Vizitka Leoše Šimánka

30.10.2014 17:19

Vizitka Leoše Šimánka
výpisky z tisku
cestovatelé, fotografové, reportéři

Plakát s pozvánkou na diashow cestovatele Leoše Šimánka se objevil několikrát i v Jičíně. Je pravda, že se mi to nikdy nehodilo nebo se mně nechtělo, už nevím, možná mě odrazoval právě ten výraz "diashow", který mi zaváněl komercí. Přitom cestopisnou literaturu jsem svého času hltal, Hanzelka a Zikmund byli ve své době ikony, knížky Richarda Halliburtona či Miloslava Stingla jsem četl jako student v době, kdy nebylo k dispozici příliš bedekrů a člověk se takto vlastně seznamoval s tím, co kde ve světě je. To, že do Jičína Šimánek přijel opakovaně, je mi zřejmé v okamžiku, kdy zjišťuju, že žije (pokud neběhá po světě) ve Rtyni v Podkrkonoší (což je odhadem třicet čtyřicet kilometrů, jinak jezdí besedovat po celém Česku), ačkoli jeho rodný kraj je jinde (narodil sde v Chocni).

S titulkem “Rozhovor s dobrodruhem Leošem Šimánkem" přináší příloha regionálních deníků „Cestování" 25. září 2014 článek, kde jsem si přečetl, jak vedoucí stavebního úřadu v Plané u Mariánských Lázní emigroval, nějaký čas pracoval ve stavební firmě, ale poté se přestěhoval do kanadské divočiny, kde má v oblasti Mackenzie Mountains dodnes srub vzdálený dvě stě kilometrů od civilizace. Prvním projektem byla expedice po stopách původních přistěhovalců, následovaly cesty po celém světě, některé z nich trvaly i několik let. Po Listopadu se vrátil z Kanady domů, cestování se ale věnuje i nadále. O cestách napsal řadu knih, v článku jsou uvedeny poslední, Cestování je můj život či Severskou divočinou. Posledním Šimánkovým projektem je Aljaška - Pobřeží Pacifiku. Zřejmě se podívám, co je o napadení grizzlym či jiných extrémních situacích na stránkách www.leossimanek.cz.
Další kontextuální odkazy
https://jicinsky.denik.cz/zpravy_region/jicinsko_simanek20071114.html 
Z knížek, jak
čtu, především obrazově výpravných:
Zimní putování po ostrovech přírodních superlativů

Americkým Západem - Pěšky a na koních od Mexika do Kanady
Rusko - Zem
ě plná překvapení
Austrálie křížem krážem

 

Zpět