Petr Vronský

30.11.2012 16:13

Patří k významným českým dirigentům vedle Jiřího Bělohlávka, Jiřího Kouta, Petra Altrichtera, Libora Peška, Vladimíra Válka či Zdeňka Mácala. Vlastně je to hloupá věta, protože jsem měl začít slovem „moravský“ a zdůraznit jej. Jeden z prvních odkazů, který mi vyhledávač ukázal, když jsem si chtěl vytvořit plastičtější obrázek o Petru Vronském, byl o ochutnávání moravských vín a jeho srovnávání s hudbou. To mě mělo nasměrovat, ale byl jsem nejspíš hluchý. Takže se omlouvám, ano, moravský dirigent, původně i úspěšný houslista, pedagog. V článku na Muzikus.cz začíná rozhovor právě o tom, že Janáčkova filharmonie v Ostravě, kterou Vronský od roku 2002 řídil, patřila pod jeho vedením k těm velmi kvalitním mimopražským symfonickým tělesům (což není zdaleka samozřejmé). Po poněkud nestandardním ukončení jeho činnosti v Ostravě (ze strany vedení orchestru) se stal šéfdirigentem Moravské filharmonie v Olomouci, kde působí dosud. Shrneme-li tedy jeho životní dráhu do nejstručnější linie, po začátcích v Plzni a třinácti letech v Brně pracoval Petr Vronský ve všech třech moravských městech.

Ve zmíněném článku (zveřejněném v časopise Harmonie 2005/02) je rovněž „lepší“ stručné biografické shrnutí než ve stručném článku na Wikipedii. Přetiskuji: Narozen 4. 3. 1946 v Praze - otec byl koncertním mistrem v Moravské filharmonie a poté v plzeňské opeře - v Plzni studoval na konzervatoř housle, v Praze dirigování na AMU - k dirigování jej přivedli Bohumír Liška a Jiří Kout - v Praze byl žákem Josefa Veselky, Jindřicha Rohana, Aloise Klímy, Roberta Brocka a Bohumíra Lišky - byl laureátem soutěží v Praze, Besanconu a Karajanova konkursu v Berlíně - svou dirigentskou dráhu začal v roce 1971 v plzeňské opeře - v letech 1978 - 1991 dirigentem a později šéfdirigentem Státní filharmonie Brno. Hostuje u řady orchestrů a operních souborů v Evropě, Japonsku a USA - v letech 2002 - 2004 šéfem Janáčkovy filharmonie Ostrava - jeho dcera je herečka.

Z informací, které jsem přečetl na nížeuvedených adresách, mě zaujal Vronského přístup k Janáčkovi, v jehož partiturách našel určité nedostatky a při procházení originálních rukopisů v archivu mohl porovnat správné znění skladby. Odvahu na této cestě mu dal Sir Charles Mackeras, který touto cestou šel poprvé. Vronského pojetí Janáčka je tak výsledkem několika vrstev jeho možné interpretace. V článcích se ovšem dozvíme i celou řadu dalších věcí nejen o hudební dráze Petra Vronského a jejích zákrutách, ale i o některých zvláště finančních problémech české kultury.

Nahrávek jsem našel na YouTube jen poskrovnu, nejsou reprezentativní. Ale alespoň něco.

Odkazy

https://www.znovin.cz/na-kostu-s-dirigentem-petrem-vronskym
https://www.rozhlas.cz/vltava/vazhudba/_zprava/354510
https://www.hamu.cz/katedry/katedra-dirigovani/doc-petr-vronsky
https://www.muzikus.cz/klasicka-hudba-jazz-clanky/Petr-Vronsky~08~unor~2005/
https://www.mfo.cz/sefdirigent.html
https://www.fdb.cz/lidi-zivotopis-biografie/224056-petr-vronsky.html

Další informace
https://www.operadream.com/2011/08/aktuality-z-moravske-filharmonie-roman.html
https://www.filharmonie-zlin.cz/action/68745.melodie-dalekych-zemi/
https://www.discogs.com/search?q=Petr+Vronsky&type=all
https://www.supraphonline.cz/umelec/1734-petr-vronsky
https://www.ndbrno.cz/opera/prodana-nevesta

YouTube
Anda-Louise Bogza, Štefan Margita, Jenůfa (Janáček), dir. P. Vronský

https://www.youtube.com/watch?v=TGJy8cw9Cgc
https://www.youtube.com/watch?v=18P5fo51YwA

V. Novák, Serenáda in D
https://www.youtube.com/watch?v=g9Fm8uO1YrM

R. Kronfuss, River of Time
https://www.youtube.com/watch?v=dtbmO3epGEU

Zpět