Georges Bizet / Lovci perel

05.04.2020 00:54

Georges Bizet / Lovci perel
Metropolitní opera, záznam představení z jejích stránek, shlédnuto 4. dubna 2020

Je to zajímavé. Mám rozepsaný komentář ke knize Václava Cílka Tsunami je stále s námi, a chtěl jsem na chvíli „přepnout“. Na „nočním promítání“ Metropolitní opery v New Yorku, kde jsem zhruba před týdnem poslouchal pětihodinový záznam představení posledního dílu tetralogie Richarda Wagnera Prsten Nibelungův, tedy Soumrak bohů, běží záznam Bizetovy opery Lovci perel, jeho druhého nejznámějšího díla. Čtu si recenzi z neděle 17. ledna 2916, tedy z doby, kdy MET operu uváděla (přímý přenos byl 16. ledna), a její autorka Věra Drápelová text v iDnes/Zpravodajství nadepsala: Newyorskou scénou se přelila vlna tsunami. A odhalila perlu. Nemůžu tedy, proti svým vlastním očekáváním začít jinak než konstatováním něčeho, co spojuje tímto skoro neuvěřitelným způsobem jeden aktuální okamžik jednoho vědomí s globálním kontextem pandemie.

Našel jsem si ještě pár údajů o opeře, ještě další recenze (zvl. na OperaPlus), „obsah“ snad nebudu reprodukovat, k dispozici je další odkaz na Wikipedii, pak informace, že záznam šel také na ČT art 20. 1. 2020 (120 min.), tzn. je stále ještě dostupný i na iVysílání (kromě toho i informace o tom, kde všude se hrála i u nás, mj. Liberec, Olomouc, Opava), a už jdu poslouchat. Po úvodních titulcích s několika fragmenty působivých scén (podobně jako u Soumraku bohů a zřejmě i dalších přenosů) uvádí ze zákulisí průvodkyně kontext celé inscenace (newyorský dům operu uváděl před sto lety, tehdy s Enricem Carusem), představuje sólisty a hlavní tvůrce operní inscenace. A už přichází dirigent Gianandre Noseda , ouvertura, a už jde opona nahoru, a vše se rozbíhá svižně sborem, jaký si v tomto objemu může dovolit právě takováto významná kulturní instituce, tedy velkolepě. A vzápětí přichází Zurga, jehož lovci perel vyzývají, ať se stane jejich vůdcem. Poté přichází jeho přítel Nadir, následuje působivý duet obou. Atd. Bylo by možné opakovat komentáře o působivosti vizuální podoby scény, včetně „vodních“ projekcí, velké „knihovny“ či závěrečného požáru, přiměřenosti aktuality inscenace, výborných výkonech sólistů i sboru atd. Nechci ale psát „recenzi“. Znovu odkazuji na řadu dalších přístupných materiálů, takže už jen pár poznámek.

Hudebně je opera zkomponována jako předehra a šestnáct čísel vzájemně provázaných. Jako ta nejzajímavější jsou uváděna tato čísla (zkopírováno z francouzské verze článku na Wikipedii):
no 2 Duo « C'est toi qu'enfin je revois » - Zurga, Nadir (acte I)
no 4 Romance de Nadir « Je crois entendre encore » (acte I)
no 5 Air et chœur « Ô dieu Brahmâ » - Nadir, Leïla et chœur (acte I)
no 7 Cavatine « Me voilà seule dans la nuit » - Leïla (acte II)
no 8 Chanson « De mon amie, fleur endormie » - Nadir, Leïla (acte II)
no 12 Duo « Je frémis, je chancelle » - Leïla, Zurga (acte III)
no 14 Scène et chœur « Sombres divinités » - Personnages et chœur (acte III)

Sólisté v inscenaci (o nich více v odkazech pod textem):
Leïla – Diana Damrau
Nadir – Matthew Polenzani
Zurga – Mariusz Kwiecien
Nourabad – Nicolas Testé
S již zmíněným dirigentem, který řídil orchestr Metropolitní opery sbor, byla opera nahrána na DVD Warner Classics Erato.

Po závěrečných titulcích s potleskem následují ještě rozhovory se sólisty či techniky, kteří se podíleli na některých vizuálních efektech, rovněž přispívajících k úspěchu inscenace (od 2:00:38).

Přepisuju ještě úvod komentáře v někdejším Průvodci operní tvorbou Anny Hostomské (s. 185): „Lovci perel svým námětem cejlonsko-indickým dali Bizetovi možnost nasadit zcela zvláštní, neobyčejně sugestivní intonaci. Jsou tu sice prvky indického zpěvu a zejména indických rytmů tanečních, ale v Bizetově zhudebnění se stávají předobrazem impresionistického výrazu, jak se rozvinul teprve na konci století. Jemná, nadýchnutá arióza a velmi sugestivní instrumentace, která v intermezzových partiích orchestrálních ukazuje velkého mistra dramatické charakteristiky, vyznačují tuto zpěvohru, v níž velmi mnohé dodnes je součástí populárního repertoáru všech možných orchestrů.

Odkazy
Lovci perel

https://cs.wikipedia.org/wiki/Lovci_perel
synopse (v němčině, lze ale nastavit i v jiných jazycích, na téže adrese i celé libreto v angličtině, případně klavírní výtah)
https://opera-guide.ch/operas/les+p%C3%AAcheurs+de+perles/synopsis/de/

recenze inscenace
https://www.idnes.cz/kultura/hudba/metropolitni-opera-lovci-perel.A160117_131128_hudba_era
https://operaplus.cz/198211-2/

Sólisté
https://cs.wikipedia.org/wiki/Diana_Damrauov%C3%A1
https://de.wikipedia.org/wiki/Mariusz_Kwiecie%C5%84
https://en.wikipedia.org/wiki/Matthew_Polenzani
https://en.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Test%C3%A9

Noční přenosy z Metropolitní opery v době pandemie:

PROGRAM:

Úterý 17. března  G. Puccini – BOHÉMA (záznam z roku 2008)  online do 18. 3. 20:30
Diriguje Nicola Luisotti, v hlavních rolích Angela Gheorghiu a Ramón Vargas

Středa 18. března  G. Verdi – TRUBADÚR (záznam z roku 2015)
Diriguje Nicola Luisotti, v hlavních rolích Anna Netrebko, Dolora Zajick, Yonghoon Lee a Dmitrij Chvorostovskij

Čtvrtek 19. března  G. Verdi – LA TRAVIATA (záznam z roku 2018)
Diriguje Yannick Nézet-Séguin, v hlavních rolích Diana Damrau, Juan Diego Flórez, Quinn Kelsey

Pátek 20. března  G. Donizetti – DCERA PLUKU (záznam z roku 2008)
Diriguje Marco Armiliato, v hlavních rolích Natalie Dessay, Juan Diego Flórez

Sobota 21. března  G. Donizetti – LUCIE Z LAMMERMOORU (záznam z roku 2009)
Diriguje Marco Armiliato, v hlavních rolích Anna Netrebko, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień

Neděle 22. března  P. I. Čajkovskij – EVŽEN ONĚGIN (záznam z roku 2007)
Diriguje Valerij Gergijev, v hlavních rolích Renée Fleming, Ramón Vargas, Dmitrij Chvorostovskij

Pondělí 23. března – R. Wagner – TRISTAN A ISOLDA (záznam z roku 2016)
Diriguje Simon Rattle, v hlavních rolích Nina Stemme, Ekaterina Gubanova, Stuart Skelton, Jevgenij Nikitin, René Pape

Úterý 24. března – R. Wagner – ZLATO RÝNA (záznam z roku 2010)
Diriguje James Levine, hlavních rolích Wendy Bryn Harmer, Stephanie Blythe, Richard Croft, Gerhard Siegel, Dwayne Croft, sir Bryn Terfel, Eric Owens a Hans-Peter König

Středa 25. března – R. Wagner – VALKÝRA (záznam z roku 2011)
Diriguje James Levine, v hlavních rolích Deborah Voigt, Eva-Maria Westbroek, Stephanie Blythe, Jonas Kaufmann, sir Bryn Terfel a Hans-Peter König

Čtvrtek 26. března – R. Wagner – SIEGFRIED (záznam z roku 2011)
Diriguje Fabio Luisi, v hlavních rolích Deborah Voigt, Hunter Morris, Gerhard Siegel, sir Bryn Terfel a Eric Owens

Pátek 27. března – R. Wagner – SOUMRAK BOHŮ (záznam z roku 2012)
Diriguje Fabio Luisi, v hlavních rolích Deborah Voigt, Wendy Bryn Harmer

Sobota 28. března – R. Wagner – MISTŘI PĚVČI NORIMBERŠTÍ (záznam z roku 2014)
Diriguje James Levine, v hlavních rolích Annette Dasch, Johan Botha, Paul Appleby a Michael Volle

Neděle 29. března – R. Wagner – TANNHÄUSER (záznam z roku 2015)
Diriguje James Levine, v hlavních rolích Eva-Marie Westbroek, Michelle DeYoung, Johan Botha

Pondělí 30. března – F. Poulenc – DIALOGY KARMELITEK (záznam z roku 2019)
Diriguje Yannick Nézet-Séguin, v hlavních rolích Isabel Leonard, Adrianne Pieczonka a Karita Mattila.

Úterý 31. března – G. Rossini – LAZEBNÍK SEVILLSKÝ (záznam z roku 2007)
Diriguje Maurizio Benini, v hlavních rolích Joyce DiDonato, Juan Diego Flórez a Peter Mattei

Středa 1. dubna – J. Adams – NIXON V ČÍNĚ (záznam z roku 2011)
Diriguje John Adams, v hlavních rolích Janis Kelly a James Maddalena

Čtvrtek 2. dubna – G. Verdi – DON CARLOS (záznam z roku 2010)   
Diriguje Yannick Nézet-Séguin, v hlavních rolích Marina Poplavskaya, Roberto Alagna, Simon Keenlyside a Ferruccio Furlanetto

Pátek 3. dubna – G. Bizet – LOVCI PEREL (záznam z roku 2016)
Diriguje Gianandrea Noseda, v hlavních rolích Diana Damrau, Matthew Polenzani a Mariusz Kwiecien

Sobota 4. dubna – G. Verdi – MACBETH (záznam z roku 2014)
Diriguje Fabio Luisi, v hlavních rolích Anna Netrebko, Joseph Calleja, Željko Lučić a René Pape

Neděle 5. dubna – V. Bellini – NORMA (záznam z roku 2017)
Diriguje Carlo Rizzi, v hlavních rolích Sondra Radvanovsky, Joyce DiDonato, Joseph Calleja a Matthew  Rose

(zkopírováno z adresy:)
https://www.aerofilms.cz/magazin/met-mimoradne-otevrela-archiv-nabizi-zdarma-zaznamy-nejuspesnejsich-oper/
další
https://operaplus.cz/online-prenosy-v-obdobi-koronaviru-nabidne-i-newyorska-metropolitni-opera/

 

Zpět