Krzysztof Penderecki (1933–2020)

30.03.2020 23:32

Odešla další legenda evropské hudební avantgardy, jeden z nejvýraznějších představitelů soudobé hudby, polský skladatel Krzysztof Penderecki. Vzpomínám si na zjevení, které jsem zažíval, když jsme spolu s Milošem Šejnem poslouchali u něj z gramofonových nahrávek hudbu polských hudebních skladatelů, Karola Szymanowského, Witolda Lutoslawského a Krzystztofa Pendereckého. Penderecki je poslední z této trojice, jenž na konci minulého týdne v Krakově opustil v osmašedesáti letech tento svět.

To, co Penderecki psal, je úžasná hudba. Nejen všechny ty „nářky“, Dies irae atd., ale i třeba filmová hudba k ikonickým filmům, jako je Osvícení či Exorcista. Hrůza, která může potkat člověka, je ztvárněna tak působivě, že nevím, co jiného bych v hudební oblasti vlastně mohl uvést. Vyhledal jsem pár článků v české mediální scéně, kde se o skladateli hovoří. To, co jsem vždy i při pozdějším poslechu vnímal, shrnuje jeden z odstavců článku Borise Klepala na www.magazin.aktuálně.cz, který postihuje základní obrysy Pendereckého díla:

„Pro Pendereckého byly smyčce či žestě stejně důležité nástroje jako psací stroj, siréna nebo pila. Neobvyklé zdroje zvuku nepoužíval jako kuriozity pro pobavení, ale jako součást zvukových klastrů - jakýchsi mnohonásobných zvukových skrumáží, které se staly jeho poznávacím znamením. K jejich překvapivé barevnosti přispívaly neobvyklé techniky ovládání nástrojů i rozšířené sady bicích. Tak tomu bylo i ve skladbě Fluorescence, která v Donaueschingenu o rok později potvrdila úspěch Žalozpěvu za oběti Hirošimy.“

Vzpomínám si také na vlastně nedávné (2017) uvedení Symfonie č. 7 nazvané Sedm bran jeruzalémských na závěrečném koncertu Pražského jara. Dílo jsem slyšel žel jen zprostředkovaně, přesto to byla událost. V Hudebních rozhledech byl publikován rozhovor s autorem, pod jehož taktovkou bylo dílo uvedeno ve Smetanově síni Obecního domu v podání Slovenského filharmonického sboru a Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Záznam lze najít na stránkách Českého rozhlasu, kde ve dvouhodinovém programu zazní v jeho první části dílo českého hudebního skladatele Iši Krejčího, jeho Serenáda pro orchestr, pod taktovkou Pendereckého asistenta Macieje Tworeka. V recenzi Dominika Sirného se dočteme více podrobností o celé události. Na stránkách Muzea umění v Olomouci je umístěna fotogalerie z koncertu, který se konal v tomto městě.

Odkazy

https://www.novinky.cz/kultura/clanek/zemrel-polsky-skladatel-krzysztof-penderecki-40318476

https://magazin.aktualne.cz/kultura/klasicka-hudba/krzysztof-penderecki-nekrolog/r~09f1b4ee71fe11ea9c800cc47ab5f122/

https://vltava.rozhlas.cz/odesel-krzysztof-penderecki-skladatel-ktery-vstrebal-vsechno-co-se-kdy-v-hudbe-5759571

https://operaplus.cz/vyjimecny-nezapomenutelny-vecer-velkolepe-finale-prazskeho-jara-krzysztofem-pendereckim/

https://www.muo.cz/sefo/fotogalerie--2503/

https://www.hudebnirozhledy.cz/2017/04/28/upoutavka-na-kvetnove-cislo-2/

Zpět