Historická a současná hudba českých a světových autorů

31.07.2017 12:21

Historická a současná hudba českých a světových autorů

České filharmonické kvarteto
Štěpán Pražák – housle
Viktor Mazáček – housle
Jiří Poslední – viola
Jakub Dvořák – violoncello

Kostel sv. Mikuláše z Bari / Sobota 22. 7. v 19.30
Lomnické kulturní léto 2017

Hudební začátek letošního, tedy 23. hudebně dramatického festivalu Lomnické kulturní léto zahájilo České filharmonické kvarteto v sobotu 22. července, tedy den po zahájení festivalu v kostele sv. Mikuláše z Bari koncertem s názvem Historická a současná hudba českých a světových autorů. Těmi světovými autory byl Ludwig van Beethoven a Dmitrij Šostakovič, českými Leoš Janáček a Jaroslav Krček. V katalogu jsou tato jména uvedena v pořadí Leoš Janáček, Jaroslav Krček, Ludwig van Beethoven a Dmitrij Šostakovič, dramaturgie koncertu se nicméně přiklonila k logičtějšímu a štěstnějšímu řazení – Beethoven, Šostakovič, Janáček, Krček.

Šťastnějšímu proto, že během večera hudební historie jakoby vyvstala plasticky ve své návaznosti a vytvořila ucelený hudební prostor, což si posluchač určitě uvědomil i v detailech, například to, jak jsou skladby Jaroslava Krčka hluboce zakotveny české hudebnosti a v předchozí historii hudby.  Třeba pizzicato v jeho Smyčcovém kvartetu zarezonovalo s jednou z pasáží Šostakovičovy hudby. Beethovenův Smyčový kvartet c moll, op. 18 (Allegro ma non tanto, Andante scherzoso, Menuetto [Allegro] a Allegretto) v úvodu večera byl skladbou časově nejrozlehlejší, expozé klasického kvarteta. Šostakovičovy Dvě písně op. 36 (Elegie a Polka) svou lehkostí a charakteristickým prvkem lidovosti či lidové zábavy trochu odlehčily předchozí vážnost, a tento rys pak s originalitou melodií byl pravděpodobně tím nejsilnějším momentem, který spojoval celý další průběh večera.

Soused na začátku koncertu při prohlížení katalogu, který právě dostal u vchodu, kroutil hlavou, Janáčkovo „Po zarostlém chodníčku“ přece každý zná jako skladbu klavírní. Měl jsem příležitost se ještě před koncertem na kávě v nedaleké restauraci Babylon umělců vyptat, jak se to s Janáčkovou skladbou má. Dozvěděl jsem se, že výběr, který na koncertě uslyšíme (Naše večery, Lístek odvanutý, Štěbetaly jak laštovičky, Dobrou noc, doufám, že si to pamatuju správně), hráli na turné v Japonsku, kde spolu s ostatními skladbami hostitele zaujaly do té míry, že mají záměr je vydat na albu české hudby. A kromě toho pak natočili celek cyklu v Čechách, v Rudolfinu (v režii Jaroslava Krčka). Úprava navazuje na Jarmila Burghausera, který tuto transkripci kdysi inicioval.

S hudebníky přijela do Lomnice z Mělníka také Jana Laubová, ředitelka společnosti Sun of Art, o.p.s., která České filharmonické kvarteto uvádí. Myslím, že z jejích materiálů (ale mohlo to být i jinde) jsem si na internetu přečetl o dvou turné kvarteta po Japonsku. To první v září-říjnu 2013 s 9 koncerty bylo náročné, na druhém v 2016 s 6 koncerty už hudebníci jeli do známého prostředí. Překvapilo mě, že jsem jméno kvarteta našel na programu nedávného festivalu Colours of Ostrava, tak jsem se na to zeptal. Pořad Hudba a zvuk / Interaktivní hudební show Dr. Michaela Londesborougha s Českým filharmonickým kvartetem (20. 7.) byla prý sama o sobě zajímavá záležitost, Dr. Londesborough, Angličan žijící více než patnáct let v Česku (také známý z televize), je vědec, primárně fyzik, kterého zajímají některé aspekty působení hudby, hudebníci je svým vystoupením demonstrovali. Viktora Mazáčka překvapovalo, jaké organizační problémy na festivalu byly, třeba s parkováním.  

U kávy došlo i na mé otázky k proměnám souboru, který vznikl v roce 2000 pod názvem Filharmonické kvarteto Praha z iniciativy členů České filharmonie Zuzany Hájkové, Jiřího Posledního a Jakuba Dvořáka. V roce 2005 se soubor přejmenoval a hraje pod současným názvem České filharmonické kvarteto. Hrálo v obsazení Pavel Eret, který se stal primáriem, Zuzana Hájková housle, Jiří Poslední – viola a Jakub Dvořák – violoncello. Od roku 2014 je novým primáriem kvarteta houslista Štěpán Pražák a v roce 2015 vystřídal Zuzanu Hájkovou na pozici druhých houslí Viktor Mazáček. Štěpána Pražáka znám z předchozích vystoupení Musicy Bohemicy.

Její umělecký vedoucí, nyní ale v úloze dramaturga 23. ročníku festivalu, Jaroslav Krček koncert v kostele uvedl pozváním na bohaprogram festivalu a slovy o tom, že kvarteto je vlastně symfonie pro čtyři nástroje. A pak už jsme si užívali skvělého výkonu Českého filharmonického kvarteta. I proto, že jsem tu byl brzo, jsem seděl v první řadě vedle Jiřího Ryby, sklářského výtvarníka, který je sice rodák ze Staré Paky, ale od sedmdesátých let žije v Lomnici nad Popelkou a k festivalu, už jen proto, že zde, možná i několikrát, vystavoval své dílo, neodmyslitelně patří. 

Odkazy

https://www.kislomnice.cz/assets/File.ashx?id_org=200190&id_dokumenty=2446
https://www.kislomnice.cz/lomnicke-kulturni-leto-2017/a-2100

https://www.muzikus.cz/ceske-filharmonicke-kvarteto/

https://sunofart.cz/

https://czechquartet.com/o-nas/

Zpět