Ferdinand Piëch / Poslední manažer, který uměl stavět auta

31.08.2019 21:05

Nemusí to být ani fanda do historie automobilu, nejspíš každý zná jméno Ferdinand Porsche. Německý automobilový konstruktér původem z Čech, z Vratislavic nad Nisou, který se zapsal do dějin svým projektem „lidového vozu“ (Volkswagen), zvláště pak legendárního Brouka. Jeho syn Ferry Porsche pak proslavil značku shodnou s rodovým jménem. Jméno Ferdinand Piëch už jsem ale (nejsa rozhodně systematický fanda do historie automobilu) neznal do těchto dnů, kdy jsem si přečetl v novinách (MF dnes) jeho nekrolog s titulkem, který jsem převzal do druhé části názvu tohoto příspěvku. Vnuk Ferdinanda Porsche zemřel 25. srpna 2019 v Bavorsku.

Článek hovoří o patriarchovi „starého střihu“, muži, který řekl novinám Die Welt, že „trpí extrémně silnou nedůvěrou v ostatní lidi“ a vyznačoval se tedy autoritativním přístupem. „Mluvilo se o něm jako o nevypočitatelném lišákovi, který je výkonný, despotický, pedantský a geniální. Kariér udělal několik a vždy se dostal na vrchol.“ V šedesátých letech, nespokojen s pomalostí aut firmy ve Stuttgartu, vyvinul Piëch, jenž se narodil 17. dubna 1937 ve Vídni, na vlastní pěst a riziko firmy závodní model 917. V roce 1972 musel firmu na základě rodinné dohody firmu opustit, založil si konstrukční kancelář a přesídlil do Ingolstadtu, sídla „nenápadné značky Audi“. Ta se nicméně stala v polovině 60. let majetkem Volkswagenu, v roce 1977 rozjíždí vývoj Audi Quattro a od roku 1988 je šéfem značky. V letech 1993 až 23002 působil jako generální ředitel koncertu Volkswagen. „Zasloužil se o vývoj tehdy nejrychlejšího sériového auta planety, Bugatti Veyron, jehož vývoj započal v roce 1998. V letech 2002 až 2015 je pak předsedou dozorčí radu koncernu. V onom posledním roce pak známe firmu z té horší stránky, nejspíš každý zaznamenal aféru podvádění s emisemi.

Více bychom se o osobnosti Ferdinanda Piëcha možná dočetli na kde je o něm i v češtině poměrně podrobný článek, Wikipedii či v německých (ale i českých) publicistických komentářích, nicméně v tom novinovém vystoupí výrazněji protiklad tvrdého vládnutí „stylem absolutistického monarchy“, na straně druhé vůdčí schopnosti, díky nimž v dobách šéfování Volkswagenu „zdvojnásobil tržby a ze ztráty ho obrátil k ziskům“, díky jeho odvaze se už automobilka Audi vyšplhala na přední pozici, v níž se stala „vážným konkurentem kdysi nedostižných vzorů Mercedesu a BMW, v pozici šéfa koncernu pak přidal k jeho značkám VW, Audi, Seat a Škoda i luxusní Bentley a Lamborghini a Bugatti. Vzpomínám si, jak jsem kdysi četl, že „stejné kličky“ se vyrábějí pro nejrůznější auta – ano, to je to, co je zde pojmenováno jako „systém sdílených platforem napříč značkami“, což radikálně snížilo náklady.

A poslední věc, kterou bych neměl pominout, je akcent na skutečnost, že Piëch byl génius, jak se vyjádřilo několik osobností, a jak o tom svědčí i jeho šílené, nerentabilní, ale zcela ojedinělé projekty jako byl VW Phaeton, pro který nechal Piëch postavit prosklenou halu v Drážďanech. To, že to byl finančně drsný propadák, právě patří k věci. Do něčeho takového by se obyčejný člověk, který myslí „jen“ ekonomicky, nikdy nepustil.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Pi%C3%ABch
https://www.autoweb.cz/zemrela-velka-osobnost-ktere-vdeci-soucasny-motoristicky-svet-za-svou-podobu/
https://www.e15.cz/byznys/fleet-special/ferdinand-piech-a-pet-nejvyznamnejsich-automobilu-ktere-vytvoril-prohlednete-si-galerii-1361860
https://byznys.ihned.cz/c1-66630450-za-ferdinanda-piecha-stoupal-vw-na-vrchol-automobiloveho-prumyslu-o-skodovce-mluvil-jako-o-nejhezci-dceri-koncernu

Zpět