Johann Sebastian Bach / Orchestrální suity BWV 1066 – 1069 (V)

25.04.2013 18:05

Johann Sebastian Bach / Orchestrální suity BWV 1066 – 1069 (V)
hudební skvosty minulosti / dílo J. S. Bacha

Suita č. 4 D Dur, BWV 1069

Obsazení: trubka I/II/III, tympány, hoboj I/II/III, fagot, housle I/II, viola, basso continuo

Věty:
    * Ouverture c – 9/8 – c
    * Bourrée I c D Dur
      – Bourrée II ¢ h moll
    * Gavotte c D Dur
    * Menuett I 3/4 D Dur
      – Menuett II 3/4 D Dur
    * Réjouissance 3/4 D Dur

Kromě prvních třech taktů první věty (Ouverture) používá Bach trubky pouze jako zdvojení ostatních nástrojů. Proto existuje domněnka, že původní podoba skladby se obešla bez tohoto nástroje. Vzhledem k tomu, že však neexistuje originální partitura, to je pouhá spekulace.

K datování existuje pouze jeden záchytný bod, totiž jistě pozdější přepracování ouvertury v kantátě Unser Mund sei voll Lachens (BWV 110). Zde připojuje k fugované střední části ještě čtyřhlasý chorál. Tato kantáta byla uvedena v roce 1725, Bach se ve svých prvních letech v Lipsku orientoval především na skládání kantát a dá se tedy, podobně jako u první suity, předpokládat, že si partituru přivezl z Köthenu nebo Výmaru.

V ouvertuře je několik sólových pasáží. První z nich je vyhrazena dřevěným dechovým nástrojům, ale nepřináší žádné tematické rozvedení, druhá představuje jednotlivé tematické prvky, skládá je dohromady, přičemž jsou výrazně nápadné řetězce triol v basech. Třetí sólová pasáž je určena smyčcovým nástrojů, posléze se přidávají ostatní, zvl. hoboje. Závěrečný tečkovaný rytmus opakuje úvodní část.

V tancích staví proti sobě v úvodním Bourrée konsekventně hoboje a smyčcové nástroje, přičemž v závěru připojuje malé fanfárky. Bourrée II v paralelní mollové tónině přednáší výrazně melodii v hobojích nad žertovným virtuózním fagotovým sólem. Gavota se skládá ze dvou částí, v druhé je zajímavý basový motiv, nad nímž se střídají hoboje a smyčce v krátkých čtvrtkách. Menuet představuje klidný protipól a je víceméně konvenční. Závěrečné Réjouissance je naopak neobvyklou hrou melodiky a periodiky, jakou bychom očekávali teprve u hudebníků následující generace. Zajímavá je například excesívní chromatika v závěru skladby.

https://de.wikipedia.org/wiki/Orchestersuiten_%28Bach%29
Muzika
https://www.youtube.com/watch?v=xLeRcJe-1V8 (I)
https://www.youtube.com/watch?v=_PFXYEnUnLc (II)
(Le Concert des Nations
La Capella Reial de Catalunya, conducted by Jordi Savall)

https://www.youtube.com/watch?v=pPnAwusDYe4 (I)
https://www.youtube.com/watch?v=hsD1HxwefHI (II)
https://www.youtube.com/watch?v=Klc_wJJl0X0 (III)
https://www.youtube.com/watch?v=zpDXhvRoFHM (IV)
https://www.youtube.com/watch?v=rxzlXodc7_E (V)
(Capella Istropolitana
Conducted by Jaroslav Dvořák)

https://www.youtube.com/watch?v=HZuRsdyB7hA
(Ton Koopman, Amsterdam Baroque Orchestra)

 

Zpět