Významné stavby současnosti

12.02.2013 09:47

Jedním z velkých témat současného světa, které mne zajímá, je moderní architektura. Přes určité kroky, například v televizním seriálu architekta Vávry, zůstává povědomí o ní v Čechách na prachbídné úrovni, stejně tak jako vytříbenost vkusu, o vzdělání v tomto oboru u běžných lidí už vůbec nechci hovořit. Nejde mi o vybranou elitu v nejvyšší vrstvě společnosti (tam byly naopak rychlými zbohatlíky v devadesátých létech napáchány největší hrůzy), ale pokud možno o širokou kulturní vrstvu národa (chcete-li ten výraz použít), protože architektura je společným veřejným prostorem, „na který se musíme všichni koukat“. Od toho, abych už dávno některé stavby, které mne nejvíce fascinují, pojednal na těchto stránkách, mne nicméně odrazovala především skutečnost, že existuje řada pěkných stránek, kde zájemce získá o „svých“ oblíbených realizacích dostatečné množství informací. Obrovitý rozsah, který by mohl mít řadu pohledů (nebudu se pokoušet ani o výčet, protože už to by byl samostatný text), bych mohl zúžit nějakým filtrem, což je vždy prvním krokem nějaké možné výchozí řady, pokud bych přece jen chtěl do něčeho takového alespoň v určitém malém výběru pustit. Teď jsem v souvislosti s úplně jiným tématem (hudebním) narazil na webovou stránku o společnosti Arup. A jakýsi rámec je na světě. Arup je jeden z významných podniků, rozšířený po celém světě, který se tím či oním způsobem podílel na řadě těch nejvýznamnějších staveb současného světa. Stavby, na nichž se podílel Arup, bude východiskem pro řadu příspěvků s prostým názvem Významné stavby současnosti.

Zpět