Leonard Cohen / Popular Problems

15.02.2015 11:26

Leonard Cohen / Popular Problems
nejnovější alba nonartificiální hudby

Tak tady samozřejmě okamžitě nastoupí respekt před výjimečnou osobností, která šetří hudbou jak šafránem a jejíž výpověď byla už od prvního alba, Songs of Leonard Cohen (1967), jemuž ještě předcházela celá řada událostí a především i celé dekády básnické tvorby, něčím, co se vymykalo takřka všemu okolo (ovšem byla to doba, kdy se vymykalo opravdu mnohé). Vždy se hovořilo o osobní výpovědi a o literární hodnotě (podobně tomu bylo u Dylana, ostatně jeho producentem byl např. u druhého alba Bob Johnston, který s Dylanem spolupracoval), a Cohen zůstal po celou dobu svého tvoření stálicí, která nikdy nevykřikovala do světa křiklavé upoutávky o svém dalším turné, přesto – mám-li použít tu metaforu – bylo světlo jeho hudby vnitřně intenzívní jako u málokoho.

Poslední, třinácté studiové album, Popular Problems, vyšlo 22. září 2014, tedy jeden den po Cohenových osmdesátých narozeninách, doznalo úspěch u kritiky i u fanoušků (Wikipedie), na první místo v žebříčcích se dostalo v řadě zemí (též u nás, samozřejmě v Kanadě, Dánsku, Holandsku, Rakousku, Belgii, Portugalsku či Švýcarsku). To je ovšem jen vnější efekt, podstatná je obsažnost Cohenova sdělení a sugestivnost jeho podání (jehož výsledkem nicméně může být právě zmíněný úspěch). Já si všimnu pouze dvou věcí, ostatní nechám na skvělé recenzi Michala Bystrova na Aktuálně.cz. Tou první je skutečnost, že text, který je u Cohena vždy primární záležitostí, nechává písničkář dlouho zrát. Na anglické Wikipedii je popsána geneze jednotlivých písní (zatímco obsah sdělení se můžeme dozvědět, je to přece jen v cizí řeči, ze zmíněné recenze) a padají tam mnohdy i data pod rok 2000. Druhá věc je onen pocit, který u jiných autorů nemívám, a který pro mě vytváří zvláštní situaci (ve všech jiných případech by mi to snad vadilo), totiž že Cohen by mohl ty písně zpívat klidně úplně bez doprovodu, ten je jakoby „přidán“, jakoby ty písně byly, jak se v dobách našeho obrození říkalo „oděny do hávu“. V tomto případě „za to může“  jiný „Leonard“ (jak vtipkuje i Bystrov), totiž Patrick Leonard, producent, který je spoluautorsky podepsán pod albem. V naposledy citované recenzi to Bystrov pregnantně formuluje: Do Cohenova světa vnesl eleganci vkusného poprocku a blues, která hezky kontrastuje s neuvěřitelným propadáním zpěvákova hlasu.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Popular_Problems
recenze Aktuálně.cz
https://magazin.aktualne.cz/kultura/hudba/recenze-alba-popular-problems-od-leonarda-cohena/r~f31204d44e1011e494d7002590604f2e/
Jiné recenze
https://kultura.idnes.cz/leonard-cohen-adam-cohen-recenze-alb-d6t-/hudba.aspx?c=A140921_221028_hudba_ob

Muzika
https://www.youtube.com/watch?v=y1N7RuMsvqE

Zpět