Yes / Tormato

05.06.2014 15:49

Yes / Tormato
alba progrockové skupiny

Poprvé od Fragile a Close to the Edge byla nahrána dvě po sobě následující alba ve stejném obsazení – po Going for the One Tormato. Po skončení turné ke Going for the One nahrávání probíhalo ve studiu Micky Most Studio v St. John´s Wood a v londýnském Advision Studios od prosince 1977 do června následujícího roku. Zatímco Wakeman byl pro nahrávání ve Švýcarsku, kde stále ještě bydlel, Howe a Squire se tentokrát prosadili s návrhem natáčet v Anglii. Protože Eddie Offord už nebyl na základě excesívního užívání drog použitelný, produkovala skupina album tentokrát sama. Pro YES byl typický způsob práce nahrát různé varianty alba a pak jej nějakým způsobem smontovat. To ovšem vedlo i k nejrůznějším ostrým sporům mezi členy kapely. Každý hudebník se obával, že při určitém způsobu míchání se dostane do pozadí. Především Howe a Wakeman bojovali o každý tón. Pozitivní nálada, kterou se vyznačovalo nahrávání předchozího alba, už tady nebyla a u střihacího pultu a spousta nápadů přišla u střihacího pultu vniveč. Přesto se nemohl prosadit jediný z členů kapely na úkor druhých, a tak jsou dodnes všichni zúčastnění s výsledkem nespokojeni.

Původně zamýšlený název alba byl „Yes Tor“. Tor je starobylý název pro vrch či horu. Yes Tor je vrch nedaleko Okehamptonu v Devonu. Když se ukázalo, že kapela je s obalem alba nespokojená, designér Hipgnosis Aubrey Powell přišel na nápad s „házením rajčat“. Tak vznikl název Tormato.

Don't Kill the Whale byl první skutečný protest song skupiny. Obrací se proti tehdejším praktikám lovení velryb. Orchestrace skladeb Madrigal a Onward pochází od Andrew Pryce Jackmana z kapely 60. let The Syn. První verze skladby Arriving UFO měla název Railway 14. Kompozice Steve Howa Abilene se objevila i na B-straně singlu Don't Kill the Whale (srpen 1978) a na albu YesYears. Money je rokenrol, v němž je namíchán mluvený satirický text Ricka Wakemana. Wakeman paroduje politika Dennise Healeye, představitele Labour Party v letech 1974-79, který naštval mnoho rockových muzikantů výrazným zdaněním vyšších příjmových skupin. Jedna verze mluveného textu existuje, ale nikdy nebyla zveřejněna. Skladba vyšla teprve na YesYears. Picasso, jehož videoverze se objevila také na YesYears, je song o malíři Pablu Picassovi, který se později stal součástí muzikálu Jona Andersona Chagall o malíři Marcu Chagallovi. Skladby Some are Born a Days později vyšly na Andersonově druhém albu Song of Seven. Také skladba High nebyla na albu Tormato použita. Hrál ji Steve Howe na asijských koncertech pod názvem Sketches in the Sun a můžeme si ji poslechnout na albu GTR (zkratka za slovo kytara, superskupina Steve Howa a Steve HackettaGenesis). Countryside se objeví jako instrumentálka s názvem Corkscrew na sólovém albu Steve Howa Turbulence. Další verze pak pod názvem Resistance Day na jeho albu rarit Homebrew 2. Everybody's Song je raná verze Does It Really Happen?, skladba byla pak zařazena s tímto názvem na album Drama (1980). Abilene nevyšlo na žádném studiovém albu, pouze na singlu spolu s Don't Kill the Whale, je to poslední ze čtyřech skladeb tohoto druhu.

Tormato je druhým albem, jehož obálku nedělal, tak jako u všech pozdějších (např. už u alba Drama), Roger Dean. Došlo k hádce mezi ním a Jonem Andersonem, a Steve Howe, který byl Deanův přítel, nedokázal prosadit, aby se skupina vrátila k úspěšnému designérovi. Stejně jako u předchozího Going for the One zpracovala obal grafická agentura Hipgnosis. Aubrey Powell umístil na přední stranu obrázek muže s pálkami, Deanovo logo „Yes“ umístil nahoře; na zadní straně byla fotka skupiny, protože Chris Squire v den fotografování zapomněl svou vestu, vypůjčil si od manažera Jima Halleyho jeho a jméno „Chris“ bylo do obrázku vpraveno následně.

Koncept alba byl podobný jako u toho předchozího. Východiskem byly kratší skladby, na tomto albu nebyla ovšem ani jedna delší skladba, jako tomu bylo u Going for the One, kde skladba Awaken, albu dominující, vytvářela přece jen určitou heterogenitu. Materiál podle názoru členů kapely není špatný, nicméně album nepůsobí, tak jako tomu bylo u předchozích, jako ucelené dílo i proto, že jednotlivé skladby, respektive jejich myšlenky, jsou různorodé: Suitě následuje popový protestsong, tomu renesanční skladba a posléze rocková. Na druhé straně pak zase popík, sci-fi téma, dětská píseň, která integruje cirkusovou hudbu, balada a klasická skladba progresivního rocku. Proto také kritici albu vytýkali absenci delších kusů, na které byli posluchači zvyklí od Close tu the Edge. Nejdelší skladba On the Silent Wings of Freedom trvá osm minut, zatímco typické Yes-longtracks byly 15-22 minut dlouhé. Nicméně i kratší písně mají ale členitější stavbu, např. suita Future Times/Rejoice nebo Release, Release.

Hlavním problém ale byly texty. Jestliže Andersonova lyrika v raných sedmdesátých letech odpovídala duchu hippies, nyní, v době vietnamské války a energetické krize, kdy se lidé začali dívat na svět realističtěji, začala být nápadná její naivita. Dětská píseň Circus of Heaven a Madrigal neměly u publika ohlas, a dokonce song jako Arriving UFO, jehož tématem bylo z oblasti aktuální sci-fi (filmy Hvězdné války a Blízká setkání třetího druhu, které nedávno přišly do kin), nezabral, protože jeho orientace spadala spíše do poetiky 60. let.

K tomu sound Wakemanových keyboardů je dobovými kritiky popisován jako příliš umělý a ostrý. Klávesista použil místo dřívějšího Mini-moogu a melotronu nový Polymoog-syntetizér a Birotron, na jehož vývoji se sám podílel. Odmítnutí těchto nových zvuků bylo důvodem pro to, že Wakeman tyto dva nástroje použil na tomto jediném albu. Je třeba nicméně třeba říci, že keyboard, kytara a baskytara vytvářejí na tomto albu moderní a velice originální zvuk, který u YES pak už nebyl nikdy v této podobě ke slyšení. Lze to připsat i skutečnosti, že – jak bylo už řečeno – si hudebníci materiál míchali sami, s absencí producenta a dalších. Zvláště ve skladbě Don't kill the Whale se podařilo Wakemanovi, Howovi a Squirovi vytvořit jakousi atmosféru oceánu, s níž konvenoval i text a téma songu. Podobně lze pochválit i další skladby, Madrigal, Circus of Heaven, Arriving UFO.

Poněkud jiný obraz si mohli posluchači odnést z koncertů. YES používali na svém turné v desátém roce své existence otáčivé jeviště, které bylo situováno uprostřed stále ještě vyprodaných koncertních hal. K jubileu hráli YES pět dní za sebou (24.-28. října 1978) v londýnské Wembley Arena vždy před dvanácti tisíci posluchači.

Na Tormato-Tour začínali vždy skladbou Benjamina Brittena Průvodce mladého člověka orchestrem (The Young Person’s Guide to the Orchestra, Op. 34), které dobře zapadá do poetiky skupiny (o tom svědčí i podtitul skladby, který zní Variace a fuga na Purcellovo téma) nebo hudbou ze zmíněného filmu Blízká setkání třetího druhu. Hrály se skladby Siberian Khatru, Heart Of The Sunrise, Starship Trooper, Awaken, I've Seen All Good People und Roundabout, někdy také And You And I.  Z aktuálního alba se hrály Future Times/Rejoice, Circus of Heaven a Don't Kill The Whale, někdy Madrigal, Arriving UFO, Release, Release a On The Silent Wings Of Freedom. Zařazeno byla sóla Wakemana a Howa, White zabudoval své buď do Arriving UFO nebo Release, Release. K desetiletému jubileu pak hráli ještě směsku Time And A Word/Long Distance Runaround/Survival/The Fish (Schindleria Praematurus)/Perpetual Change/Soon., která byla pak zveřejněna na albu The Word Is Live (2005).

V roce 1996 vyšla ještě na Live In Philadelphia 1979 videonahrávka z koncertu 1979, později pak na laserdisku a 1998 na DVD. Jedná se o televizní záznam ze Spectrum Arena v tomto městě před 19 000 posluchači.

Na německé (a pravděpodobně i dalších) stránce Wikipedie je tracklist Tormata i DVD. Živé nahrávky z Tormata jsou zveřejněny na The Word Is Live, Yesshows a Keys to Ascension.

https://www.babyblaue-seiten.de/album_1285.html

https://www.youtube.com/watch?v=dAtZTWVy1TI
remastrované album s bonusy
https://www.youtube.com/watch?v=wFlJmCUSdu4

Živý koncert ve Philadelphii (na YouTube jsem jen našel po jednotlivých skladbách, na rozdíl od Live in Philadelphia 1977, kde je to pohromadě)

Siberian Katru https://www.youtube.com/watch?v=cS3UFBRljYw I
Circus of Heaven
https://www.youtube.com/watch?v=yIGQMK0PcoY II
Alan White Solo
https://www.youtube.com/watch?v=xsF9ZxrRXzQ III
Starship Trooper
https://www.youtube.com/watch?v=wX92QyXGdTE IV
I´ve Seen All Good People
https://www.youtube.com/watch?v=KQbaFk-TL_4 V
Roundabout
https://www.youtube.com/watch?v=7Owz58VW6g4

Zpět