Wim Wenders / Paříž, Texas

05.02.2012 13:14

Film Paříž, Texas (1984, německá premiéra 1985) německého kultovního filmového tvůrce Wima Wenderse je jeho filmem nejúspěšnějším (co do počtu diváků, kteří jej navštívili), i když z filmů tohoto režiséra je dnes onou ikonou film Nebe nad Berlínem, který vznikl o několik let později (1987). Kritici i diváci jsou ve vzácné shodě a příspěvky v diskusi na CSFd jsou povětšinou označeny nejvyšším počtem hvězdiček.

igi B. napsala
Nádherný silný film se skvělou hudbou Ry Coodera, melodramatická road movie - dle mého nejlepší film Wima Wenderse... Fantastické dlouhé úvodní zaběry pouště a vůbec kamera Robbyho Mullera. Výborná a krásná a mladá Nastassja Kinski jako "padlá" Jane ve své z nejlepších rolí ... Přiznávám - slzy v očích...
a kleopatra
Ne každý film, kterému dám 5*, mě připraví o řeč. Paříž, Texas mě připravil i o myšlenky na cokoli jiného a to na velmi dlouhou dobu. Nemám vhodná slova, ale přesáhl to, čemu říkám film o lásce. O lásce, která sahá až za zdravý rozum, za bolest, za zřeknutí se jí samé..... A pak přišla chvíle, kdy se tváře muže a ženy překryjí ve skle, když se zvednou stavidla zadržovaných pocitů, a zasáhla mě do hloubi duše.

Lexikon mezinárodního filmu (cituji v překladu podle Wikipedie, Pzn. 1) uvádí:
Filmově esteticky podmanviá a emocionálně strhující syntéza žánrového pro publikum působivého filmu a evropského autorského snímku, uvěřitelného a fascinujícího stejně jakožto realistický obraz Ameriky, road movie, milostný příběh a mýtická alegorie.

 

Na začátku filmu se dostáváme ihned do děje, in medias res, a setkáváme se s hlavním hrdinou Trevisem, byť teprve v průběhu filmu rozmotá celá problematika příběhu. Trevis zmateně bloudí vyprahlou texaskou krajinou a, žízniv z jejího žáru, se shání po něčem k pití. Když dorazí do baru, vrhne se plnými hrstmi na kostky ledu a zhroutí se. Prostřednictvím vizitky pacienta lékař zjistí jeho identitu a vyhledá jeho bratra v Walta v Los Angeles. Ten se vydá na cestu, aby si bratra, kterého už čtyři roky postrádá, odvezl.

Nicméně Travis nemluví, nejí a nespí. Zdráhá se i vrátit se zpátky do Los Angeles letadlem, takže se oba bratři musí vydat na cestu autem. Pozvolna a postupně Travis začíná jíst a mluvit.  V domě svého bratra Walta čekají jeho žena Anna a Travisův syn Hunter na návrat obou bratří. Hunterovi byly v době zmizení jeho otce tři roky. Vyrůstal v péči Walta a Anny a považuje je za své rodiče. Pravdu o jeho skutečných rodičích mu sice nebyla nikdy zatajována, přesto nyní reaguje na příchod znovu se objevivšího otce Travise zdráhavě.

Travis se dozvídá, že Hunterova matka Jane posílá každý měsíc Hunterovi jistý peněžní obnos z banky v Houstonu. Rozhodne se, že prostřednictvím banky Jane znovu vyhledá.  Když Huntera zasvětí do svých plánů, chce jej Hunter na cestě doprovázet. Přes odpor Wanta a Anne se vydávají na cestu.

Jane mezitím pracuje v Peepshow. V kabině se zrcadlovou stěnou, skrze niž vidí pouze platící hosté. Travis, který se nechce nechat poznat, se vydá do kabiny. Ve chvíli, kdy spatří Jane, ale není mocen slova a vrátí se k Hunterovi. Přenocují v hotelu. Následujícího dne se znovu vydá za Jane, komunikuje s ní ale prostřednictvím telefonu, takže Jane zkreslený hlas Travisův nepozná. Postupně ale poznává, že příběh, který jí Travis vypráví, je její vlastní, a že cizinec musí být Travis.

Travis vypráví příběh jejich lásky, která byla tak velká, že „by nikdo nevěřil, že je vůbec myslitelná“.  Mladá, ani ne osmnáctiletá dívka a o dost starší chlapec žili v obytném voze a bezbřeze se milovali. Jeho láska jej spalovala do té míry, že nedokázal žít bez ní. Když dá výpověď z práce, aby mohli být spolu, dostanou se do finančních problémů. Začne znovu pracovat, znovu dává výpověď. Jane si začíná dělat starosti, zatímco Travis je stále žárlivější.

Když Jane očekává dítě, zdá se, že jejich vztah nabývá na rovnováze. Travis, nyní si jistý její věrností, začíná zase pracovat. Po Hunterově narození se ale Jane změní. Cítí se stále depresivněji, chycena v pasti, pronásledují ji noční můry. Když Travisovi vypráví jeden ze snů, vrátí se jeho úzkosti, že ji ztratí, zpět. Obává se útěku Jane a Huntera do té míry, že pokaždé, když musí opustit obytný vůz, Jane připoutá. Jednoho dne ale dojde v jeho nepřítomnosti k požáru. Když se vrátí, jsou Jane i Hunter pryč. Propukne v paniku a uteče z místa. Od té doby Jane ani Travise neviděl.

K setkání obou lidí nedojde, zůstane u rozhovoru přes skleněnou stěnu.  Travis ale Jane řekne, kde Huntera najde. Z parkoviště hotelu sleduje Travis, jak se Jane a její syn u okna hotelového pokoje objímají. Odjíždí.

Na závěr ještě pár glos: Úchvatná Nastassja Kinsky v roli Jane. Muzika Ry Cooder (viz odkazy). Vnímání žánru jako road movie, kontext tohoto žánru v americkém a evropském filmu. Proč se jmenuje film Paris, Texas, když se v Paříži neodehrává: ona rovina snění a andělů, kterou ve Wendersových filmech nacházíme a která nás rovněž okouzluje.

Poznámky a odkazy
https://de.wikipedia.org/wiki/Paris,_Texas
https://www.filmportal.de/df/c5/Uebersicht,,,,,,,,4F5151C7B7DA40AB93278C194ACDE126,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.html
Muzika
https://www.youtube.com/watch?v=2TCRe3tkYe8
https://www.youtube.com/watch?v=LhcDTevQXqk
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ry_Cooder

Pzn. 1 Eine filmästhetisch bestechende und emotional mitreißende Synthese aus Publikums-wirksamem Genrefilm und europäischem Autorenkino als realistisches Amerikabild, Road Movie, Liebesgeschichte und mythische Allegorie gleichermaßen glaubhaft und faszinierend.

Filmové kritiky
https://www.filmcritic.com/reviews/1984/paris-texas/
https://www.fdb.cz/film/15483-pariz-texas-paris-texas.html

Zpět