Paul Anka / Diana

23.12.2018 21:45

Paul Anka / Diana
příběhy slavných songů

Vzhledem k tomu, že tyto příspěvky nejsou vědecké, a povětšinou vlastně ani odborné články, jsou psány z určité osobní perspektivy (i když můj osobní příběh seznámení se s nimi není na prvním místě) a zahrnují tedy onen úhel pohledu, daný časem, kdy vznikly a přišly i do českého rozhlasového či později televizního éteru, je pochopitelně písnička, kterou člověk slýchával v pubertě, v tanečních či na chmelových brigádách zapsána jinak než ta, kterou poslouchá třeba taky proto, aby nahlédl do toho světa muziky, kterou poslouchají už další generace.

Ankova Diana je z těch prvních uvedených. Slýchával jsem ji v rádiu od dětství, ovšem nikoli od jejího původního autora a interpreta Paula Anky, o němž jsem i možná několik let mohl nejspíš mít mlhavé představy, že je to nějaký Američan (je samozřejmě Kanaďan z Ottawy), nýbrž v podání Milana Chladila, který ji natočil o tři roky později než vznikla, tedy v roce 1960, s orchestrem Dalibora Brázdy na černé desce 45 RPM (ot./min.), tehdejším obvyklém formátu singlu, u Supraphonu (013512) s českým textem Zdeňka Borovce a uvedením „calypso“ jako žánru (afro-karibský tanec, event. hudební styl, který vznikl na poč. 20. stol. na Trinidadu). Na druhé straně byla instrumentálka Ukolébavka z Harlemu Františka Svojíka v interpretaci TOČRu (Taneční orchestr Československého rozhlasu) pod taktovkou Karla Krautgartnera.

Byl jsem možná v podobné situaci – ovšem nikoli jako Milan Chladil, jenž byl spolu s Yvettou Simonovou hlavním sólistou v orchestru Karla Vlacha a coby tenkrát zhruba třicetiletý muž zpíval na dnešní dobu velmi usedlé písně (rock´and roll v plné síle nastoupil u nás přece jen o chvilku později), nýbrž jako Paul Anka, jenž podle legendy Dianu napsal v patnácti letech, když se bláznivě zamiloval do osmnáctileté dívky Diany Ayoubové, která byla babysitter jeho mladších sourozenců. Paul napsal jednoduchou píseň, jíž se – marně – jí pokoušel zaimponovat. Mladý skladatel se vydal hledat gramofonovou firmu a skupina Les Clover Boys, kteří měli v Quebeku úspěch s francouzskými verzemi amerických hitů, mu zprostředkovali kontakt na kytaristu a newyorského hudebního producenta ABC-Paramount Records Dona Costu, který spolupracoval s takovými veličinami jako byl Frank Sinatra, Barbra Streisand či Dean Martin. Ještě ten rok, po několika lekcích zpěvu, na které Paula Don Costa poslal, natočil písničku s orchestrem, obrovský úspěch, jakého vlastně Paul Anka už nikdy později nedosáhl, přestože se do žebříčků dostával i později, se dostavil okamžitě. V červnu 1957 byla deska natočena, v prosinci téhož roku vyrážel mladý zpěvák na evropské turné. Německá Wikipedie píše o 95 coververzích písně.

Něco víc jsem si o písni, kterou člověk zná celý život a vlastně o ní příliš nepřemýšlí, přečetl až v knížce Jaroslava Císaře Cesty za hity (komentoval jsem ji a některé songy z ní pak coby „poslechové články“ na těchto stránkách), Honza Dědek v 226. dílu Příběhů slavných písní (Instinkt, 24. srpna 2017) píše i o dalších souvislostech, např. o tom, že Paul Anka později právě Sinatrovi napsal anglický text jeho slavného hitu My Way na původně francouzskou íseň Comme d´habitude. Zdůrazňuje, že v roce 1958 se do americké TOP 20 dostaly další čtyři Ankovy singly a „ze zpěváka se stal jeden z největších teenagerovských idolů před nástupem The Beatles.“ Zajímavá je i závěrečná informace: „On sám se se svou láskou Dianou Ayoub už nikdy neviděl. V roce 2002 se ji však podařilo dohledat kanadskému deníku The Globe and Mail – byla rozvedená, měla dvě děti a v Ankově rodné Ottawě vedle obchod s oblečením.“

https://www.discogs.com/Milan-Chladil-Tane%C4%8Dn%C3%AD-Orchestr-%C4%8Cs-Rozhlasu-Diana-Ukol%C3%A9bavka-Z-Harlemu/release/8563745
https://de.wikipedia.org/wiki/Diana_(Lied)


 

 

Zpět