W. M. Thackeray / Kniha o snobech

02.05.2025 07:17

W. M. Thackeray / Kniha o snobech
Vyřazeno

Jméno anglického klasika jsem si vždycky vyslovoval s jakýmsi zvláštním okouzlením, samozřejmě pro to druhé jméno „Makepeace“, jeho Trh marnosti (či Jarmark marnosti) jsem snad kdysi četl, ale moc si to nevybavuju, jinak jsem si autora zařazoval spíš do nějaké školské škatulky vývoje románu a satiry, a ovšem jako někoho, s kým je spojen výraz „snob“. Vzhledem k tomu, že se v komentářích říká, že význam slova rozšířil svým podáním (na Vltavě je u čtení J. Ornesta komentář, že „termín původně znamenal příštipkáře a studenti jím posměšně označovali novou vrstvu maloměšťáckých zbohatlíků, do literatury i do hovorového jazyka jej uvedl autor“, jsem se znovu podíval na význam toho slova. Měl jsem jej odedávna spojeno s předváděním se, falešnou hrou na někoho, kdo ve skutečnosti nejsem (tedy v okázalé snaze být zařazován do vyšší společenské třídy, zhruba jako maloměšťák, příbuzný význam se slovem „filistr“, a blízkost s dílem Heinricha Manna, ostatně na Databáziknih.cz je právě tento výraz v původním významu užit), nabubřelostí a falší, pocitem nadřazenosti a své vlastní výjimečnosti.

Našel jsem na internetu výstižnou charakteristiku (na Sociologické encyklopedii), kde se píše: „snobismus – (z angl. snob = chátra, z lat. sine nobile = bez vznešenosti) – specif. rys postojů a chování jednotlivce ve společnosti, vyznačující se demonstrativní preferencí některých módních vzorů, která není podepřena citovým zaujetím ani znalostmi, je povrchní a směřuje k dosažení vyšší prestiže, resp. k vřazení do nějaké elitní spol. skupiny. S. je považován za známku kult. úpadku, degenerovanosti. Je s ním spjato pejorativní označení „snob“, což je z hlediska s-gie výraz soc. hodnocení spojeného se záměrným zlehčováním a podrýváním spol. pozice. Nařčení ze s. tedy snižuje spol. prestiž, jejíž zvýšení je důležitou cílovou komponentou s. Snob sám se v podstatě identifikuje s rolí arbitra ve věcech vkusu, kterou ale deformuje, protože vynáší soudy a klasifikuje na základě povrchně převzatých, resp. soc. okolím mu vnucených, ale nepochopených, nezažitých estetických norem. Snobové se vyskytují v oblasti kultury, spec. v umění, v módě, v oblasti spol. etikety, ale i vědy a zájmových činností. Jako „snobské“ lze charakterizovat i celé spol. skupiny, spol. prostředí.
Označení snob vzniklo v 17. st. v Anglii pro zbohatlíky z řad nové buržoazie, kteří neuměle kopírovali životní styl svého vzoru šlechty a dělali to „bez noblesy“. Pojem ale zobecněl a s. se tedy může vyskytovat ve všech typech společnosti (v modifikovaných podobách) jako průvodní jev překotných mobilitních drah a nadměrných či neadekvátních intelektuálních aspirací. Rozšíření s. je hist. spjato s procesem komercializace v kultuře a tento jev byl a je oblíbeným námětem uměl. satiry.“ Ano, tam je řečeno vše, další lingvistický výklad (jeden z výkladů), pojorativnost výrazu (základ pro výsměch, satiru), falešné úsilí o prestiž atd..

Také jsem slyšel názor, že „snobárna“ není jen negativní společenský jev, ale umožňuje třeba plné sály na koncertech, kam přitáhne všechny posluchače, protože by přece neobstáli ve společnosti, kdyby to neviděli (a nebyli viděni). Ale to už je něco jiného, i když: Narazil jsem na internetu na podobný názor, příspěvek Jareda Hendersona, který říká: Je dobré být snob. „Možná si myslíte, […] že se musíme vzdát veškerého snobství a elitářství. […] Tvrdím, že být snobem je dobrá věc. Snobové mají rozlišovací schopnost. Dokážou rozeznat dobré od špatného. Snobové berou umění natolik vážně, že ho posuzují; Kladou si obtížné a zkoumavé otázky o svých vlastních reakcích na knihy, hudbu, film a podobně.“ Na druhé straně: „Ale pokud jste špatný snob, jako jsem byl já na střední škole, pak to, co jste udělali, je, že jste jen předstírali, že máte soudnost. Nekladete zajímavé otázky – nemusíte se ptát vůbec na žádné otázky. Nemáte dobrý vkus; Prostě napodobujete ty, kteří to dělají. Být dobrým snobem vyžaduje čas a úsilí.“

V knížce s pěknou ilustrací na obálce a formátu „pěkně do ruky“, kterou jsem si chtěl ještě předtím, než ji z knihovny přemístím někam jinam, přečíst, jsem narazil tedy na jiné „rozšíření významu“ od onoho příštipkáře, totiž na výskyt snobů v nejrůznějším společenském prostředí, od královského přes šlechtické, vojenské, klerikální až po univerzitní, literární a klubovní, což je ovšem dáno původním určením textů do časopisu Punch (jedna čtenářka se domnívá, že zveřejněním v knize, tedy v jiném než původním médiu, ztrácí autorova dobová satira své aktuální kouzlo, s tím docela souhlasím). Zajímavá skutečnost je, že Thackeray sám sebe ke snobům řadí (v plném titulu je kniha doplněna slovy „od jednoho z nich“), a uvádí, že vlastně snobství patří k anglické povaze (v úvodu se ironizuje, když hovoří o puzení napsat veledílo, a komentuje to zvláštní logikou, že když národ něco potřebuje, něco se vždy najde, co onen požadavek naplní). Zajímavé jsou ony významové přemety dané ironií. Vlastně autor postupuje jinak než encyklopedie, kterou jsem citoval, tedy neuvádí „definici“, ale točí se kolem nějakého detailu, jako na začátku u příkladu, v němž jistá osoba jí v restauraci hrášek nožem. A jakási definice tu přece jen je, i když je spíše součástí jazykové hry: „Kdo malicherně obdivuje malicherné věci, je snob…“ (první kapitola O snobu laškovně). A mohli bychom procházet text a vypisovat výrazy „uctívání člověka s mamonem“, „patolízalství“, podlézání a „pochlebování“, puzení nechat se stále portrétovat (u snobů literárních) řeč o „snobech úctyhodných“ atd. atd. A pak ty konkrétní příklady, příběhy, a ironie zasahuje vše možné. A teď je ovšem na každém čtenáři, zda onen až sžíravý pohled autora považuje za již zestárlý, či naopak jej vidí kolem sebe. Já tedy patřím k těm druhým, nicméně si říkám, že to zdaleka není to nejhorší, co na člověku je.

https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Snobismus
https://vltava.rozhlas.cz/william-makepeace-thackeray-kniha-o-snobech-8117236
https://www.cesky-jazyk.cz/ctenarsky-denik/william-makepeace-thackeray/kniha-o-snobech.html
https://www.databazeknih.cz/knihy/kniha-o-snobech-135740

https://jaredhenderson.substack.com/p/it-is-good-to-be-a-snob

Zpět