Novoroční koncert České filharmonie

08.01.2018 18:06

Na koncertu Ivy Bittové v Rudolfinu se mi v prostoru za jevištěm dostal do ruky program Novoročního koncertu Česko filharmonie, který několik dní předtím proběhl i v televizi. Říkal jsem si, no to je bezvadné, tak už jsme se u nás v tomto ohledu také probudili. Ne že by Česká filharmonie zahálela, sledoval jsem vloni vlastně úžasnou sérii všech symfonií Antonína Dvořáka. Nicméně něco podobného, jako je Novoroční koncert Vídeňských filharmoniků, respektive formát velkých veřejných koncertů, které se rozběhly po celé Evropě (i Česká televize přenášela open air koncert z Schönbrunnu či Paříže, možná by bylo zajímavé sledovat genezi těchto vystoupení v jejich různých aspektech, včetně toho mediálního), nicméně Česká filharmonie přistoupila k takovémuto typu koncertu až v roce 2014, kdy se uskutečnil Novoroční koncert k Roku České hudby. Ten mohli posluchači slyšet a vidět v přímém přenosu České televize. Ze stránek ČSFD přebírám informaci o jeho náplni:

Zahájení Roku české hudby. Přímý přenos koncertu z Rudolfina v Praze. Ve skladbách J. Suka, I. Moschelese, B. Martinů, A. Dvořáka, B. Smetany, O. Nedbala, M. Ravela, J. Cantelouba a L. Janáčka účinkují M. Kožená, R. Pivoda, I. Sequardt, J. Špaček ml., Pražský filharmonický sbor a Česká filharmonie. Dirigent J. Bělohlávek.

Novoroční koncert České filharmonie v čele s jejím šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem oficiálně zahájí začínající letošní hudební svátky – Rok české hudby 2014. Slavnostní večer je složen z atraktivní pestré mozaiky skladeb a největším lákadlem z nich bude jistě světová premiéra orchestrální verze Dvořákových Písní milostných, které přednese mezzosopranistka Magdalena Kožená. Instrumentovat tento písňový cyklus byl její nápad, skladby pro ni upravil hudební skladatel Jiří Teml. Magdalena Kožená vystoupí také v druhé části programu, kdy zazpívá výběr z Písní z Auvergne od Josepha Cantelouba. V koncertní rapsodii pro housle a orchestr Cikán od Maurice Ravela se sólově představí houslista a koncertní mistr České filharmonie Josef Špaček ml. V podání Pražského filharmonického sboru pak zazní Česká píseň, kantáta pro smíšený sbor a orchestr Bedřicha Smetany. (Česká televize)

V roce 2018, tedy 122. sezoně České filharmonie, se uskutečnil Novoroční koncert s vynikajícími sólisty, klavíristou Ivo Kahánkem a houslistou Jiřím Vodičkou, orchestr řídil mladý venezuelský dirigent Rafael Payare. Koncertu předcházela Silvestrovská generální zkouška, 31. prosince 2017 v 11.00 hod.

Přepsal jsem ve zkrácené podobě medailonek pro mě do té doby neznámého dirigenta, je však, jak jsem vzápětí zjistil, k dohledání na stránce České filharmonie, stejně jako ostatní informace – o obou sólistech či autorech skladeb, jimiž jsou Nikolaj Rimskij-Korsakov, jehož Ruské Velikonoce daly název celému pořadu, Edvard Grieg, jehož Koncert pro klavír a orchestr a moll op. 16 byl na pořadu koncertu v podání Ivo Kahánka, stejně tak jako Camille Saint-Saëns a Pablo de Sarasate, jejich skladby – Introdukce a rondo capriccioso op. 28 a Carmen, fantazie pro housle a orchestr op. 25 zahrál „český Paganini Jiří Vodička.

Rafael Payare
Hluboký cit pro hudbu, skvělá technika a charismatické vystupování – to jsou kvality, které povýšily Rafaela Payareho mezi přední dirigenty mladší generace a umožnily mu pracovat s nejlepšími světovými orchestry.
Mezi zlaté hřeby jeho sezony 2017/2018 se zařadí návraty k Vídeňským filharmonikům, Mahlerovu komornímu orchestru, Chicagským symfonikům, Labské filharmonii Severoněmeckého rozhlasu, České filharmonii a Orchestre de la Suisse Romande. Vedle toho jej čekají debuty v Pittsburghským symfonickým orchestrem, Staatskapelle Dreseden, Minnesotským orchestrem a abonentní řada s Německým symfonickým orchestrem Berlín. Zahájí rovněž cyklus Brucknerových symfonií se symfonickým orchestrem v dánském Aalborgu.
V květnu 2012 získal Payare první cenu v Malkově mezinárodní dirigentské soutěži a v červenci 2012 byl osobně pozván svým učitelem, dnes již zesnulým Lorinem Maazelem, aby dirigoval na jeho festivalu v Castletonu ve Virginii. Odtud se odvíjela úzká spolupráce a v červenci 2015 byl Payare poctěn nabídkou, aby se stal hlavním dirigentem festivalu. V létě 2015 tam dirigoval provedení Gounodovy opery Romeo a Julie a Beethovenovy Deváté symfonie na památku Lorina Maazela.
(zkráceno)

Při sledování v televizi jsem byl v rozpacích, jak to vlastně je, když jsem viděl na pozici koncertního mistra Jana Mráčka, rovněž vynikajícího českého houslistu (před třemi lety například vyhrál prestižní Mezinárodní houslovou soutěž Fritze Kreislera ve Vídni) a nikoli Josefa Špačka, kterého jsem zvyklý u prvního pultu prvních houslí vídat. Ovšemže, Jan Mráček je v seznamu hráčů pro tento koncert uveden jako „koncertní mistr j. h.“, zatímco na stránkách České filharmonie jsou uvedeni v současnosti jako koncertní mistři dva, totiž právě Josef Špaček a Jiří Vodička.

Je jen škoda, že Novoroční koncert nezůstává trvale v archivu ČT, že bylo možné jej přehrát pouze do 15. ledna. A samozřejmě, nejlepší je stejně vidět a slyšet tu muziku naživo. Jiřího Vodičku jsem zažil na jednom z koncertů Dvořákova festivalu coby člena Smetanova tria (Jitka Čechová, Jiří Vodička, Jan Páleníček) ve Dvoře Králové v Hankově domě (14. 4. 2016) a poté v Jičíně v témže roce (19. 12. 2016) s klavíristou Martinem Kasíkem. V obojím případě, snad v Jičíně ještě více i díky tomu, že se tehdejší koncert uskutečnil v akusticky skvělém Porotním sále, byli diváci u vytržení. A mě pochopitelně jako houslistu zajímal právě Jiří Vodička nejvíce.

Novoroční koncert
https://www.csfd.cz/film/359754-novorocni-koncert-ceske-filharmonie-2014/prehled/
https://www.ceskafilharmonie.cz/koncert/1891-novorocni-koncert
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/12079840436-novorocni-koncert-ceske-filharmonie/21854215101

https://www.ceskafilharmonie.cz/o-nas/orchestr/clenove-orchestru/

Jiří Vodička
https://www.jicin.org/redakce/index.php?rok=2016&mesic=2&den=9&lanG=cs&detail=42016&subakce=events&xuser=
https://jan-k-celis.webnode.cz/news/smetanovo-trio-df-2016/

 

Zpět