Dmitrij Šostakovič / Baletní suita č. 1

20.01.2013 16:31

Další ze suit, které jsou podle mého názoru tak trochu „salónní hudbou“, v každém případě materiálem, který může být zdrojem „hitovek“, jakými se stal třeba Valčík č. 2 ze Suity pro varietní orchestr. Zmiňuji jej také proto, že první skladbou z Baletní suity č. 1, kterou si můžeme poslechnout ve výběru 100 videí na YouTube, je Lyrický valčík, identický s tím, který známe z Jazzové suity č. 1. Může tak vzniknout tak trochu chaos, Šostakovič ovšem často pracoval tímto způsobem, že nově řadil starší hudební materiál, dopracovával materiály jiných autorů (stačí se podívat na jeho rozsáhlou diskografii). Je to postup, který byl charakteristický právě pro avantgardní umělce: Vzpomeňme z jiné oblasti třeba na Bertolda Brechta a jeho Žebráckou operu, parafrázující barokní dílo – o něm článek na těchto stránkách někdy tuším před rokem. Ostatně J. S. Bach dělal něco podobného, buď upravoval své vlastní skladby pro jiná obsazení, nebo použil hudební materiál jiných skladatelů. Pro pořádek tedy kopíruju seznam ze stránek allmusic.com:

1. Lyric Waltz (= No. 1 of Suite for Jazz Orch. No. 1)
2. Dance (Pizzicato) (from ballet: The Limpid Stream, Op. 39)
3. Romance (from ballet: The Limpid Stream, Op. 39)
4. Polka (from ballet: The Limpid Stream, Op. 39)
5.  Waltz-joke (from ballet: The Bolt, Op. 27)
6. Galop (from ballet: The Limpid Stream, Op. 39)

Tady nicméně byla situace ještě o něco složitější:  Skladatel Lev Atovmian zaranžoval v letech 1949-1952 tři suity z Šostakovičovy baletní a filmové hudby a z jeho Jazzové suity pro orchestr z roku 1934. Většinu částí převzal nicméně ze suity Průzračný potok (zde v seznamu uv. The Limpid Stream), kompozice z let 1934-5, která měla dvacetdevět čísel. V Baletní suitě č. 1 pocházejí čtyři ze šesti čísel právě odtud. První skladba je, jak už řečeno, z Jazzové suity č. 1 (Suity pro jazzový orchestr č. 1), sotva dvě minuty rozverné muziky s „profláklou“ melodií (viz mé tvrzení nahoře). Další, Tanec, má podtitul Pizzicato a jeho téma může připomenout Griega. Následující Romance je sentimentální, bezstarostná melodie, jehož sólo na hoboj má kouzlo jednoduchosti a neokázalosti. Pro svou lehkost je ceněna mezi těmito skladbami Polka, pozoruhodné jsou barevné a rytmické zvukové hrátky. Pátý Valčík-Humoreska je nejdelší v řadě, delikátní lahůdka, s dobrou náladou a barvou karikatury hudby, připomínající Strausse a Vídeň. Galop je hlučný tanec, a spolu s Polkou považován za nejlepší z první baletní suity.

https://www.allmusic.com/composition/ballet-suite-no-1-for-orchestra-assembled-by-atovmyan-mc0002355644

https://www.youtube.com/watch?v=SmgeZgoSjuk 1
https://www.youtube.com/watch?v=Uh7xrn9G25k 2
https://www.youtube.com/watch?v=2p_Qzt8nHHM 3
https://www.youtube.com/watch?v=pfewZL-IkUY 4
https://www.youtube.com/watch?v=I5Z4EzGoF0A 5
https://www.youtube.com/watch?v=_X_jlDK5RD8 6
(poslední odkaz je z jiné série, která se dá rovněž dohledat, poslední číslo jsem v předchozí řadě nenašel)


 

Zpět