Otecko a iní

16.05.2012 20:43

Otecko a iní
slovenská hip-hopová scéna

Jeden z důvodů, proč můžu občas poslouchat různé rapery či hip-hopové formace vůbec, je skutečnost, že výraznou úlohu v jejich realizacích na sebe bere text, tedy důležitost verbálního sdělení. Nevadí, že někdy zcela „chybí melodie“, může to ovšem vadit v okamžiku, kdy rapeři neartikulují tak, aby to, co je vlastně důvodem této podoby sdělení, bylo dostatečně zřetelné. To je ostatně stejné jako na divadle, když herec neumí zacházet dostatečně profesionálně s hlasem, divák ve čtvrté řadě už nerozumí tomu, co říká. Dobří muzikanti, k nimž ovšem převážná většina těch, o kterých bude dále řeč, si toto umí pohlídat.

Přemýšlím-li o podobě textu a rytmu, protože ten je tím hudebním rámcem (chtěl jsem slovo hudebním napsat do uvozovek, ale to by bylo špatně, samostatný rytmus je opravdu oním hudebním půdorysem, který je v nějakém vztahu k rytmu slova a věty), podobně jako tomu je třeba u dětských říkadel („ententýky, dva špalíky“), kouzlo rapu je v té jen zdánlivě líné smršti slov a jejich uspořádání do řečeného rytmického půdorysu, podobného v něčem nejrůznějším podobám toho, co nazývám „rychlotexty“, jak je můžeme slyšet třeba v některých písních Voskovce, Wericha a Ježka nebo, dokonce tak trochu v návaznosti na ně, u Suchého a Šlitra („představte si, co jsem měl dnes k obědu“), ale i třeba v lidových písničkách („když jsem já sloužil…“).

Na Slovensku vznikla zvláště v posledních letech poměrně široce rozmáchlá hudební scéna s projevy tohoto druhu, což je o to víc potěšující, že rustikální Slovensko bylo vždy tak trochu „pozadu“ ve vývoji (a nemyslím to snad ani nijak hanlivě, protože pak měli zase takové hvězdy jako Marian Varga), a v době, kdy tady byl Jiří Suchý, tak tam zpívali ještě jakási kavárenská tanga (bylo to zřejmě i na pořadech tenkrát ještě v Československé televizi), a to, co si můžeme poslechnout nyní na YouTube, je opravdu výplodem posledních let. Zato je zřejmé, že fanouškové to berou opravdu vážně. Když odhlédnu od u nás nejviditelnější postavy této scény, mně nesympatického a podle mého názoru neupřímného, klišovitého Patrika Vrbovského, známého pod pseudonymem Rytmus, kterému ovšem nelze upřít úspěch už na počátku devadesátých let, najde se celá řada performerů, kteří mají co říci, jsou něčím zajímaví apod., a tomu odpovídá i zpracování materiálu o nich na slovenské Wikipedii, z něhož si lze udělat slušný obrázek o tom, co tihle dnes zhruba třicátníci dělají.

Dá se vycházet ze společenství bratislavské hip-hopové formace H16, která vznikla v létě 2003. Název je podle adresy základní školy v Petržalce. Do téhle party patří především bratislavský rapper a producent Otecko (obč. jménem Branislav Korec, nar. 1984), v tomtéž roce narozený Majk Spirit, známý svým sólovým albem Nový človek (2011), producent Grimaso (Michal Mikuš), který je rovněž DJ a působí i ve skupině 2H+ .

K dalším bratislavským hip-hopovým skupinám patří L.U.Z.A (jazyková hříčka se slovem „lúza“ je zřejmá v souvislosti s původním názvem skupiny), pocházející rovněž z Petržalky, stejně tak jako Drvivá menšina (pro ty, kdo už neumí slovensky, Drtivá menšina, tedy opět, tentokrát logická hříčka), jejímž členem je rapper DNA, občanským jménem Roman Szabó, rovněž producent  Drvivé menšiny a skupiny Názov stavby, které je vlastně seskupením už jmenovaných skupin L.U.Z.A a Drvivá menšina. Členem obou kapel je rapper vystupující pod jménem Čistychov (obč. jm. Daniel Chládek), který se objevuje rovněž na alabech skupiny 2H+. Do skupiny 2H+  patří též Suvereno (Lukáš Lacko), téhož ročníku j. Otecko či Majk Spirit.

Zdá se, že celá bratislavská hip-hopová scéna je provázána nejrůznějšími osobními vztahy (někteří její příslušníci spolu dokonce bydlí, jak se dočteme, když se podrobněji probíráme výše vytvořenými odkazy), lze najít celou řadu dalších. Například na první oficiální skladbě Majka Spirita s názvem "Poézia ulice" se v roli producenta podílel DJ Kubo (jiné jméno Mŕtvy Aleš), později známý spoluprací se rapperským duem Druhá strana (Miky Mora a Moloch Vlavo), které rovněž spolupracovalo s jiným rapperem, pocházejícím z Petržalky, totiž Momo (Roman Grigely).

Jinou slovenskou rappovou skupinou (duo) je Moja reč (rappeři Supa a Delik, pochází z Handlové).

U jednotlivých jmen nalezneme nejen podrobný přehled o diskografii, ale i odkazy na jednotlivá alba, která jsou pojednána v samostatných článcích. Je zřejmé, že v jednom článku se mi nemůže podařit zmapovat celou jednu oblast street kultury jednoho města / jedné země, zkusím v dalším přehledu dát alespoň několik příkladů jejich aktivity, jak je lze dohledat na YouTube.

Wikipedie (ještě jednou už v textu zabudované odkazy s plnou adresou)

https://sk.wikipedia.org/wiki/H16
https://sk.wikipedia.org/wiki/Majk_Spirit
https://sk.wikipedia.org/wiki/Momo_%28raper%29
https://sk.wikipedia.org/wiki/Moja_Re%C4%8D
https://sk.wikipedia.org/wiki/Druh%C3%A1_Strana
https://sk.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cistychov
https://sk.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1zov_Stavby
https://sk.wikipedia.org/wiki/L.U.Z.A.
https://sk.wikipedia.org/wiki/Suvereno
https://sk.wikipedia.org/wiki/DNA_%28raper%29
https://sk.wikipedia.org/wiki/Grimaso
https://sk.wikipedia.org/wiki/Drviv%C3%A1_men%C5%A1ina
https://sk.wikipedia.org/wiki/Otecko

YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=kF2XZIYjHr8&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=zZcGviNdFSM&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=5pfon9boauw&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=xO6rzSy23sQ
https://www.youtube.com/watch?v=HjZFPZbXOJ4&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=yPHmI7FAEmI&feature=related

Pozn. Tento příspěvek patří do pomyslné rubriky „Co studenti poslouchají“, totiž součástí diskusí o hudbě se studenty jim navrhuji, aby k ní přispěli svými podněty a okomentovali tu či onu kapelu, osobnost či hudební oblast, kterou poslouchají, nalezli signifikantní prvky či vzory a vzorce, řekli, co se jim na skladbách, které navrhli, líbí atd. Někdy samozřejmě věci fungují spíš nonverbálně, ale mnohé lze i pojmenovat.

Zpět