Daft Punk / Get Lucky

11.12.2018 21:19

Daft Punk / Get Lucky
příběhy slavných songů

Když si pustíte některé z videoklipů skupiny Daft Punk, třeba Harder, Better, Faster, Stronger (nebo další, viz odkazy dole), slyšíte „čistou“ elektroniku, z kompozičního hlediska repetitivní muziku, tzn. opakující se motiv, pro nějž je příznačný, že nepřejde, jako to bývá, k refrénu, jenž představuje naplnění očekávání určitého zlomu – zde tedy případné očekávání (z hlediska běžné konvence evropské muziky) naplněno není a v tom je také onen efekt této estetiky. Příznivci této muziky pak mají svůj požitek v jiných kvalitách této hudby.

V songu Get Lucky, jemuž se věnuje Honza Dědek v 256. dílu Příběhů slavných písní (Instinkt, 29. března 2018) je to jinak. Dvojice Guy-Manuel de Homer-Christo a Thomas Bangalter, kteří představují Daft Punk se spojili s americkým raperem Pharrellem Williamsem, který je oslovil, a k nim se připojil ještě kytarista a zakladatel disco kapely Chic Nil Rodgers, a v této dílně vznikla trochu jiná muzika – stačí si poslechnout („refrén“ tu sice rovněž není, ale „přidávají“ se vokály, celá skladba je výrazněji strukturovaná). Dědkův článek o písni (nyní je to opravdu píseň s tím, co si pod tím slovem představujeme) je (a jeho články čtu vždycky rád pro jejich konkrétnost, v níž se vynořuje plasticky příběh každé písně, o níž píše) tentokrát opravdu mimořádně nabitý informacemi, můžeme jít po jednotlivých vláknech, tedy zabývat se dále právě Williamsem, Nilem Rodgersem, ale i sledovat další souvislosti, zde např. způsob vzniku, místo nahrávání, název (podle oblíbeného alba kanadské kapely Loverboy), další život skladby atd.

Zajímavé je, že ta kvalitnější nahrávka (druhá v odkazech) má „jen“ cca 200 mil. zhlédnutí (prosinec 2018), zatímco jiná (prakticky bez vizuálního materiálu) miliónů čtyřista. Nebude to tedy něco tak „pitomého“, jak by napovídal překlad slova daft do češtiny. Ostatně toto slůvko je reakcí na malou přízeň britských kritiků, kteří hudbu předchozí kapely, v níž tito hudebníci hráli (jmenovala se „Darlin“), označili jako hloupou (a daft punky thrash, v češtině máme ještě jedno hezké slovo – přihlouplou). I když to není to, co já sám rád poslouchám, rozhodně bych to takto neoznačil, třeba už jen použití hlasových filtrů je funkční, a ani rytmický princi „Four to the Floor“ charakteristický pro house music (čtyři akcentované čtvrťové noty v baskytaře a bicích), k níž se tahle muzika řadí (možná ještě přesněji french house music), mně v tomto případě neodpuzuje.  Natočení muziky k filmu Tron: Legacy 3D je pak další kapitola, kterou bych se mohl zabývat v rámci řady příspěvků o filmové hudbě.

Odkazy
https://cs.wikipedia.org/wiki/Daft_Punk

Muzika
Harder, Better, Faster, Stronger
https://www.youtube.com/watch?v=GDpmVUEjagg

Around the World
https://www.youtube.com/watch?v=yca6UsllwYs
Revolution 909
https://www.youtube.com/watch?v=uURB-vo9rZ4&index=6&list=RDyca6UsllwYs

Get Lucky
https://www.youtube.com/watch?v=5NV6Rdv1a3I
https://www.youtube.com/watch?v=5NV6Rdv1a3I

Zpět