Chick Corea / Light as a Feather

10.03.2016 17:53

Chick Corea / Light as a Feather
velikáni světového jazzrocku / Chick Corea III

Jedna z prvních jazzrockových desek, přičemž u této první inkarnace Return to Forever je méně rocku než brazilské latiny coby jazzového vlivu. Jsou to perkuse Airta Moreirase i zpěv Flory Purimové, ale i Coreovy sympatie pro tuto hudební oblast jsou příznačné.

Méně elektriky a rocku než u souputníků z Mahavishnu Orchestra kolem Johna McLaughlina a méně funky než u Headhunters Herbie Hancocka, ale v nejlepších momentech se Corea & Co. prezentují strhujícím způsobem, říká o albu Udo Gerhards v recenzi na babyblaue-seiten.de. Ne všechny songy jsou highlights, ale tak to u alb bývá. You're Everything je docela konvenční jazzový song s lehce elektrickým obsazením, jehož možnosti ale konsekventně nevyužívá, a titulní skladba nemá právě silnou melodii, která navíc není v nejlepší poloze pro Purimovou. Hekticky svižný Captain Marvel a co do vokálů přesvědčivá, skoro hymnická skladba 500 Miles High ale posluchače bohatě odškodní. A pak tu je samozřejmě strhující klasika, Spain, kterou někteří posluchači slyšeli v nejrůznějších dalších podobách. Kromě toho tu je řada skvělých sól – na e-piano, flétnu, saxofon či kontrabas (zde je ostatně Stanley Clarke čistě akustický) a na každé notě skvělá nálada, která nechává tušit, s jakým entusiasmem tenkrát mladí jazzoví hudebníci hráli.

Gerhardsovu podle mého názoru poněkud příkrou kritiku doplním několika poznámkami z anglické Wikipedie. Zmíněná úvodní skladba You're Everything patří (podle ovšem neověřeného) tvrzení ke Coreovým nejoblíbenějším melodiím. Titulní druhá skladba je první větší skladbou Stanley Clarka, mimochodem druhého nejvýznamnějšího baskytaristy jazzové a fusion music 70. let minulého století (vedle Jaca Pistoria), který v té době v New Yorku spolupracoval mj. s Artem Blakeym, Gilem Evansem, Joe Farrellem, Stanem Getzem, Dexterem Gordonem, Johnem Hendersonem, Al Di Meolou, Pharoah Sandersovou aj. Captain Marvel je rovněž název alba Stana Getze, vydaného v roce 1974 u Columbia Records. Na albu, považovaném prominentním americkým kritikem Thomem Jurkem za nejlepší Getzovu nahrávku z období konce 60. a začátku 70. let, je obsažena tato skladba a další převážně Coreovy skladby, jako La Fiesta a participují na ní, stejně jako na Light as a Feather Stanley Clarke, Airto Moreira a kromě toho též Tony Williams.

Druhá strana původního LP začíná skladbou 500 Miles High. Podle – opět neověřeného – Coreovy vyjádření nemá vyjadřovat nic z drogové zkušenosti, nýbrž hovoří o „letu ducha do výšin“. Následuje Childern´s Song, jedna z řady skladeb, které Corea napsal a s nimiž se ještě v průběhu této série příspěvků setkáme.  No a poslední skladba je, jak už řečeno, slavná Spain. Inspirována je skladbou pro klasickou kytaru  Concierto de Aranjuez  španělského skladatele Joaquína Rodriga (1901 – 1999), jehož sled akordů - Gmaj7 F#7 Em7 A7 Dmaj7 (Gmaj7) C#7 F#7 Bm B7 – zachovává. Historie a následná historie této skladby by mohla být pojednána v samostatném příspěvku. Zde v každém případě má svěžest původní nahrávky podporovanou i občasnými vokálními projevy euforie, odpovídající původní lidové/národní kultuře.

Tento setlist je v nahrávce na původním elpíčku, vydaném u Polydoru v roce 1973. Na CD vydání jsou pak bonusy, především alternativní tejky  některých skladeb, kromě toho je tu ještě skladb Matrix.

Info
https://www.babyblaue-seiten.de/index.php?albumId=1206&content=review
https://en.wikipedia.org/wiki/Captain_Marvel_%28album%29
https://en.wikipedia.org/wiki/Light_as_a_Feather

https://www.youtube.com/watch?v=GkiYfwtrb3w

Zpět