Kouř

20.01.2012 12:00

Kouř, 1990, režie Tomáš Vorel

V komentáři  ke svým způsobem kultovnímu filmu Tomáše Vorla se vyjádřil jeden účastník diskuse (ivospetr) na FDb slovy: Kdyby to bylo natočené v roce 1989, bylo by to velmi  odvážné. V roce 1988 by to bylo šílené, před rokem  1987 by skončili tvůrci i herci na Borech. Ale v roce 1990, kdy tento film vznikl, to již bylo   kopání do mrtvoly. Doba už byla jiná, přesto je   dobře, že takovéto nekomerční dílko vzniklo. Mezi jinak pochvalnými až nadšenými hodnoceními na této stránce i na ČSFd , které se rovněž ve velké míře vyjadřují k podtitulku „Muzikál totalitního věku“, je to jeden z mála kritičtějších pohledů, nejde mi ale o to polemizovat s obsahem, nýbrž podtrhnout skutečnost, které si příspěvek všimnul, totiž že film byl natočen v přelomové době a bez faktické znalosti věcí (které právě nemám) není zřejmé, nikoli kterou dobu „děje“ odráží, ale kterou dobu „okamžiku tvorby“ zachycuje.  Je to samozřejmě sklepácká poetika, navazuje na někdejší režisérův studentský film z roku 1985 (viz info na Wikipedii), nicméně např. poslední scéna zachycuje perfektně „převlékače kabátů“ (v Německu Wendehals, „obraťkrk“), charakteristický zjev této doby.  
Kromě zmíněného komentáře jsou tu výtky, že herci přehrávají, že písničky jsou příšerné či proč se to muselo točit jako „buzikál“. To je nicméně právě ta groteskní poetika sklepa, ona nepřirozenost, s jakou hrají. Může samozřejmě nastat diskuse, zda tímto způsobem nejlépe vyjádřit kritický postoj k hovadnosti doby, o které ten film je. „Buzikálnost“ (někde jsem narazil i na termín „rytmikál“) je myslím součástí té přemrštěnosti, expresivity, bláznivosti, kterou celý film hýří.
Je dobré si občas starší filmy připomenout. Člověk si říká, bylo to včera, a pak zjistí, že zapomněl, že už tam hraje výborně hajzla Jaromír Dušek, že tam je Eva Holubová, Lucie Zedníčková a další herci – vedle vlastních Sklepáků (ta otázka je důležitá vzhledem k tomu, do jaké míry se jednotliví herci podílejí na „sklepácké“ poetice).  Sám nemám úplně jasno (ale lze to samozřejmě dohledat) ve vazbách a příslušnostech jednotlivých herců, tak mi je jasné, že Čtvrtníček se „kamarádí“ se Šteindlerem a Vávrou, přitom striktně řečeno Sklepák není („divadelně“ byl v souboru Vrata, dnes Na Zábradlí), Šimon Caban (se svým bratrem Michalem) založil Baletní jednotku Křeč (propojení: jedna z Pražské pětky), podobné to bude (v dalších filmech, v Kamenném mostu) třeba s Janou Synkovou (ta zase kmenově patří do Ypsilonky) atd.

Online na adrese:
https://www.czfilm.eu/2011/07/24/kour-1990/ (odtud na YouTube)
Základní info v databázích:

https://www.csfd.cz/film/9401-kour
https://www.fdb.cz/film/25338-kour.html
Wikipedie, stránky (též Divadlo Sklep) aj.:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kou%C5%99_%28film%29
https://vorelfilm.cz/https://www.osobnosti.cz/tomas-vorel.php
https://www.odaha.com/tomas-odaha/recenze/film/tomas-vorel-kour
https://www.piskafkapis.cz/
https://www.divadlosklep.cz/index.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Divadlo_Sklep


 

Zpět