Vilém Veverka: (Ba)Rock goes to Hollywood

04.01.2020 17:41

Vilém Veverka: (Ba)Rock goes to Hollywood
záznam informace

Když narazím na nějakou aktivitu Viléma Veverky, zbystřím. Protože mě to baví. Hobojista, fotograf a horolezec, to není právě běžná kombinace, a tak, když jsem měl tu čest napsat komentář k jednomu jeho koncertu, nezapomněl jsem tuto vzájemně provázanou triplicitu zdůraznit (dnes to tak žel je, že si každý odborník hlídá jen „to svoje“, takže v hudebních recenzích se obvykle o dalších souvislostech nehovoří). Viléma Veverku jsem potkal na letním Hudebním setkávání v Třeboni a pak v Novoměstské radnici zhruba před rokem (12. 1. 2019) na koncertu Českých doteků hudby, kde vystoupil s harfistkou Kateřinou Englichovou a souborem Mucha Quartet.

Nyní mi na liště trčí už měsíc a půl nezpracovaná informace o události, jejíž úplný popis je Vilém Veverka / & Ultimate W Band / sbor Notre Dame / (Ba)Rock goes to Hollywood. Pondělí 18. listopadu 2019 v 19::00 až 21:00, Mercedes Forum Praha. To, čemu se dnes říká crossover, ale nejrůznější přesahy vůbec: v tomhle kontextu si vzpomenu na prezentace J. S. Bacha prof. Munclingerem s jeho Ars redivivou někdy před půl stoletím, na níž srovnával německého Mistra s Pablem Picassem. Také název Veverkova pořadu je tak trochu jazykovou hříčkou propojující muziku přes několik století a odkazující svým názvem i na někdejší populární kapelu Frankie goes to Hollywood (ale také možná na říjnový královéhradecký festival Jazz goes to Town).

V tomto příspěvku jde (žel) jen o záznam informace, nikoli (tak jako tak ne)zprostředkovatelný záznam zážitku z živé muziky, který jsem si alespoň částečně substituoval poslechem této podoby muziky na YouTube, kde je např. záznam známého hitu Ennio Morricona Once upon the time in the west (Tenkrát na Západě), z něhož je zřejmý onen princip, totiž „barokní komorní soubor“ hraje dnešní muziku (tzn. „obráceně“ než třeba Čechomor nebo AG Flek, který na dnešní nástroje hraje muziku blízkou lidové). Na jiném streamu, podobně jako ten předchozí navíc v barokním prostoru nádherné Zrcadlové kaple v pražském Klementinu je Veverkův soubor označen jako „Nová hudební platforma 2017“.

Večer, o němž referuje událost na Facebooku, se nicméně odehrál nikoli v barokním prostředí, ale v prostoru naopak „nejnovějším“, totiž v objektu Mercedes Forum, prodejním a servisním centru Mercedes-Benz na pražském Chodově, jenž má víceúčelový prostor s možností konání (vedle akcí firemních) kulturních akcí. Akce je popsána následovně:

Světově proslulý hobojista Vilém Veverka představí se svým Ultimate W Bandem v Mercedes Foru Praha zcela unikátní multižánrový projekt.

Půjde o program, jaký se u nás na klasických koncertních pódiích stále objevuje jen sporadicky. Originální program je sestaven pro tento večer na scéně Mercedes Fora Praha.

Speciálním hostem koncertu bude smíšený sbor z chrámu Matky Boží před Týnem v Praze Notre Dame, vedený sbormistryní Leonou Stříteskou.

Tento koncert je zároveň pro Viléma Veverku a jeho Ultimate W Band přípravou na nahrávání nového alba, které by mělo vyjít v příštím roce. Půjde o osobitou konfrontaci stylů a žánrů. Vedle neortodoxní interpretace barokní hudby Antonia Vivaldiho a Johanna Sebastiana Bacha zazní skladby Astora Piazzolly, Mariána Vargy či Miroslava Žbirky a dalších.

Takže je to vlastně ještě složitější. Je tu vedle sebe J. S. Bach a Miro Žbirka. Z jiných projektů mohu dosvědčit, že tohle propojení může skvěle fungovat. Ostatně zájemce se může přesvědčit, album, o němž je řeč, už v Supraphonu vyšlo, na příslušné stránce vydavatelství je i bližší popis projektu.

Vilém Veverka s Ultimate W Bandem
https://www.youtube.com/watch?v=f9TJ3L2OSAk
https://www.youtube.com/watch?v=cuGU4oKt1pQ

Merdedes forum Praha
https://www.mercedesforum.cz/

Album
https://www.supraphon.cz/novinky/1195-vilem-veverka

Zpět