Zdeněk Fibich / Poem

27.06.2011 17:33

Patří ke skladbám, které se někdy nazývají „Maličkosti“. Hratelné v poslouchatelné podobně po několika málo letech cvičení na nástroj. Mozartův Turecký pochod, Beethovenova skladbička Pro Elišku, Bachova Knížka pro Annu Magdalenu Bachovou. Kromě posledního příkladu skladby snadno zapamatovatelné, a tedy i v dobách, kdy nebylo YouTube a Facebook, rychle se šířící v kulturním světě. Antonín Dvořák například použil tento výraz pro skladbu, cizím výrazem nazývanou Bagatelly, Maličkosti pro dvoje housle, violoncello a harmonium. Rovněž Camille Saint-Saëns napsal Six bagatelles. Laskavý čtenář si uvědomuje souvislost mezi slovem „bagatella“ a „bagatelizovat“, zlehčovat. Dole na stránce jsou tyto „skladbičky“, mimochodem velice pozoruhodné, i k poslechu na odkaze.
Rovněž Zdeněk Fibich napsal skladby s tímto názvem, Bagatelles, Op. 48. Naše téma nicméně, Fibichův Poem, je právě onou skladbičkou, která přerostla přes běžné hranice. Stala se svým způsobem šlágrem, jehož rozšíření a s ním jakási bulvarizace – tak jako je to vždy, když se nectí míra – překročila hranice dobrého vkusu. Dnes by už téměř neznámý skvost, který se hodil do noblesní doby, kdy vznikl, byl prakticky neznámý, kdyby se nehrál, mnohdy v děsivých úpravách, na funusech a při podobných příležitostech. A – pardon – ještě jako melodie do mobilu. Na to jsem zapomněl, to bude způsob, jakým zůstanou zachovány, vedle televizní reklamy, nejznámější melodie, i kdyby koncertní sály měly zet prázdnotou.
Důvod pro to by mohli analyzovat sociologové hudby. Melodie to přece není vtíravá, předznamenání právě neulehčuje intonaci. Opravdu netuším, proč ta píseň má takový truchlivý osud. Možná jej trochu vysvětlují stylové souvislosti – autor je tvůrcem hudebního útvaru nazývaného melodram nebo také klavírního cyklu s názvem Nálady, dojmy, upomínky, op. 41 / IV. / 4. Rovněž Poem je součástí selanky s názvem V podvečer. Už všechny tyto indicie ukazují na emotivní působení Fibichovy hudby, a emoce jsou určitě živnou půdou pro šíření hudby.
Podobně jako v řadě jiných, je i v tomto případě za skladbami milostný příběh skladatele. Byla to Anežka Schulzová, která se stala inspirací pro Fibichovu hudbu, Nálady, dojmy a upomínky jsou jakýsi hudební skicář z té doby a podobně je tomu se symfonickou básní V podvečer. Ta byla zkomponována v roce 1893 a měla premiéru 8. dubna 1894 v provedení orchestru Národního divadla, dirigentem byl Adolf Čech. Slávu její nejznámější části pak přinesl houslový virtuóz Jan Kubelík. Fibichův originál pro klavír je v notách dostupný  EDITIO BÄRENREITER PRAHA, je v předznamenání b-moll („pět béček“), hraje se ovšem také v aranžmá Leopolda Weningera pro housle a klavír, a pak rovněž v orchestrální úpravě. Na YouTube je k poslechu několik příkladů, žel Kubelíkovu nahrávku (pokud existuje?), jsem nenašel.

Odkazy

https://antonin-dvorak.cz/malickosti
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bagatela
Z. Fibich
https://cs.wikipedia.org/wiki/Zden%C4%9Bk_Fibich
Partitury na IMSLP
https://imslp.org/wiki/Category:Fibich,_Zden%C4%9Bk
https://www.eshop-noty.cz/poem-nalada-fibich-zdenek/d-8082/
Info
https://www.rozhlas.cz/rtip/portal/_zprava/3098
Dnešní aplikace na webu – např.
https://kotanec.wsn.cz/file/1678/8204
Poslech
Poem
https://www.youtube.com/watch?v=UGL_p97bzKs
https://www.youtube.com/watch?v=xmMXTD8mUw0&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=LD5sISoBbnc&feature=related (trošku legrační, didaktické, ale budiž, stěží se najde něco rozumnějšího v podání housle s klavírem)
https://www.youtube.com/watch?v=YeNUV9_sCrM

Jiné Fibichovy skladby
https://www.youtube.com/watch?v=0VawbZjOZ9Y
https://www.youtube.com/watch?v=0VawbZjOZ9Y
https://www.youtube.com/watch?v=u7lKwLn9z7M&feature=related

Aspoň něco z Kubelíka
https://www.youtube.com/watch?v=kMqAwDEiwcs
https://www.youtube.com/watch?v=OhYAG3T77GQ
https://www.youtube.com/watch?v=gIawSkD1i1Y&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=w5h7dZX29Vc
https://www.youtube.com/watch?v=SCjAg5vayL0

 

Zpět