Chick Corea / Piano Improvisations

10.03.2016 23:40

Chick Corea / Piano Improvisations
velikáni světového jazzrocku / Chick Corea VI

Na začátku sedmdesátých let vydal Chick Corea dva roky po sobě (1971 A 1972) dvě alba, která označil jako Piano Improvisations Vol. 1 a Piano Improvisations Vol. 2. Hudba byla nahrána během dvou dní v norském Oslu a jediným hudebníkem, koho uslyšíme, je Corea. Na prvním albu je třináct skladeb, jejichž autor je Corea – s výjimkou páté stopy, Sometime Ago, kde je spoluautorem Neville Porter. Touto skladbou se uzavírá řada skladeb „s různými názvy“, totiž Noon Song, Song for Sally, Ballad for Anna a Song of the Wind, zbytek alba je suita Where Are You Now?: A Suite of Eight Pictures, jejíž jednotlivé části jsou označeny Picture 1, Picture 2 atd.

Na druhém albu pak nalezneme devět skladeb, převážně autorských, s výjimkou Masqualera, jejímž autorem je Wayne Shorter a Trinkle, Tinkle Thelonia Monka (na internetu ji můžeme najít také v podání Monka a Coltranea).

Obě alba nás odklánějí od nejznámější podoby Coreovy hudby, jíž je beze sporu ta, kterou u „vážné“ hudby označujeme jako komorní, která se ale při stejném počtu hudebníků (tria, kvarteta, kvinteta) zvláště v jazzrockové podobě ale spíše blíží (přinášejí to zvukové možnosti elektroniky) často až k hudbě symfonické, byť Corea si v tomto ohledu udržuje jistou rezervovanost a i zde je jeho projev vždy komorně „konkrétní“). Nejznámější formace je určitě Return to Forever, jejíž alba vycházela v sedmdesátých letech, podobně jako tyto klavírní improvizace (vzápětí po nich), které akcentují – tím, že se jedná o jediný nástroj, nezávislý na souhře s ostatními hudebníky – onu improvizační uvolněnost, která je vlastní Coreově hudbě jako protipól precizních sekvencí, které nalezneme u zmíněné formace. To, co nyní říkám, je ovšem určitá konstrukce, nutná pro vyjádření něčeho, co je daleko širší, pomyslíme-li jen na řadu nejrůznějších kontextů Coreovy spolupráce s řadou významných osobností současné nonartificiální hudby, nicméně přináší jednu pozoruhodnou facetu v celé Coreově díle.

K obsahu Klavírních improvizací se jejich autor a interpret vyjádřil těmito slovy: Tato hudba vznikla z touhy komunikovat a sdílet sen o lepším životě s lidmi po celém světě.

Snad ještě zmínku k obalům původních LP desek: uvolněný podpis, na prvním z nich v červené barvě, na druhém v zelené, jako by naznačoval něco z charakteru samotné hudby.

Info
https://en.wikipedia.org/wiki/Piano_Improvisations_Vol._1
https://en.wikipedia.org/wiki/Piano_Improvisations_Vol._2

Na Youtube v současnosti nenajdeme celé album, ale jednu řadu (několik skladeb z prvního alba)
https://www.youtube.com/watch?v=90FIveWNH8I&list=PLDshYSXMPFh2WIjZbTfedUXa0mmAVfwLe
a další samostatné skladby: pár jich je zde:
https://www.youtube.com/watch?v=WKdYFAhHJOs
https://www.youtube.com/watch?v=AbEivfhsKsg
 

Zpět