Šejn & Helán

05.06.2022 16:09

Šejn & Helán
GMU Hradec Králové 2. června 2022

Tento příspěvek, pojednávající o performanci Miloše Šejna a Davida Helána v Galerii moderního umění v Hradci Králové, je pojednán tak trochu v odlehčeném duchu, pro mé zvyklosti i pro téma zdánlivě spíše nevhodném, přesto z určitých důvodů užitém. Všímám si totiž spíše okrajových záležitostí, u nichž bych mohl být v seriózním textu podezříván z pomatení mysli, kromě toho, kdyby pozoroval performanci v hale někdejší banky a nevěděl o co jde, mohl by se zase domnívat, že se pomátli ti dva muži. A kdyby nevěděl, že i humor je součástí právě tohoto jejich uměleckého projevu. Viděl by, jak si jeden máchá hlavu v kbelíku s vodou, druhý se svléká a chodí kolem s lahví minerálky, pitvoří se a vykřikují na sebe nesouvislé věty a místy nesrozumitelná slova, klopýtají přes lano a zahradní konve … Já pak, místo abych seriózním jazykem pojmenoval podstatu, všímám si jako posedlý všeho, co se v tu chvíli dvojí, co je zde dvakrát.

Tak především jsou dva, dvojice se zrodila ze vztahu profesora (Miloš Šejn) a žáka (David Helán) na pražské AVU a já sám jsem je viděl přinejmenším dvakrát 1 (ne, přizpůsobuju si to příliš, bylo to třikrát nebo dokonce čtyřikrát), poprvé v pražském knihkupectví ArtMap v roce 2017 na křtu Šejnova dvojdisku Obraz – tělo – zvuk, vydaného Guerilla Records k jeho sedmdesátinám a Helánovy knihy Časopysk, podruhé v Galerii UFFO v Trutnově, podruhé v souvislosti s Šejnovou výstavou Opera corcontica v Galerii UFFO v Trutnově v hlavním sále budovy, pak také ve Veletržním paláci při skupinové performanci Theatrum mundi, jíž se Šejn s Helánem zúčastnili, a konečně na konci minulého roku před budovou Oranžerie, dnes Entrance Gallery v areálu Břevnovského kláštera, v souvislosti s výstavou Po-Otevřeno.

V samotné Galerii moderního umění jsem – v souvislosti s aktuální Šejnovou výstavou AQUA 2 – se ocitl rovněž podruhé (poprvé na vernisáži), tentokrát byv pověřen úlohou „kameramana“ (vzal jsem sebou svůj fotoaparát, takže jsem měl k dispozici dvě zařízení), ostatně Miloš snímal celou akci ještě jednou kamerou, umístěnou na stativu (takže vznikly z naší strany dva záznamy, samozřejmě galerie měla rovněž svého fotografa, takže tu jsou dvě média, na nichž je průběh akce zachycen). Součástí performance bylo, podobně jako při minulých příležitostech, zahradní nářadí, kromě lana to byly dvě konve na zalévání. V hale byla stále umístěna obrovská dřevěná plastika Miloš Pavly Scerankové 3, ačkoli (dle plakátu) měla skončit 22. 5. 2022 (laskavý čtenář nechť si povšimne onoho data, v němž se objevují dvě dvojice dvojek, respektive pět dvojek v pátém měsíci roku, jak jsem už upozornil v jiném textu o křtu CD Samá voda, které má v titulu totéž téma jako Šejnova výstava – a nyní ještě totéž datum na plakátu, navíc popřené skutečností, tedy úhrnem dvoje dvojení plus jedno další opět jiného charakteru).

Při prezentacích na konkrétních místech Miloš Šejn akcentuje místo konání, jeho výstavy i vystoupení mívají tedy jistý rys site specific, propojuje tedy prostor/architekturu realizace s jejím obsahem. Tak i výstava AQUA byla takto (v architektonické koncepci Richarda Loskota) koncipována a autorem při vernisáži komentována, a odkaz k místu byl součástí obsahu i samotné performance: Ta poukazovala k dvojí etapě v historii budovy, postavené podle návrhu Osvalda Polívky jakožto Záložní úvěrní ústav (později Obchodní banka atd.) 4 Stejně tak v historii galerie jsou dvě etapy (odhlédneme-li od krátké etapy jejího umístění na zámku v Rychnově nad Kněžnou – ale budiž, dvě města), totiž ta první v biskupské rezidenci (naproti na Velkém náměstí), kde Miloš Šejn řadu let působil jako odborný pracovník (a nyní v téže instituci vystavuje – další dvojení), ta druhá na nynějším místě. S tím je spojena i změna názvu z původní Krajské galerie v Hradci Králové na nynější Galerii moderního umění (opět s další dvojící odbočkou krátkodobé změny Oblastní/Krajská galerie) 5. Pro úplnost dodejme, že Miloš Šejn v této nové budově vystavuje podruhé, a že na webových stránkách galerie je historie rozdělena do dvou článků (Historie budovy, Historie galerie). Rovněž Šejnova účast v galerii o tomto dni byla dvojí, performanci s Davidem Helánem následovala totiž komentovaná prohlídka výstavy (zatímco performance se odehrávala dole v hale, výstava je umístěna v Prostoru, tj. v nejvyšším patře, nahoře).

Neřekl jsem, jakou formou se tento poukaz k budově galerie v performanci projevil. Kromě zmíněných dvou konví spočívala auditivní složka tohoto performativního představení na dvou rovinách, totiž nahraného a živého zvuku, které se realizovaly souběžně, prolínaly se, významově prostupovaly, aktuální promluvy reagovaly na ty nahrané atd. Klíčovou sekvencí, významově poukazující k místu konání, byla dvojice slov „aqua – aqizice“, psáno takto (David mi ukazoval na mobilu text výchozího scénáře), tedy předmětu výstavy i performance (voda) a pojmu z oblasti hospodářství, finančnictví či marketingu, přináležejícímu tedy oblasti původní funkce budovy GMU (akvizice, ovšem svůj význam má i v práci galerie, „přírůstky“).

Pro Davida Helána je tento způsob práce s jazykem charakteristický, v tomto příspěvku jsem se zmiňoval o publikaci Časopysk, jejíž název je kompozitum odkazující ke slovům časopis a ptakopysk, u kávy nahoře na terase budovy jsme se bavili o všem možném, vtipkoval jsem o dvojení jako svém údělu, pronikajícím až nepříjemně do mého života (v posledních deseti dnech jsem navštívil Hradec Králové podruhé, poprvé to bylo na oční klinice Fakultní nemocnice na vyšetření zraku, totiž potíží v poslední době, kdy moje pravé oko vidí jinak než levé, byť ne ještě naštěstí dvojitě) s poznámkou, že čeho se dotknu, se dvojí a nemohu se tedy dotknout Davida, protože hrozí, že se tu objeví dva Helánové (on nato vysypal několik příkladů svého alter ega . Ve více než desetileté spolupráci se svým profesorem Helán uplatňuje „využití dadaistických principů, spontánní bezprostřednosti, experimentu a humoru“, jak charakterizuje Wikipedie 6 ovšem jeho spolupráci s Davidem Hřivňackým (dva Davidové). Spontánní bezprostřednost, improvizace je pak protiváhou určitého přinejmenším jádra galerijních performancí (v tomto případě vyjádřeného zmíněnou dvojicí slov, jistou pevnou složkou, tématem performance a předchozí přípravou, domluvou o jejím rámcovém průběhu). Jako alespoň jeden další příklad jsem ve zmíněném portrétu na Wikipedii našel název Puch sebezáchodu (Soap performance), podobným způsobem parafrázujícím dvě významové roviny v jedné jazykové skrumáži (další třeba Dravověda, pěkné hříčky jsou třeba názvy výstav Pracoviště Technopata či Máte doma mola, stejně jako předchozí jazykolam se mi líbí i výraz „dvoujátrový profesor“ či „saponart“). Nahlédnout blíže do jeho slovníkové dílny můžeme v článku Přesmyčky a plovoučky v časopise Psí víno 7.

Tak snad jsem to napsal, jak říká J. H. Kocman v Brně, kontextuálně, nejen konceptuálně. A kontextuálně uvedu na závěr jedno heslo z Časopysku, kde je tento postup uplatněn:

performensch m 
1.Per man ent fór – ent per for manS; 2.umění nedorozumění; 3.umění kdy měníš a měníš až se uměníš; 4.um pro fór; 5.umění umínění a perfor-umaň se; 6.umění umaň se performance; 7.formace arogance exhibiceps and performensch; sodoma prána nádoba nadoma, plná prádla; 8.performana, dada performanova mana sepraná; 9.performance arogance akrobacie bez aprobace, a performance střel gól brance. 8

Poznámky

1 Křest Šejnova dvojdisku Obraz – tělo – zvuk a Helánovy knihy Časopysk, ArtMap Praha, 27. listopadu 2017,
https://agosto-foundation.org/cs/milos-sejn-obraz-telo-zvuk-david-helan-casopysk-krest ,
Performance Miloš Šejna a Davida Helána v UFFO Trutnov, 2. října 2018
https://jan-k-celis.webnode.cz/news/milos-sejn-performance-s-davidem-helanem-v-uffo-trutnov/,
https://jankcelis.rajce.idnes.cz/Milos_Sejn_a_David_Helan_v_turnovskem_UFFO/.

2 Miloš Šejn, AQUA, GMU Hradec Králové, https://www.galeriehk.cz/vystavy/milos-sejn/ ,
https://artalk.cz/2022/05/18/milos-sejn-v-galerii-moderniho-umeni-v-hradci-kralove/,
https://jan-k-celis.webnode.cz/news/milos-sejn-aqua/.

3 Pavla Sceranková, Miloš, GMU HK, https://www.galeriehk.cz/vystavy/pavla-scerankova-milos/

4 GMU, historie budovy https://www.galeriehk.cz/gmu/o-galerii/. Za pozornost v úhlu našeho pohledu stojí skutečnost, že „Výrazný vstupní portál hlavního průčelí lemují bronzové plastiky od Ladislava Šalouna z roku 1908. Mužská postava znázorňuje alegorii Účetnictví a obchodu, ženská figura představuje Plodnost a úrodu. V posledním patře věže v jihozápadním nároží se nacházejí reliéfy atlantů od sochaře Františka Fabiánka. Dva z nich znázorňující Ostražitost mají u nohou psa, třetí, nárožní atlas s atributem včelího úlu, představuje Spořivost.“ (Nemusím snad vyčíslovat všechna dvojení v názvech plastik, protiklad mužské a ženské plastiky či dvou psů u dvou reliéfů atlantů.) [článek Historie budovy].

5 Táž adresa, tedy https://www.galeriehk.cz/gmu/o-galerii/.

6 David Helán, https://cs.wikipedia.org/wiki/David_Hel%C3%A1n, https://vltava.rozhlas.cz/david-helan-5142969, tam odkazy k dalším článkům.

7 David Helán, Přesmyčky a plovoučky, Psí víno (Sláva Sobotovičová), zde též videoukázka, https://www.psivino.cz/presmycky-a-plovoucky/.

8 Citát z Časopysku, https://www.polipet.cz/zapisnik/david-helan-casopysk/.

Zpět