Proč vlaky zabíjejí

16.08.2019 23:00

MF dnes (Hradecký) ve středečním vydání 17. 7. 2019 reagoval na titulní straně článek Jakuba Pokorného na téma, které mám pocit eskalovalo v posledních měsících jako jedno z těch třaskavých, evidentně zřejmě proto, že v minulých měsících a letech se přihodilo na českých železnicích mnoho neblahého. Tuším v nějakém jiném článku i v některých televizních zpravodajstvích byly zveřejněny přehledy řady železničních neštěstí, hovořilo se o důvodech, proč se tak stalo, někdy to bylo lidské selhání, tedy přehlédnutí nějakého signálu, takže byly proti sobě na téže koleji puštěny v protisměru dva vlaky, jindy jiné důvody. V tomto případě se jednalo o srážku auta a vlaku na přejezdu v Černožicích, kde řidička, která vyjížděla z vedlejší silnice, vjela na koleje, přičemž nerespektovala výstražné znamení. Následkem byla smrt čtyřčlenné rodiny, dvou dospělých a dvou dětí. 

V pokračování článku na jedné z následujících stran byla zveřejněna mapa nebezpečných přejezdů, podtitulek „Osazení závor v Černožicích se zpozdilo, na přejezdu i proti zemřeli čtyři lidé“ bylo jedním z argumentů v souvislosti s tím, že zatímco semafory zde fungovaly, přejezd nebyl opatřen závorami, s čímž se vzhledem k nepřehlednosti místa počítalo, nicméně – jak to u nás bývá – práce se zpozdily (ony se vždy nějaké důvody najdou) a v době nehody závory, které zde podle plánu už měly být, tu nebyly. Skutečnost, že firmy často nedodržují termíny, stejně jako například neskutečné příběhy oprav českých dálnic a silnic či jiné případy, kdysi označované jako „šlendriány“ a dnes naopak donekonečna obhajované a vysvětlované, je ovšem jedna věc, uvádět toto jako příčinu nehody mi nicméně připadá nejen mírně nelogické.

To, co mě ovšem přimělo k tomuto komentáři, je postoj železničářů, který mě mírně řečeno nadzvedává. V článku je věta: „Železničáři důsledně říkají, a nesleví z tohoto názoru ani o milimetr, že za každou srážku je zodpovědný řidič auta.“ Ponechám stranou názor mého kamaráda, který na mou rozlícenou stížnost na příhodu českého zdravotnictví, kdy nekompetence personálu zavinila v souvislosti s banální operací těžké postižení malého chlapce, pravil, oni se ti lékaři nemohou omlouvat, oni mají ve smlouvě s pojišťovnou, že musí říkat, že nic neprovedli. Nevím, zda to tak je či nikoli, ale vyslovená věta mi to připomněla. Podstatná je pro mě, ať je to jakkoli, demagogie podobných prohlášení. Ostatně v televizi jeden z představitelů železniční dopravy tuto zhůvěřilost neochvějně zopakoval.

Není to tak dlouho, co jsem při cestě na zkoušku orchestru z Jičína do Semil u železničního přejezdu nad Lomnicí nad Popelkou viděl osobní auto, odsunuté vlakem ze své dráhy o dvacet metrů kamsi do příkopu vedle kolejí, vedle ve svahu seděli lidé. Detaily jsem nebyl schopen podrobněji postihnout, policie řídila provoz přes přejezd. Nevím tedy, kdo nehodu „zavinil“. Vím jen, že po léta na tomto přejezdu nesvítí žádné světlo, které by mělo signalizovat, zda je možné jet či nikoli – zatímco na druhém přejezdu o dvěstě metrů dále (na téže trase z Jičína) signalizace funguje. Vzpomínám si dokonce, to je už hodně dlouho, že v zimě právě na tomto přejezdu naopak blikalo červené světlo, evidentně kvůli zamrzlému kontaktu, a otrávení řidiči se po nějaké čtvrt hodině rozhodli, že koleje, na nichž žádný vlak nejel, přejedou. „Zeza buku vyskočil policajt“, který předtím nebyl vidět, a okamžitě – báječná příležitost – řidiče pokutoval.

Ptal jsem se po této nehodě kamaráda, zpěváka, který má vystudovanou dopravní fakultu, právě při jedné z cest na koncert v Lomnici nad Popelkou, jak je to možné. Odpověděl mi, že dřívější signalizace „se stříškou“ nad světly byla lepší, nyní musí v případě, že nefunguje, přijít signalizaci někdo zapnout. Jestli jsou „dráhy“ povinné mít signalizaci zapnutou (můj syn mi tvrdil, že je i možné, že zapnuta být nemusí a řidič se musí přizpůsobit  – proč tam ale pak je, nechápu), to mi nicméně nepotvrdil. To, že tady nebude něco v pořádku, stejně tak jako už ten fakt, že mnohé přejezdy jsou pár let po opravě znovu komplikované pro přejezd (stačilo by kovové předpolí, aby byla úroveň přejezdu ve stejné výši i na silnici) v zoufalém stavu.

P. S. Ve vydání MF dnes v některém z následujících dní byl zveřejněn výsledek vyšetření stavu signalizačního zařízení při nehodě v Černožicích drážní inspekcí. Světelná i zvuková signalizace v dotyčnou dobu bezchybně fungovala.

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/cernozice-kralovehradecko-zeleznicni-prejezd-dopravni-nehoda_1907152250_kro
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/cernozice-zeleznicni-prejezd-nehoda_1907141620_haf

https://www.dicr.cz/statistiky-mimoradnych-udalosti

 

Zpět