Gabriela Demeterová

23.09.2011 11:34

Gabriela Demeterová
čeští houslisté

Zatímco v populární hudbě je podíl mužů a žen, řekl bych, vyvážený, ve „vysokém“ umění je v té nejvyšší třídě relace hodně posunutá ve prospěch mužů. Není divu, ani v České filharmonii před časem snad nebyly žádné ženy a existují některé světové orchestry, kde prostě ženy nejsou. Nechci rozvádět populistické úvahy o tom, proč to tak je. V každém případě ona sláva je velká řehole, spojená s trmácením se po celém světě, a to nebude jediný důvod, proč není tolik žen houslistek jako mužů. Napadá mne ještě srovnání s ostatními obory umění, ve výtvarném umění Magdalena Jetelová, v operním zpěvu Dagmar Pecková, v dirigování to byla kdysi Vítězslava Kaprálová, nejspíš dodnes výjimka. V divadle či baletu je to samozřejmě jinak. Ale ke Gabriele Demeterové, o níž je tento text.
Začala hrát na housle již ve třech letech. Od roku 1983 studovala v Praze na konzervatoři a na Akademii múzických umění u prof. Nory Grumlíkové. Od roku 1980 se účastnila mnoha soutěží doma i v zahraničí, kde získala řadu ocenění, mimo jiné na Kocianově houslové soutěži v České republice nebo na Mezinárodní soutěži Yehudi Menuhina v Anglii.
To je úvodní odstavec z jednoho článku. A hned první bod pro mne při jménu Nory Grumlíkové, u níž studoval rovněž Ivan Ženatý, který jí vysekl v jednom rozhovoru poklonu. A druhý bod vzápětí, když si v tomtéž článku (na kultura.dama.cz) čtu repertoár, v němž se několirát objevuje milovaný H. I. F. Biber, barokní skladatel, sám vynikající houslista. Což má následující kontext: G. Demeterová je od roku 1995 sólistkou a uměleckou vedoucí komorního souboru Collegium českých filharmoniků, který se specializuje na interpretaci barokní hudby a málo známých děl českých autorů.
A do třetice pak přibývá sympatií, když si připomínám, že Demeterová hraje stejně dobře jako na housle také na violu. Konkrétně mám na mysli nahrávku děl Carla Stamitze, syna proslulého Jana Václava Stamice, zakladatele Mannheimské školy, o němž vím, že složil řadu pěkných věcí pro violu. Na albu, které natočila se zmíněným Collegiem, jsou skladby Koncert D dur a Koncert A dur pro violu a orchestr a Koncertantní symfonie D dur pro housle a violu a C dur pro dvě violy a orchestr.
A jen bych si přece jen poněkud posteskl, že se na YouTube nedá najít vlastně nic „pořádného“ k poslechu. Efektní Vivaldiho Bouře ze Čtvero ročních dob je záležitost až příliš profláklá (hraje ji kdekdo včetně Vanessy Mae), muzika s cimbálkou taky supr, ale nějaký parádní houslový koncert jsem nenašel. Bude to chtít vyrazit „do terénu“ na nějaký koncert v koncertním sále. Ale to už není věc tohoto článku.

Výběr článků
https://kultura.dama.cz/clanek.php?id=6506
https://www.babinet.cz/zobraz.php?1304
https://www.aviso.cz/archiv/demet.htm
https://www.muzikus.cz/projekty/Romanticky-koncert-v-ramci-festivalu-Struny-podzimu-s-Gabrielou-Demeterovou~02~listopad~2005
Muzika
Vzpomínka na Zbiroh
https://www.youtube.com/watch?v=dYzfPsj5HEo&feature=related
Vivaldi (Čtvero ročních období, Bouře) v Sazka aréně
https://www.youtube.com/watch?v=crFdO7ArNOc
na Slovácku (lidová cimbálová muzika na el. housle)
https://www.youtube.com/watch?v=3Vh9HwNZKsk&feature=related
Antonio Vivaldi, Koncert pro dvoje housle a moll (s Veronikou Linhartovou)
https://www.youtube.com/watch?v=yiCukw97J1c&feature=related
s Anetou Langerovou, V bezvětří
https://www.youtube.com/watch?v=VRexOW9hdM8&feature=related



 

Zpět