Předvánoční knižní bazar / Tranzitdisplay

09.12.2017 16:30

Tohle už jsem nezvládl, jako ostatně desítky jiných věcí, ale zůstala mi cenná informace o věci. Třeba to knihkupectví při nějaké příští příležitosti navštívím, jak se to stává, například delší dobu jsem chtěl vyrazit do knihovny Václava Havla poté, co jsem se setkal po letech s Michaelem Žantovským, když byl v Jičíně, a teď by se to mohlo podařit 18. ledna 2018 při repríze prezentace nově vydaného románu J. K. Šlejhara Cvrček mého krbu připraveného Pavlem Hájkem a vydaném v nakladatelství Akropolis a prvně uvedeného na právě probíhajícím festivalu Knihex 7 ½.

Nedávno jsem ve dvou předních pražských knihkupectvích byl (anglická Globe v Pštrossově ulici a shodou okolností o jednu ulici vedle, tedy Vojtěšské, nakladatelství ArtMap) a k těmhle institucím mám vztah (zasáhlo mě zrušení Knihkupectví Fišer v Kaprově ulici č. 10, kam jsem zvláště za studentských let pravidelně zacházel). A když si pročítám informace nejen o akci předvánočního knižního bazaru, ale i o celém projektu Tranzit a Display, uvědomuju si, jak knihkupectví už od dob České expedice V. M. Krameria, a možná ještě dříve formovaly českou kulturu. A samozřejmě onu dnešní dualitu papírového a digitálního světa, která celou věc zase ještě transformuje do dalších poloh.

O jakouže akci se to vlastně jednalo? Událost na FB hovoří o Předvánočním knižním bazaru, pořádaném Novou besedou a dalšími organizacemi 1. a 2. listopadu 2017. Pokud mohu reprodukovat text pozvání, tak akce, která proběhla před několika dny, hovořil takto:

Přijďte si ulovit tu svoji knihu! Na knižním bazaru budou k prodeji za předvánoční výhodné ceny publikace tranzit.cz, Fra, Artmapy, nakladatelství Triáda, Divus, OIKOYMENH, VVP AVU, Nová Beseda, CD / LP z distribuce Rekomando, plakáty a pohlednice a spousta dalších titulů z pole umělecké a teoretické knižní produkce k rozebrání zdarma.

Doprovodný program
pátek
16:00 - VÝTVARNÝ WORKSHOP pro děti i dospělé s Evou Jiřičkou – recyklace potištěných papírů, knih a co se z nich dá vyrobit

18:00 - DISKUZE S NAKLADATELI - Vít Havránek povede rozhovor s našimi hosty Petrem Borkovcem, Marcelou Vorlíčkovou a Josefem Jindrákem o současných a budoucích aktivitách FRA, Artmapy a Polí5 / Rekomando

19:00 LITERÁRNÍ ČTENÍ, kde představí svoji tvorbu tři autoři - Magda Stanová, Nina Karen a Ondřej Tuček

sobota
15:00 - VÝTVARNÝ WORKSHOP pro děti i dospělé s Evou Jiřičkou – recyklace potištěných papírů, knih a co se z nich dá vyrobit

Ve spolupráci tranzit.cz, tranzitdisplay, Fra, Artmapa, Polí5 (Rekomando), Divus, Triáda, Nová Beseda, Oikoymenh a VVP AVU

Několik známých napsalo, že „má zájem“ či že „se zúčastní“, já bych si určitě taky něco ulovil, a pak dál oddaloval čas, kdy se mi to podaří přečíst.

V oné poznámce o Krameriovi, který před dvěma sty léty roznášel knihy po českém venkově, se dobře zrcadlí charakter sítě, který si uvědomuji už ve dvouřádku o spolupracujících institucích, a vzápětí, když si pročítám charakteristiku projektu Transit (na stránkách cz.tranzit.org, která se mi hodně líbí a vzápětí ještě přepínám na mutace v dalších jazycích, respektive programy v Rakousku, Maďarsku, Rusku či Slovensku (je mi, podle řady momentů, zřejmé, že to dělají – předpokládám – mladí lidé, nezatížení už minulostí, dle výběru zemí, použití slova „dialektika“, které se v postkomunistickém Československu stalo takřka nadávkou atd.). Přepínám a registruji jména Jiří Ševčík, Tomáš Pospiszyl, Tomáš Vaněk, vše autority, na které narážím při různých příležitostech. Nu a samozřejmě pak program – výstavy, přednášky & diskuse, projekce, publikace, projekty, granty, feminist (art) institution, tak je to uvozeno v „kalendáři“.

Poté si otevírám navazující adresu www.transitdisplay.cz, kde se opakují řečená tři jména a nalézám popis budovy, lokalizované v Praze 2 (nejbližší stanice metra Karlovo náměstí etc.), výstavních prostorů a bookstore/knihkupectví (toho, které pořádalo řečený bazar). Adresa Dittrichova 9/337 120 00 Praha 2 CZ, předseda sdružení Zbyněk Baladrán. No tak – a pak že neexistují náhody! Dittrichova ulice je vlastně pokračováním Vojtěšské (přetíná ji Resslova vedoucí od Tančícího domu), kterou jsem zmiňoval v souvislosti s nakladatelstvím ArtMap.

Tak, ukázal jsem prstem, pokračovat může, pokud dosud ještě nezaregistroval, jako já, sám.

tranzit.cz
https://cz.tranzit.org/cz/o_nas/

tranzitdisplay
https://www.tranzitdisplay.cz/cs/prohlaseni

FB, událost
https://www.facebook.com/events/166490687271596/

Nakladatelství Nová beseda
https://www.novabeseda.cz/page/o-nas

etc.

Zpět