Lester Young / Lady Be Good ad.

30.03.2017 12:23

Lester Young / Lady Be Good ad. 
klasické jazzové nahrávky

John Fordham ve svém portrétu lestery Younga ve své publikaci Jazz charakterizuje v opozici ke Colemanu Hawkinsovi, vedle Younga druhého saxofonisty rozhodujícího v historii předválečného jazzu  - zatímco Hawkins „přistupoval k saxofonu s harmonickým myšlením klavíristy a jeho silný tón připomínal mlžný roh, Lester Young byl naopak éterický impresionista. Youngův vliv určitou dobu převládal; ve čtyřicátých ltech saxofonista Brex Moore tvrdil, že každý, kdo hraji jinak než Young, hraje špatně. Youngova improvizační technika do značný míry předurčila moderní jazz a jeho hebký tón se stal inspirací pro poválečný cool jazz.“

Lester Young (1909 – 1959) pocházel z hudební rodiny. Sám vyprávěl: „Můj otec byl karnevalový hudebník. Sám hrál na všechny možné hudební nástroje, ačkoli nejraději měl trubku. Vyučoval i zpěv a jezdil po celém okolí …“ Vyrůstal s neworleanským jazzem, i když se narodil na druhé straně řeky Mississippi, v otcově vaudevillové kapele. Také on hrál nejdříve na bicí, pak se učil hrát na housle, následovala trubka, poté altsaxofon. Když bylo Lesterovo asi jedenáct, přestěhovala se rodina do Memphisu, pak se ale usadila v Minneapolis a v době karnevalu (v té době nebyla škola) jezdili po Dakotě a Kansasu, Lester hrál na bicí a lepil plakáty. V roce 1927 po hádce s otcem na cestě po Texasu opustil rodinnou kapelu a tam začíná jeho vlastní kariéra. Není záměrem tohoto příspěvku ji popisovat, v největší zkratce jen připomeňme, že od roku 1933 až do začátku 40. let vystupoval v orchestru Counta Basieho, důležité po zachování jeho hudebního odkazu jsou nahrávky pro label Aladdin Records v těsně poválečných letech 1945 – 1947, který později znovu vydala společnost Blue Note pod titulem The Complete Aladdin Recordings of Lester Young. Tyto nahrávky (na Wikipedii se jim věnuje samostatný poměrně rozsáhlý článek) by byly východiskem dalšího zabývání se osobností a hudbou slavného saxofonisty, pokud bychom se jimi chtěli zabývat. Stejně jako další pozoruhodná padesátá léta, jakkoli byla později narušena alkoholem a vážnými zdravotními problémy, které žel vedly i k brzkému konci velkého jazzového hudebníka.

Info
Lester Young

https://de.wikipedia.org/wiki/Lester_Young
https://de.wikipedia.org/wiki/The_Complete_Aladdin_Sessions

Muzika
Lady Be Good, 1936
orig. G. Gershwin

https://www.youtube.com/watch?v=H6Qky-CvePc
Lester Young
https://www.youtube.com/watch?v=inhvkRFW6wQ
transkripce sólo
https://www.youtube.com/watch?v=PeogXfZHlwQ

Jumpin´at the Woodside, s C. Basiem, 1944
https://www.youtube.com/watch?v=QzpGzqzn4Yw

Lester Leaps In s C. Basiem
https://www.youtube.com/watch?v=zXwXKUrRhPo
These Foolish Things
https://www.youtube.com/watch?v=o7l1Qbtphaw

Aladdin Sessions
https://www.youtube.com/watch?v=LpULp1z3iOI&list=PLoAltjCl27D-Q0V6xpl8YZHvYe3VEGpWr

The best of Lester Young
https://www.youtube.com/watch?v=cwnj-kwTFb0

normal'>a ještě jedna docela zajímavá nahrávka (řada umělců)
https://www.youtube.com/watch?v=5fkbRS9I55M

Info
https://cs.wikipedia.org/wiki/Sidney_Bechet

Zpět