Horem pádem

22.01.2012 17:15

Horem pádem, 2004, režie Jan Hřebejk
Poznámky k českým polistopadovým filmům

Je vcelku přirozené hledisko kritického pohledu, v němž se porovnává nejnovější dílo s těmi předchozími. Každý nový konkrétní výtvor je totiž provázen očekáváním, které je nastavené předchozími výkony. Toto banální konstatování, aplikované na film Jana Hřebejka, je rozšířené o skutečnost, že ve svých předchozích filmech úspěšný český režisér zpracovával koncepčně určitá období v nedávné české minulosti (Šakalí léta, Pelíšky, Musíme si pomáhat, Pupendo) a tímto filmem vstoupil do současné skutečnosti. Ta je samozřejmě vnímána vždy daleko ostřeji vzhledem k možným konfrontacím s právě prožívaným a se skutečností, že realita je prožívána, tedy vnímána citlivěji nejrůznějšími participacemi, aktuálními názory a postoji (v období normalizace například proto řada nejen filmových tvůrců „uhnula“ k dětské literatuře či filmu, k historickým námětům atd.). Na druhou stranu tato právě probíhající přítomnost je neuzavřena a během příštích let se může proměňovat její reflexe („vždyť on měl tenkrát pravdu!“) třeba i právě tím, že se ukážou důsledky dění, které bylo námětem tehdejšího zpracování.
Hřebejkově filmu Horem pádem, uvedený do distribuce v roce 2004, předcházely snímky z období okupace, šedesátých let i normalizace let osmdesátých, ale z dnešního pohledu (anno 2012) mu následovalo dalších sedm (a očekává se osmý) filmů, které onen pohled zase kamsi posunuly, stejně jako se zvětšil odstup od doby, kdy bylo Horem pádem natočeno.
Je zřejmé, že se hodnocení budou rozcházet, na jedné straně je to (podle uživatele Douglas na CSFd) křečovitý, laciný, hysterický, kýčovitý a sentimentální film
a Hřebejkovy filmy mají poslední dobou zoufale sestupnou tendenci, bohužel, kritizují se třeba použité filtry, zvláště žluté, na straně druhé například jsou chváleni postavy Pavla Lišky a Marka Daniela, neboť jejich sprostí vychcánci a rádobydrsní zlodějíčci dokonale vystihují naši dobu, pokud jde o postoj spousty lidí k vymoženostem této někdy až ostudně humánní společnosti - společnosti, která naprosto kontraproduktivně chrání ty, kdo "znaj svoje zpíčený práva"(Gemini) a celé je to vcelku chytře vymyšlené a fungující.
V každém případě má film jedno ústřední téma (to se v komentářích příliš neobjevuje, pouze v recenzích, např. zde), totiž „emigraci/imigraci“ (uprchlictví, rasismus, xenofobie) ve všech podobách: profesor Horecký o ní přednáší, jeho syn Martin (Petr Forman) emigroval do Austrálie, jeho žena Věra (Emilia Vašáryová) rovněž, ale naopak se nechce nechat rozvést. Odloučení je průvodním rysem emigrace a klíčovou záležitostí všech podob společenství ve filmu, od rodiny až po fotbalové fanoušky, zoufale se ujišťující řevem o tom, že je všechno v pořádku. František se vylučuje tím, že se přidal k hooligans, ze společnosti (jiný druh emigrace) a tak bychom mohli pokračovat. Negativní jevy ve společnosti (feťáci, zloději, překupníci atd.) jsou rovněž jistou formou emigrace, odloučení a zpronevěry „slušné společnosti“ (kterou reprezentuje třeba rodina Horeckých, teď myslím profesora a jeho novou partnerku, pokus ovšem rovněž nevychází tak zcela). Výsledkem je opuštěnost (explicitně ji ukazují, pokaždé svým způsobem, vztekem či rezignací, Macháček a Vašáryová), strach, zoufalství.
Možná je to všechno přehrávané, klasický neduh českého filmu. Problém ovšem je, že české publikum skutečnost nechce vidět v plné nahotě (vzpomeňme na kritiku Kamenného mostu, jemuž se vytýkala depresivnost a bezvýchodnost). A komedie je postavená na nepatřičnosti, k níž patří i přehrávání. Ovšemže staronové téma hlášek je problematická (a komentovaná) záležitost: Vždyť je černej! - On ještě vybledne, trošku. - Michael Jackson utratil milióny dolarů, aby vyblednul. (rozhovor Macháčkova Františka a jeho partnerky).
Jestliže jsou k filmu, ověnčenému čtyřmi Českými lvy, v komentářích občas ostré výhrady, přisuzuju to řečenému momentu „natáčené přítomnosti“ a pak vysoké úrovni diskutujícího filmového společenství spíš než neporozumění. Aniž bych i já popíral určité rezervy (z námětu by jistě šlo vytěžit ještě více) či polovičatost, myslím si, že tento snímek má v historii filmu své místo.

Online na adrese:
https://www.czfilm.eu/2011/07/30/horem-padem-2004/
Základní info v databázích:

https://www.csfd.cz/film/154049-horem-padem/
https://www.fdb.cz/film/36082-horem-padem.html
Wikipedie aj.:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Horem_p%C3%A1dem
Recenze:
https://www.kfilmu.net/filmy.php?sekce=recenze&film=horempadem
https://hdmag.cz/clanek/horem-padem-recenze-hd-dvd
https://www.andreazahradnikova.webz.cz/horempadem.htm
https://www.techno.cz/recenze/7780/filmova-recenze-horem-padem
Stránky filmu:
https://www.ceskatelevize.cz/specialy/horempadem/index.php?load=ohlasydetail&id=23

Zpět