Hudba bez hranic / Zahajovací koncert: Vivat tango!

27.04.2020 23:54

Hudba bez hranic / Zahajovací koncert: Vivat tango!

Ladislav Horák – akordeon
Petr Nouzovský – violoncello

9. dubna 2020

Hudba bez hranic vznikla aktuálně spojením Asociace hudebních umělců a vědců sdružující umělce napříč Českou republikou a Nadace Bohuslava Martinů. Lékaři bez hranic jsou jednou z největších humanitárních a zdravotnických organizací na světě. Každý rok ošetří deset milionů pacientů v bezmála sedmdesáti zemích světa. Koncerty bude možné sledovat živě na www.martinu.cz a také na facebooku portálu KlasikaPlus.

Tak si to přečteme na stránkách Nadace Bohuslava Martinů, která v souvislosti s coronavirovou epidemií a z ní vyplývajících okolností, tedy nemožnosti přímých hudebních setkávání, přišla s projektem osmi komorních koncertů, které jsou časově rozprostřeny od 9. dubna, kdy se konal zahajovací koncert až do 28. května, data konání závěrečného koncertu s Epoque Quartetem. Když si čtu jména participujících organizátorů, moderátorů i samotných umělců, probleskávají mi nejrůznější kontexty věci, to, jak se některá jména opakují při aktivitách, které mají etický náboj solidarity a účasti ve společenství, které tady vykresluje své obrysy výrazněji než kdykoli jindy, a přiznám se, že mi to přináší vlny endorfinu stejně silné, jako jedinečné podání hudby našimi předními umělci.

V případě tohoto úvodního koncertu, který jsem si ze záznamu poslechl, jsem si nemohl nevzpomenout na koncerty houslisty Jaroslava Svěceného, kytaristy Miloslava Klause a právě Ladislava Horáka s názvem Ve znamení tanga, které jsem slyšel v několika městech na Dvořákově festivalu, pořádaném Českými doteky hudby. V první minutě pak Lukáš Hurník, který koncert uváděl, označil za „duchovního otce tohoto »festiválku«“ Petra Nouzovského, čímž mi odkryl další kontext věci, načež ve svém úvodu, jak to umí, propojil myšlenku o tom, že izolace vážné hudbě neprospívá, ale že tak tomu bylo dříve po staletí, kdy byl člověk spjat s jedním místem a jedním aktuálním hudebním stylem v době, kdy bylo třeba komplikované cestování, s uvedením tématu večera a jeho hlavního hudebního obsahu, když řekl, že Astor Piazzolla propojení stylů a míst, které je možné dnes, uskutečnil už svým životem.

A už jsme se mohli zaposlouchat do první skladby, Vivat tango, což je podle Lukáše Hurníka „projekt obou pánů“. Jedná se totiž také o album tohoto názvu, tedy Vivat Tango, které obsahuje skladby Astora Piazzoly, José Bragata, Richarda Galliana a které vyšlo v Supraphonu v roce 2014. V anotaci alba se uvádějí skutečnosti, které zmiňuje nejen Lukáš Hurník na tomto koncertu, ale také třeba Jaroslav Svěcený v koncertu s Ladislavem Horákem v Chodovské tvrzi či v dalších případech, je to dobře a stručně shrnuto takto:

Z výzvy Piazzollovy učitelky Nadii Boulanger "Astore, musíš najít svou hudbu!" se zrodil nový žánr, nový barevný hudební svět plný emocí, Tango Nuevo. Nové tango, hudba se svou vlastní identitou, která překračuje hranice žánrů. Ve století stále se prohlubující propasti mezi skladatelem a publikem se Piazzollovi podařilo neuvěřitelné: vystavět most, vytvořil nový žánr - téměř výhradně komorní, s nezaměnitelnou zvukovostí a frázováním, hudbu, kterou posluchači milují a která probouzí jejich emoce. Tango Nuevo učarovalo i akordeonistovi Ladislavu Horákovi a violoncellistovi Petru Nouzovskému, dvěma vynikajícím hudebníkům mezinárodního renomé; v jejich podání se to okouzlení šíří k posluchačům po celé Evropě - na koncertech i prostřednictvím této nahrávky. Na CD najdete i dvě skladby Josého Bragata, který jako violoncellista a aranžér působil v řadě Piazzollových seskupení, a Richarda Galliana, Piazzollova žáka, považovaného dnes za jednoho z nejlepších akordeonistů na světě.

Skladbám Astora Piazzolly je věnována převážná část alba i koncertu pořádaného Nadací Bohuslava Martinů. Byla to hned úvodní skladba, stejnojmenná jako celý projekt, Vivat tango, hráli také samozřejmě velice populární Oblivion (slyšel jsem ji i v řadě jiných interpretací) či  S. V. P. či Libertango (tentokrát v úpravě Pavla Trojana), také skladbu Richarda Galliana Tango pour Claude. Užíval jsem si barvu melodie violoncella, která akcentuje jiné hudební kvality než třeba housle či zpěv. Většina skladeb, jak řečeno, patřila do oblasti zahraniční hudby. Do programu nicméně Petr Nouzovský a Ladislav Horák zařadili i některé české autory, tak od už zmíněného Pavla Trojana, autora filmových pohádkových melodií, padlo také jméno jeho bratra Václava či Eduarda Douši, tedy autorů, s jejichž skladbami Ladislav Horák, kromě jiných, vystoupil v řadě zemí po celém světě, mj. před dvěma roky v Jižní Koreji. Nebudu už uvádět další podrobnosti celého bez několika minut hodinového koncertu, stačí, když řeknu, že byl potěšením na duši.

Odkazy
Zahajovací koncert Hudby bez hranic 9. dubna 2020
https://www.martinu.cz/cz/aktuality/1661-zaznam-zahajovaci-koncert-vivat-tango-9-dubna-1930/

Vivat tango, album Supraphon,
https://www.supraphon.cz/archiv/1560-piazzolla-bragato-galliano-vivat-tango-horak-nouzovsky
https://www.supraphonline.cz/album/76151-piazzolla-bragato-galliano-vivat-tango

https://www.klasikaplus.cz/rozhovor/item/350-ladislav-horak-na-korejsky-poloostrov-zavitam-poprve

 

Zpět