Satschmo / Louis Armstrong

18.04.2011 23:44

Satschmo / Louis Armstrong
Legendy jazzu

V druhé polovině minulého století, tedy do roku 1989, bylo málo opravdových hvězd světového formátu, které navštívily tehdejší Československo. V době politické oblevy se přece jen něco podařilo, Karel Gott jednal z Johnem Lennonem, nakonec z toho sešlo. Jedním z dokladů, že to byl právě Louis Armstrong, kdo byl v roce 1965 v Praze, jsou fotografie Václava Chocholy (viz odkaz pod textem), existuje dokument režiséra Vladimíra Síse. K návštěvě se vrací například pořad českého rozhlasu zde. Tehdejší  program8 je zřejmý rovněž z desky, která ze záznamu pražského koncertu v Lucerně vyšla:
Louis Armstrong
Praha Lucerna 1965

Úvod / Suchý & Šlitr

When It´s Sleepy Time Down South / Armstrong

Lousiana / All Stars

St. James Infirmary / Armstrong

The Bucket´s Got a Hole in It / Armstrong

Cabaret / B. Kyle (piano)

Hello, Dolly / Armstrong

Memories of You / E. Shu (klarinet)

Struttin’ With Some Barbecue / All Stars

The Faithful Hussar / Armstrong

Royal Garden Blues / All Stars

Blueberry Hill / Armstrong

Mack The Knife (Mackie Messer) / Armstrong

All of Me / J. Brown (zpěv j.h.)

I Left My Hearth in San Francosco / J. Brown (zpěv j.h.)

My Man / J. Brown (zpěv j.h.)

Závěr / Poděkování Louise Armstronga

 

Skladby jako Mackie Messer, Hello, Dolly, Blueberry Hill, Hello, Dolly, které Satchmo, který v Praze vystoupil se svými All Stars, tenkrát zahrál a zazpíval, patří k hitům, které se objeví na každém zásadním výběru jeho nejznámějších věcí i při internetovém vydávání.

Na otázku, čím je Armstrong tak výjimečný, případně čemu lze přisoudit jako příčinu jeho světové slávy, není asi nejjednodušší odpověď. Odpovídá na ni na svých stránkách J. Pokorný, když cituje text Petry Konrádové z Reflexu (zdegenius). 

New Orleans byl počátkem století prosycen hudbou jako málokteré místo kdekoliv i kdykoliv na světě a krédo užívat si života po všech stránkách tu zanechala francouzská minulost města. Muzikant tu mohl střídat živobytí v "honky-tonks", tedy lokálech, kde jeden až tři hudebníci hráli pomalá drsná blues k tanci, kterým šlapky stimulovaly zákazníky, ve větších tančírnách, přímo v nevěstincích nebo v parcích při víkendových piknicích, v restauracích, na ulicích, na svatbách nebo na slavných neworleanských pohřbech, kdy kapela smutně kvílí při pochodu na hřbitov a při stejném repertoáru se pak vesele roztančí na cestě z něj.
K popularitě mohlo přispět Louisovo trudné dětství v drsných podmínkách (dojímavý příběh zabírá), setkání s významnými profesionálními hudebníky (přečtěte si tu pasáž na zmíněném odkaze, nebo kdekoli jinde), a především pak překročení etnického východiska neworeánského jazzu, který by zůstal v mezích černošské komunity a nikdy by ji nepřekročil, kdyby se geniálnímu trumpetistovi a hráči na kornete nepodařilo se dostat k bílému publiku. A samozřejmě energie, neuvěřitelná vytrvalost a ten samotný mimořádný talent. New Orleans – Chicago – New York – Velká Británie – Evropa. Ve zmíněném textu je vysvětlena i Armstrongova přezdívka.
Je to zkratka pro "Satchelmouth." Tento hanlivě znějící nick byl vlastně kompliment, který odkazoval na jeho plná ústa. Někteří říkají, že jeho přezdívka pocházela z jeho širokého, nakažlivého smíchu, zatímco jiní tvrdí, že onen výraz souvisí s nadoufajícími se tvářemi při hře na kornet. Tento výraz byl chybně zapsán kdesi v Anglii při vystoupení, takže tedy vlastně neznamenají nic – než jen Louise Armstronga. V šedesátých letech populárního stejně jako třeba Hemingway, Brigitta Bardotová či Beatles.
Rozhodně popularita roste také tím, když vystupujete s dalšími slavnými osobnostmi. Tak to u Satschma také bylo: co jméno, to hvězda své doby – Bing Crosby, Duke Ellington, Fletcher Henderson, Bessie Smithová, Ella Fitzgeraldová. Otázka, do jaké míry je přístup, který ovšem umělec nechal na rozhodnutí svých manažerů, poplatný komerci a lacinému přizpůsobení se vkusu mimo stylový rámec, ze kterého vyšel, není neoprávněná. Je na ni ale mnoho odpovědí. Mám například tuto – vlastně někde trochu, alespoň v nápovědi, vyčtenou – kapely, orchestry, se kterými hrál (pokud to nebyly jeho vlastní) se držely dobového vkusu (swing), on sám se nestylizoval a spontánními improvizacemi poukazoval i k podobě hudby, z níž vycházel.
Samostatnou kapitolou, a důvodem pro popularitu, byla jeho účast ve filmu. Přehledně je to v jednom odstavci životopisu zde: zivotopis-p . Narození někdy na začátku minulého století (neví se přesně), čtvrť černých nevěstinců v New Orleánsu, začátek kariéry cca 1918, 1922 King Oliver´s Creole Jazz Band v Chicagu a první nahrávky, vlastní kapely - L.A. And His Hot Five, později Hot Seven, konečně All Stars, paralelně velké orchestry. Filmy, nejznámější Hello Dolly! (1969). Ale to už jsou detaily, ty se dočteme na řadě dalších míst. U takového velikána je materiálu na stohy.

Info
https://cs.wikipedia.org/wiki/Louis_Armstrong
https://www.vaclavchochola.cz/Osobnosti/Armstrong/armstrong.html
https://www.radio.cz/cz/rubrika/udalosti/louis-armstrong-v-praze
https://www.radioservis-as.cz/katalog/zbozi.php?detail=1048 program pražského koncertu
https://zivotopis.osobnosti.cz/louis-i-armstrong.php
alternativně
https://www.metal-forum.cz/viewtopic.php?f=36&t=2170
texty
https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/louis-armstrong-4723

Muzika
St. James Infirmary
https://www.youtube.com/watch?v=QzcpUdBw7gs from The Best of Jazz Classics
When The Saints Go Marching In (Když svatí pochodují)
https://www.youtube.com/watch?v=AEKf8zp7Kak&feature=related from The Great Satchmo
https://www.youtube.com/watch?v=wyLjbMBpGDA&feature=related
What a Wonderful World
https://www.youtube.com/watch?v=8y3_kH9nYcA&feature=related
Blueberry Hill
https://www.youtube.com/watch?v=3Xy5JsrQg_Y
Hello, Dolly
https://www.youtube.com/watch?v=kmfeKUNDDYs&feature=related  německá televize ZDF
https://www.youtube.com/watch?v=4ulSJRtGSgI&feature=related s B. Streisand
La vie en rose
https://www.youtube.com/watch?v=8IJzYAda1wA&feature=related
Hold me close and hold me fast
The magic spell you cast
This is la vie en rose

When you kiss me heaven sighs
And tho I close my eyes
I see la vie en rose

When you press me to your heart
I'm in a world apart
A world where roses bloom

And when you speak...angels sing from above
Everyday words seem...to turn into love songs

Give your heart and soul to me
And life will always be
La vie en rose

Sommertime
https://www.youtube.com/watch?v=MIDOEsQL7lA&feature=related s Ellou Fitzgeraldovou
Dream A Little Dream Of Me
https://www.youtube.com/watch?v=j6TmogXhOZ8&feature=related s Ellou Fitzgeraldovou


Zpět