Gautrain

12.02.2013 17:21

Gautrain
významné stavby současnosti

Další z příkladů, jak jazyková hříčka, to znamená v podstatě cosi kreativního, postihuje něco z podstaty pojmenované věci. Umělé slovo spojující název jedné jihoafrické provincie (Gauteng) a anglického slova pro vlak (train) označuje regionální systém železniční dopravy v této oblasti. Její síť spojuje takřka čtyřmilionové hlavní město této provincie a jedno z nejvýznamnějších měst celé části kontinentu Johannesburg, hlavní město státu, tedy Jihoafrické republiky, Pretorii a Mezinárodní letiště OR Tambo. Má tři základní trasy v délce asi osmdesáti kilometrů.

První úsek trasy vedoucí mezi centrem Johannesburgu a letištěm byla otevřena v červnu roku 2010, několik dní před konáním mistrovství světa ve fotbalu. Další části byly zprovozněny a otevřeny ve dvou etapách v roce 2011 a 2012.

Gautrain je páteří městské hromadné dopravy, zvláště i díky četným možnostem parkování osobních vozidel (park and ride) a návazné autobusové sítě.  V roce 2000 oznámil Mbhazima Shilowa, premiér provincie zahájení realizace projektu. Nové spojení slouží především zlepšení infrastruktury mezi oběma významnými městy v provincii. Hlavním impulsem bylo přitom konání mistrovství světa ve fotbale. V roce 2002 bylo uvolněno z rozpočtu sedm miliard jihoafrických randů a do soutěže se přihlásily obě konsorcia, Bombela und Gauliwe. Jako favorit se ukázalo první z nich, v roce 2004 vyvinulo enormní tlak na vládu, když hrozilo, že se ze soutěže stáhne, když nebudou zvýšeny předpokládané náklady. Konečnou cifrou pak bylo 23 miliard randů.

Konsorcium Bombela sestává ze čtyř podílníků po 25 procentech. Kompetentní pro stavbu tunelů je francouzská firma Bouygues SA, kanadský koncern Bombardier dodává vozy a lokomotivy, dále jsou pak součástí konsorcia obě jihoafrické firmy, Murray & Roberts, stavební firma, a Strategic Partners Group (Black Economic Empowerment).

Nejvyšší povolená rychlost je 160 km/hod., přičemž doby jízdy ze stanice Park Station v Johannesburgu do Hatfieldu, konečné stanici v Pretorii, trvá 42 minut. Rozchod trati byl zvolen 1435 mm (normální rozchod), zatímco velká část jihoafrických tratí je osazena s úzkým rozchodem 1067 (cape gauge, iniciály CAP podle skandinávského inženýra Carla Abrahama Pihla, který jej při stavbě tratí používal).

Bývá občas kritizováno, že při plánování nebyly zohledněny sídliště chudých (slumy), zvané zde townships, jako je Soweto v Johannesburgu (zkrácený název pro South Western Townships) či Mamelodi v Pretorii.

https://de.wikipedia.org/wiki/Gautrain
https://www.gautrain.co.za/

YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=GSbBwDj6_b4
https://www.youtube.com/watch?v=ov4BJHpBG8I
https://www.youtube.com/watch?v=83BS9nEEX4g

Zpět