíc Roomsterů, Suberbů a Yeti. Počet zaměstnanců byl v roce 1938 240, v roce 2010 4377.

Nejvíce mě zajímají "obrázky" jednotlivých modelů aut, se kterými se člověk po celý život postupně setkával na silnicích. S tím prvním už zmíněným, Jawa 700 už aktuálně nikoli, maximálně na nějaké přehlídce old timerů, s Minorem (Jawa 600 Minor), prvním vozem vlastní konstrukce vyráběným 1937 - 1948, už ano. Na další modely, Škoda Superb OHV (ano, už tenkrát to jméno tady bylo, a není jediné, které se opakovalo), Škoda 1101 Roadster (odvozen od Tudora, na toho si vzpomínám) si nevzpomínám, nejspíš jsem ještě zažil sanitku Škoda 1200 a Sedana 1201. A pak samozřejmě na Felicii (1958 - 1964), Octavii (další případ dvakrát použitého jména, v Kvasinách jen Combi, 1961 - 1971), následovala Škoda 110 R Coupé (1970 - 1980) a Škoda 130 RS (1977 - 1980), nu a pak snad nejproslulejší Škoda 105 - 120 - 130 (1978 - 1990, právě stodvacítka z poloviny osmdesátých let bylo moje první auto, ale zřejmě nikoli z Kvasin, protože zde se vyráběly vozy se zvláštními výbavami pro zahraniční zákazníky. Po modelech Garde a Rapid následoval další proslulý automobil Škoda Favorit (1989 - 1991) a pak už jsou vlastně "novodobé" (tj. polistopadové) modely Škoda Pick-up, Felicia (druhá téhož jména), Fabia, Superb, Roomster a Yeti.

Je zřejmé, že se v seznamu neobjevují (nebo jen zprostředkovaně) ty modely, které se vyráběly v Mladé Boleslavi. Už jinde - na stránkách Wikipedie - se dočítám, že ony "stodvacítky" byla obchodní značka, výrobně se označovaly Škoda 742, vyráběla je právě Mladá Boleslav.

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_742
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Auto

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kvasiny

Zpět