Kauza se stahováním filmů

23.01.2012 20:37

Hledal jsem dnes informace k  zpracování tématu škola a studenti v českém filmu. Na co jsem ale narazil jako první, byla zpráva na iDnes (pondělí, 23. ledna 2012), že státní zástupkyně podala žalobu na sedmnáctiletého studenta z Liberce, který dával na své stránky odkazy ke stahování či prohlížení filmů online. Celou kauzu komentuje Protipirátská unie, která tvrdí, že i uvedení „linku“ je zveřejněním díla a je tedy protizákonné, studenta naopak hájí Česká pirátská strana, která tvrdí, že tento postup protizákonný není. V reakci na to spustili odkazový server Tipnafilm.cz, kde je linků k filmům několikanásobně více, dokonce zde jsou propojeny odkazy k filmům a recenze na filmových databázích. Na webu je k tématu řada článků, vybírám citát z jednoho z nich:
"Odkaz není zločin. Bez odkazů by internet neexistoval v té podobě, jak ho známe dnes," uvedl na čtvrteční tisové konferenci místopředseda strany Mikuláš Ferjenčík. Jako precedens lze uvést třeba společnosti Google nebo Facebook, které jsou na sdílení a zpřístupňování odkazů postaveny a nikdo je nežaluje. z článku na iDnes
O kauze jsem netušil, nicméně myslím si totéž, co se píše v předchozím odstavci. Spor je jen příkladem nevyjasněných právních vztahů v nové oblasti digitálních médií, ostatně není to tak dlouho, co se probíralo v médiích téma s Wikiknihami. I já si myslím, že „krást se nemá“ a že je třeba respektovat autorská práva. Nicméně honit kluka a hrozit mu čtyřmi léty vězení, to mi připadá opravdu nehoráznost. Je to jen způsob, jak napadnout slabé místo neujasněného systému. Místo toho, aby se ti, kteří chtějí hájit tímto způsobem právo (a já si myslím, že hlavně velké peníze), zasadili o to, aby tedy byly smazány všechny stránky či servery, kde lze filmy neoprávněně stahovat, se vrhnou na studenta, který se příliš neumí bránit.
Mám podobnou zkušenost s literaturou a muzikou už někdy na začátku devadesátých let. Na jednom festivalu se objevil starší pán, možná důchodce, který si takto přivydělával, a dožadoval se dokladů o tom, že byla přihlášena produkce s literárními díly, z nichž se předčítalo. Vyprovodil jsem ho s komentářem, že je to vzdělávací pořad, a že jistě dobře ví, že se v tomto případě žádné poplatky neuplatňují. Věděl jsem to i proto, že se něco podobného řešilo na základních uměleckých školách, kde děti hrály – pochopitelně – i hudební skladby, jejichž komerční produkce se jinak právem zpoplatňuje, u školních koncertů, kde si žáčkové zkoušejí, jak to vypadá být na jevišti, samozřejmě takové pravidlo platit nemůže a nesmí.
Na to, že lze komentovat film podobným způsobem, jako to udělal server Tipnafilm.cz, jsem přišel teprve nedávno, nejsa tak zdatný ve virtuálním prostoru jako dnešní teenageři. Je pravda, i když jsem měl týž nápad, spojit odkaz a recenzi, je to pro mne konfrontace naopak mého autorského textu, který „jsem vymyslel, zformuloval, napsal, dalo to práci atd.“ a s nímž – i při vědomí pomíjivosti toho všeho – tvoří všechny tyto „metatexty“, jak se tomu říká odborně, jakousi další souvislost. A pak bych snad ještě měl pro pořádek říci, že z této činnosti nemám ani korunu. Dávám si velice záležet na tom – i u textů či obrázků - , abych nepřebíral cokoli, co není mým dílem, bez citace, a pokud (víceméně výjimečně) příslušnou pasáž zkopíruji (což je ovšem nikdy nikým nezpochybňovaný, u vědecké práce – byť v tomto případě se o vědu nejedná – naopak vyžadovaný postup), uvádím vždy zdroj (někdy se načte dokonce sám, takže ho jen přemístím). Nicméně v tomto případě zvažuju, že počkám, až si to pánové vyjasní, a linky na online prohlížení uvádět nebudu. Najde si je totiž stejně každé malé dítě.

Další info o tématu:
https://liberec.idnes.cz/sestnactilety-pirat-filmy-jsem-sdilel-pro-zabavu-vydelal-jsem-si-par-tisic-1ub-/liberec-zpravy.aspx?c=A110115_1515493_liberec-zpravy_sfo
https://zpravy.idnes.cz/piratska-strana-brani-studenta-zridila-web-s-odkazy-na-stazeni-filmu-1i7-/domaci.aspx?c=A110707_1614685_liberec-zpravy_oks
https://zpravy.idnes.cz/pirati-spustili-novy-filmovy-odkazovy-server-natruc-protipiratske-unii-1rk-/domaci.aspx?c=A110728_165016_domaci_brd
 

Zpět