Sergej Chačatrjan & Andrés Orozco-Estrada se Symfonickým orchestrem Hessenského rozhlasu

29.04.2020 22:59

Doufám, že to překládám správně, protože nikde o jednom z nejstarších rozhlasových symfonických orchestrů se nedozvíme (možná, kdybych googloval dále…), co je to ono „hr“ v charakteristickém německém spojení hr-Sinfonieorchester. Předpokládám: h = Hessen, Hesensko, r = Rundfunk, rozhlas.
Když se jednou vydáte na nějakou cestu, dovede vás leckam. Po několika kapitolách série projektu
Hope@Home, který v době coronavirové pandemie vysílá ze svého berlínského bytu houslista Daniel Hope, mě internetová linka dovedla k dalším záznamům, které jsou ovšem časově limitovány, takže je třeba si je poslechnout, dokud budou k dispozici. Tento například od 20. 3. do 10. 6. 2020, což je sice necelé tři měsíce, ale čas utíká, je pár dní před prvním májem.

V anotaci pod videem na stránkách www.arte.tv/de, oddíle CONCERT se píše:

Im Zusammenhang mit der Ausbreitung des Coronavirus wird das Konzert ausnahmsweise ohne Publikum stattfinden.
Anstatt des ursprünglich angekündigten Solisten Joshua Bell - der aufgrund der aktuellen Corona-Situation in Deutschland nicht anreisen konnte - wird nun Sergey Khachatryan das Violinkonzert von Brahms präsentieren.
Unter der Leitung von Chefdirigent Andrés Orozco-Estrada hören Sie außerdem die Sinfonie Nr. 87 von Joseph Haydn und Béla Bartóks Musik für Saiteninstrumente, Schlagzeug und Celesta.

Tedy, koncert se vzhledem k pandemii uskutečňuje výjimečně bez publika. Místo původně ohlášeného sólisty Jushuy Bella, jenž vzhledem k současným opatřením nemohl přicestovat do Německa, bude hrát Brahmsův houslový koncert Sergej Chačatrjan. Atd. Paradoxem je, že arménský houslista měl Brahmse hrát 7. dubna v Rudolfinu se SOČRem, na jeho stránkách (odkaz viz dole) je moc pěkný portrét, takže mi to ušetřilo práci překladu z německé Wikipedie, se kterou jsem původně počítal (všechno se, jak vidno, mění).

Snad tedy ještě alespoň několik vět o frankfurtském rozhlasovém orchestru, jenž byl založen,  jak už zmíněno, v roce 1929 a – podle svých stránek – patří už po desetiletí k mezinárodně uznávaným tělesům v interpretaci skladeb Gustava Mahlera a Antona Brucknera. V 80. letech nahrál poprvé v historii původní verze Brucknerových symfonií a první digitální komplet všech symfonií Mahlerových, které představují v této oblasti zásadní měřítko. K rozhodujícím akcentům působení orchestru patří vedle hudby romantické tradice také hudba současná. V současnosti realizuje orchestr sérii živého vysílání, označenou jako Stage@Seven. Název odkazuje k času, v němž se od 1. dubna uskutečňují od pondělka do pátku každý den v 19:00 hodin koncerty, zprvu komorní, tedy ve dvou nebo jako sólové, které trvají zhruba 20 minut. Na stránkách orchestru je možné se proklikat k jednotlivým vystoupením.

Skoro dvouhodinový koncert před prázdným jevištěm, přičemž hráči nemají roušky, což je 20. 3. 2020 u nás nemyslitelné, je vlastně fenomenální záležitost. Samozřejmě technicky náročný Brahmsův houslový koncert D dur (je tak technicky obtížný, že ho řada předních soudobých houslistů odmítla hrát, také s výtkou, že je komponován symfonicky, tj. sólový part je „první mezi stejnými“, už jen skutečnost, že 1. věta trvá 20 minut!, a kritika, která Brahmse strhala, vedla k tomu, že skici ke druhému houslovému koncertu Brahms zničil) zahrál Chačatrjan nejen se samozřejmou technickou suverenitou, ale i procítěně, jako opravdu romantickou záležitost. A strhující závěr… ale nejsem tu od toho, abych psal jakoukoli recenzi, pokorně poslouchám. Poslední Bartókova skladba byl v koncertu pozoruhodný pendant k těm prvním dvěma skladbám. Pozoruhodná dramaturgie.

Odkazy

https://www.hr-sinfonieorchester.de/index.html
https://socr.rozhlas.cz/sergej-chacatrjan-7789275
https://de.wikipedia.org/wiki/Sergei_Chatschatrjan
https://www.hr-sinfonieorchester.de/orchester/profil/index.html

Zpět