Přespolní tramvaj

28.03.2012 16:57

Zažili jste někdy něco, u čeho byste měli pocit, že jste se právě ocitli ve sci-fi? Já ano. V souvislosti s hromádkou textů, které jsem v poslední době psal o německém městě Halle, výrobě soli a podobných jménech, označujících obyvatele města, ty, kteří „vaří“ sůl a pohrdlivé označení, jehož etymologický původ souvisí i s českým slovem „holomek“, jsem narazil i na fenomén, který v tomto kraji je unikátním pojmem. Přespolní tramvaj. A berte to doslova. Dopravní prostředek na kolejích a s trolejí, který máme spojen s ulicemi města, vyjede z urbánního prostoru ven a opravdu se ocitne „na poli“. Když si u toho představíte monstrózní chemickou továrnu, kolem dokola nikde nic, jen komplex, který se podobá jakési obludné vesmírné lodi podobné té z Vetřelce, sunete se podél něho, máte přesně ten pocit, který jsem popsal. Anno domini 1988 nebo 1989, tedy pár měsíců před uzavřením a pozdější rekonstrukcí celého objektu. A ještě navíc – ta tramvaj je tatáž tramvaj, jaká jezdila po Praze. Prostě české výroby.

Našel jsem si na Wikipedii onen pojem, který je zde opravdu zpracován, „Überlandstraßenbahn“, oživil vzpomínku na její trasu a našel odkaz i na typ vozů, které v tomto prostoru jezdily. „Přespolní tramvaj“ je zde definována jako trať tramvaje, která se zřetelně liší od klasických vnitroměstských tramvajových tras, přebírá funkci dopravního spojení v regionu mimo hranice města (architekti by řekli mimo intravilán), podobnou té, jako má železnice. Nepočítá se v to spojení mezi městy v městských aglomeracích (v Německu mě napadá třeba trať Drážďany – Radebeul nebo spojení Duisburgu, Essenu, Bochumi a dalších měst v Porúří) a rovněž systémy Tram-Train, které ve městě jezdí jako tramvaje a mimo město jako železnice (Light Rail v anglických regionech, v Německu třeba Regiotram v Kasselu). Tuto „měkkou“ hranici mezi oběma dopravními prostředky jsem zaznamenal už před několika desetiletími na trati mezi Düsseldorfem a Kolínem nad Rýnem, kde některé vlaky jezdily v rámci „S-Bahn-Tarif“, tedy „městské dráhy“. Od rokuk 1992 pak existuje tzv. „Karlsruhžský model“ (Karlsruher Modell), zmíněný i na české Wikipedii na stránce označené jako „Vlakotramvaj“, kde jsou uvedeny i další termíny j. hybridní tramvaj, dvousystémová tramvaj atd. Zde jsou i odkazy na řadu dalších článků, které pojednávají o různých „mezních“ či „hybridních“ podobách dopravy v kraji či lokalitě. Na české Wikipedii je i kategorie „Meziměstské tramvaje a vlakotramvaje“.

Trať Halle – Ammendorf – Bad Dürrenberg , tramvajová linie č. 5 společnosti HAVAG (Hallesche Verkehrs-AG) vede z Halle, po Magdeburgu největší město Saska-Anhaltska, přes Schkopau, sídlo už za dob NDR slavných chemických závodů Buna Werke, Merseburg, jedno z nejstarších měst v prostoru středního Německa s nádherným dómem, město Leuna, další z center chemického průmyslu, do Bad Dürrenberg, místo nejdelší gradovny v Evropě, dnes technické památky, v níž dochází ke koncentraci solného roztoku přírodní cestou. Tato trasa o rozchodu kolejí 1000 mm byla otevřena v roce 1902. Vlastníkem a provozovatelem je zmíněný HAVAG, Halská doprava, akciová společnost, a je to dnes už jediná přespolní tramvaj v Sasku-Anhaltsku. Od roku 1971 na této trase byla provozována nejdelší tramvajová linka v NDR, dlouhá 31 km.

Začátek bylo prvních patnáct kilometrů mezi Halle a Merseburgem, které provozovala společnost Elektrische Straßenbahn Halle-Merseburg. V roce 1902 byla trať rozšířena o úsek z Halle (Riebenplatz) do Ammendorfu, obce, která zhruba o padesát let později byla připojena k Halle. V roce 1913 byl zahájen provoz na trase Zscherben, Beuna, Frankleben, Naundorf, Neumark a Lützkendorf až do Mücheln v údolí Geisely, přítoku Saaly. Dokončena byla vzhledem ke světové válce teprve v roce 1918. Později byly obě trasy (Halle-Merseburg a Merseburg- Mücheln) spojeny. V roce 1926 byla trať prodloužena do dnes poslední stanice Bad Dürrenberg. Za války došlo při bombardování k poškození několika úseků. Za dob budování NDR představovala trasa spojení mezi tehdy největšími chemickými závody v zemi, každý den zde jezdili lidé do práce. Dnes, kromě toho, že trať v určitých úpravách je i nadále provozována, existuje v Halle historický spolek, který pečuje o dnes už starobylá vozidla, vydávají se knihy (Přespolní tramvaj, tepna života, Engelsdorfer Verlag, 2004), pořádají výstavy atd. Je to zkrátka kus pozoruhodné technické historie.

Odkazy

Článek na Wikipedii, shrnující pojem a přehled přespolních tramvají v Německu i jinde (zmíněny jsou i tři trasy v Čechách, vedle trati Liberec-Jablonec n. N. ještě Most-Litvínov, tedy s podobnou funkcí jako v Halle a v Ostravě).
https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%9Cberlandstra%C3%9Fenbahn
Další stránky
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vlakotramvaj
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:Mezim%C4%9Bstsk%C3%A9_tramvaje_a_vlakotramvaje
Hallská přespolní tramvaj

https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahnstrecke_Halle-Ammendorf%E2%80%93Bad_D%C3%BCrrenberg
Vozy české výroby (model Tatra T4D), které zde jezdily
https://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Strassenbahn-halle-tw900.JPG&filetimestamp=20071108223852
Publikace:
„Lebensader Überlandbahn – 100 Jahre Straßenbahn im Raum Halle-Merseburg“, Herausgeber: Hallesche Verkehrs-AG, Engelsdorfer Verlag 2004

Články na těchto stránkách, které se věnují tomuto regionu, jeho památkám atd.
Dóm v Merseburgu
Dóm v Naumurgu
Magdeburg
Magdeburský dóm
Marktkirche v Halle


 

Zpět